Står SD för samma ideologi som massmördaren Brevik?

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
General Pilsudski
Förvaltare
Förvaltare
Kön: Man
Från: Skåne
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Re: Står SD för samma ideologi som massmördaren Brevik?

Inlägg av General Pilsudski » 16 okt 2011 11:12

Lansen skrev: Det är ganska tydligt att Bojerud i sin artikel utelämnar Brasiliens politisk-ideologiska likheter med nazityskland och landets ursprungliga tyskvänlighet. Medan han framhäver dess senare insats i kriget mot Tyskland. Varför han gör detta vet jag inte, men han skriver i sin blogg att artikeln refuserades av Historiska Media.
Historisk Media bojkottar Bojerud för att han är Sverigedemokrat.

Du kan läsa mer om detta på skalman.nu
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=21&t=36131
Än är Polen ej förlorat

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 02 nov 2011 18:11

Lansen skrev:Hur många skulle använda sig av något skrivet i Lars Ohlys blogg när man forskar i Sovjetunionens historia?
Det beror väl på vad man tänkt sig skriva om, ska man t.ex. skriva om Vänsterpartiets bild av Sovjetunionen finner jag den faktiskt ovärderlig (om nu Ohly skriver om Sovjetunionen på sin blogg). Sen tycker jag att det är ett något snävt tankesätt, precis vad skiljer t.ex. en blogg från en självbiografi eller en dagbok? Texten kan vara minst lika tillrättalagd där som på en blogg, och ledordet från min sida är förstås källkritik.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Artur Szulc
Förvaltare
Förvaltare
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Artur Szulc » 05 nov 2011 00:10

Jag har kanske missat det i tråden, men i trådens namn efterfrågas huruvida Breivik och SD delar ideologi.

Men vilken ideologi är det vi talar om?

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 05 nov 2011 01:00

Jag tror det är det anti-muslimska stoff som Breivik använder sig av i sitt manifest, som vissa anser sig finna spår av i SD:s retorik.
Personligen var det Unabombarens manifest som jag tänkte på efter jag läst hans manifest, något som verkar också senare blivit bekräftat.

Artur Szulc
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Artur Szulc » 05 nov 2011 10:28

Är anti-muslimskt stoff en "ideologi"?

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 05 nov 2011 13:35

Om man nu ska gå efter hur han framställts i media, så verkar det väl vara en rätt allmän bild av honom. Själv finner jag väl kopplingen till Sd som väldigt tendiös, det är väl ungefär som att koppla samman t.ex. Röda arméfraktionen med svenska vänsterpartiet. De delar ett allmänt tankegods (i Breiviks fall anti-islamistiska och främlingsfientliga, i Röda arméfraktionen en socalistisk) men där tar det också slut.
Själv finner jag väl Breivik ha fler beröringspunkter med andra förvirrade och självpåtagna "världsförbättrare, som t.ex. Unabombaren (Theodore Kaczynski) eller Röda Arméfraktionen. Just kopplingen till RAF tycker jag personligen är tämligen uppenbar, för på samma sätt som RAF trodde att deras aktioner skulle visa den tyska statens sanna facistiska ansikte, och på så sätt väcka folkets vrede, verkar Breivik resonerat. Hans aktion skulle, i alla fall enligt honom själv, vara starten för en framtida folklig resning mot det multikultruella samhället. Till skillnad från RAF verkar dock Breivik i praktiken sakna någon organisation, även om han i sin självpåtagna isolering verkar få bilden av att han verkligen var det.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 05 nov 2011 18:24

Min första reaktion, när det grundläggande innehållet i Breiviks manifest och vad han skrivit på diverse forum beskrevs i media, var hur likt det lät retoriken från de amerikanska anti-federala rörelserna. Typ den bakgrund Timothy McVeigh kom ifrån.

