Libyska inbördeskriget

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Inlägg: 3346
Blev medlem: 07 aug 2006 06:41
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 07 maj 2011 12:46

Den libyska regeringen har lyckats sätta in flygstridskrafter i angrepp mot Misrata. Oljedepåer har satts i brand.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Inlägg: 1494
Blev medlem: 05 jan 2009 16:09
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 07 maj 2011 18:12

Var står det? Är det helikoptrar eller flygplan? Aningen oroväckande om världens kraftigase militärallians inte kan hålla ett tredje världens lands flygvapen nere på marken.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Inlägg: 1658
Blev medlem: 17 dec 2005 08:13
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Ort: Stockholm/Jakobsberg
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 07 maj 2011 18:40

Enligt nyheterna på TV var de flygplan som användes sådana som normalt används till att sprida bekämpningsmedel. Borde väl ha varit ganska lätta att skjuta ner tycker jag.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Inlägg: 5292
Blev medlem: 25 aug 2004 02:10
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re:

Inlägg av York » 07 maj 2011 18:49

BRPedersen skrev:Enligt nyheterna på TV var de flygplan som användes sådana som normalt används till att sprida bekämpningsmedel. Borde väl ha varit ganska lätta att skjuta ner tycker jag.
Gäller att upptäcka/informeras och hinna fram i tid dock.

Artikel från DN.se som behandlar ämnet. Om någon av röda korset-markerade flygfarkosterna hade skjutits ner (förutsett att uppgiften är sann givetvis) hade vi säkerligen sett Khadaffi-gänget förfara sig över hur NATO/rebellerna skjuter ner sjukvårdstransporter.

DN.se
Libyska regimen bombade oljedepåer
Libyska regimen anklagas för att ha bombat oljedepåer i den svårt pressade staden Misrata. Även denna gång hävdar rebellerna att regimen olagligen använde sig av Röda kors-emblem på helikoptrarna.
Attacken utfördes under natten mot lördag. Uppgifterna går delvis isär om det rörde sig om helikoptrar eller om små flygplan som normalt används för att spruta bekämpningsmedel. Men minst fyra oljedepåer nära Misratas hamn ska enligt rebelltalesmannen Ahmed Hassan ha förstörts, uppgav han till nyhetsbyrån Reuters på lördagen.

Efter bombningen spred sig elden till ytterligare fyra depåer.
– Nu har staden ett stort problem. Det där var det enda bränslet som fanns, och skulle ha räckt i tre, fyra månader, säger