Många ordvändningar och uttryck som använts av dessa dyker upp hos Breivik. På så sätt känner jag att han var mer antisamhälle än antimuslim. Det senare kanske lades till i efterhand därför att det passar bra just nu att vara mot muslimer när man försöker vara radikal. Sedan finns i och för sig den anti-muslimska retoriken hos vissa delar av den anti-federala kristna extremhögern i USA, så kanske har Breivik tagit till sig den därifrån.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re:

Inlägg av Svensson » 05 nov 2011 18:54

patrick05 skrev:Själv finner jag väl Breivik ha fler beröringspunkter med andra förvirrade och självpåtagna "världsförbättrare, som t.ex. Unabombaren (Theodore Kaczynski) eller Röda Arméfraktionen. Just kopplingen till RAF tycker jag personligen är tämligen uppenbar, för på samma sätt som RAF trodde att deras aktioner skulle visa den tyska statens sanna facistiska ansikte, och på så sätt väcka folkets vrede, verkar Breivik resonerat. Hans aktion skulle, i alla fall enligt honom själv, vara starten för en framtida folklig resning mot det multikultruella samhället. Till skillnad från RAF verkar dock Breivik i praktiken sakna någon organisation, även om han i sin självpåtagna isolering verkar få bilden av att han verkligen var det.
Visst påminner Breivik om Baader-Meinhof. Men Breivik har fokus på sitt manifest. Baader-Meinhof trodde på revolution direkt; däremot är det manifestet som är det centrala i märket "Breivik". Terrordådet ska utföras för att marknadsföra manifestet. Det skriver han i själva detta dokument, "2083":
The... military operation is a sub-task as well as it is a marketing method for the distribution of this compendium...[s 1410]
Halvvägs ner i följande inlägg jämför jag Breivik med diverse gärningsmän som McVeigh, Mattias Flink och andra. En länk till ett inlägg om Baader-Meinhof och Kaczynski finns också:

http://lennart-svensson.blogspot.com/search/label/abb

För övrigt har Breivik haft viss hävstångseffekt med sitt dåd. Den norska staten vet inte hur de ska hantera honom eller hans dåd. Till exempel: ska man göra Utöya till monument? Men det blir ju ett monument över dådet. Ska man då restaurera Utöya och fortsätta som förr? Visst, det blir nog trevligt...
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lansen » 05 nov 2011 19:36

Artur Szulc skrev:Men vilken ideologi är det vi talar om?
Ja kritik mot det mångkulturella samhället som hotar vår västerländska kultur. Synen på islam som ett hot, både genom islamistisk terror och genom "smygislamiseringen" i form av inflyttning av muslimer i kristna länder och dessas höga födslotal. Tron på att muslimerna i smyg försöker införa sharialagar och i slutändan att vi skall bli tvugna att leva under dessa.

Den andra komponenten är att man anser att västerfolk, kulturmarxister, mediavänstern, och de flesta politikerna föråder sitt land genom att införa detta mångkulturella samhälle och stämplar alla som kämpar emot det som "rasister". Media är vänstervridet och vinklar allt till mångkulturens fördel.

Jag tycker att det som Breivik står för inte på något sätt enbart förekommer i extremistkretsar. Både Merkel och Sarkozy har ju offentligt kritiserat mångkultur, man kan idag i artiklar i pressen ofta se liknande antimuslimskt stoff. Våra högerpopulistiska partier säger detta och även de mer extrema grupperna såsom English Defence League.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av patrick05 » 05 nov 2011 20:46

Lansen skrev:Tron på att muslimerna i smyg försöker införa sharialagar och i slutändan att vi skall bli tvugna att leva under dessa.
Smyg och smyg, i Storbritannien har Anjem Choudary och hans kumpaner i "Muslims against crusades" har utropat att sharialager gäller i vissa engelska städer.
Dewsbury, Bradford and Tower Hamlets ... where Islamic extremists want to establish independent states with sharia law
Kanske dags att släppa sargen och kliva in i matchen, även om Breivik är ett riksmongo och Sd och andra högerextrema partier i många fall hänger sig åt en kamp som skulle göra don Quijote stolt, så behöver de nödvändigtvis INTE ha fel i allt de pekar på.
L. P. Hartley

Artur Szulc
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Artur Szulc » 07 nov 2011 20:19

Att kritisera mångkultur är lika sunt, påkallat och demokratiskt som att kritisera vilket annat ämne man än kan tänka sig. Vi "kritiserar" ju allt möjligt, allt från religion till Blondinbellas senaste utstyrsel. Varför skulle människor trippa runt på tår för just mångkulturen?

Kritik av mångkultur är inget onaturligt, farligt eller extremt.

Att tolka kritik, och att döma hur höga debattens vågor går gäller detta alla former av kritik, mot mångkultur som extremism, inskränkthet, intolerans eller xenofobi visar bara att någonting är väldigt fel. Dessa reaktioner bevisar snarare att mångkulturen måste kritiseras, stötas och blötas och manglas. Men.... som i alla andra fall måste diskussionen föras sakligt och med viss polityr.

Man måste också komma ihåg att kritik ska innehålla såväl negativa som positiva bedömningar. Mångkultur är inte enbart positiv i alla avseenden och den är inte enbart negativ. En allsidig bedömning är vad som behövs.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 17 apr 2012 12:44

Brevik lägger idag upp sitt försvar. Han hävdar att han använt nödvärnsrätt i sitt försvar av det norska folket och den norska kulturen. Han är en militär nationalist som kämpar mot multikulturella marxister. Kulturmarxisterna har förått sitt eget folk genom att medverka till muslimsk invandring och ett mångkulturellt samhälle. Förr eller senare kommer ett inbördeskrig att utbryta, förutspår Brevik, där kampen kommer att stå om vi skall ha en enkulturellt eller ett mångkulturellt samhälle.

De skjutna ungdomarna var inga oskyldiga barn utan politiskt aktiva i arbeiderpartiet. De flesta av dessa är hårt indoktrinerade och hjärntvättade. Socialdemokrater och andra multikulturella genomför en etnisk dekonstruktion mot det norska folket. Marxisterna och liberalisterna har tagit makten i västvärlden efter andra världskriget. Överallt där nationalismen formar sig så slås den ned av denna allians som använder sig av odemokratiska metoder. I media låter journaisterna marxister och muslimer forma nyhetsflödet. Kritik mot multikulturalismen har i princip varit förbjuden sedan andra världskriget.

Muslimer har aldrig någonsin assimilerats i någon annan kultur, de bejakar vålds och terrorism riktat mot europeer. Det finns heller inga sekulära muslimer, de är islamister allihop. Muslimerna begår tusentals våldstäkter mot kristna kvinnor varje år. Mot muslimerna och deras allierade, kulturmarxisterna, står Breivik och hand nationalistiska bröder och systrar, som utövar en universell rättighet när man slåss för sitt folks överlevnad.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 17 apr 2012 17:56

Måste bara kort konstatera att jag ställer mig frågande till huruvida det norska rättsväsendet är kapabla att klara av den här rättegången utan att den förvandlas till någon form av fars i stil med rättegången mot OJ Simpson, speciellt som det redan finns tecken på att rättegången håller på att spåra ur och värre lär det bli.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Re:

Inlägg av BRPedersen » 18 apr 2012 13:51

patrick05 skrev:Måste bara kort konstatera att jag ställer mig frågande till huruvida det norska rättsväsendet är kapabla att klara av den här rättegången utan att den förvandlas till någon form av fars i stil med rättegången mot OJ Simpson, speciellt som det redan finns tecken på att rättegången håller på att spåra ur och värre lär det bli.
Håller med dig, som det verkar försöker de hålla på vanliga regler och annat i rättssalen, men rättegången är allt annat än vanlig och kräver nya rutiner. Bland annat kanske man inte skall låta Breivik stå och orera för mycket, trotts att det är hans rättighet, då fokus lätt kan komma att föskjutas till hans ord hellre än hans dåd.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 18 apr 2012 22:54

Efter tre dagars rättegång är det tämligen uppenbart att Breivik inte har alla hästar inne i stallet, och att han troligen lider av flera grova vanföreställningar om såväl sig själv som världen runt omkring honom. Huruvida detta gör honom så pass grovt störd att han inte kan anses vara tillräknelig är dock tveksamt, men rätt mycket runt honom och hans påstådda nätverk i form av någon nyskapad (och i praktiken egentillverkad) Tempelriddarordern, egenhändigt tillverkade uniformer och hälsningar, visar klart och tydligt att alla trådar går dit de ska gå.
Det tragiska i frågan är dock att det norska rättväsendet uppenbarligen låter honom hållas, dels låter honom tillkalla vittnen som i frågan torde vara fullständigt ointressanta. Men tyvärr begränsas inte rättsväsendets tillkortakommande med detta, deras något ambivalenta inställning till att direktsända vissa sekvenser, medan andra delar inte får sändas, lägger ett löjets skimmer över domstolen. Antingen direktsänds hela rättegången, eller inget alls.
L. P. Hartley

Skriv svar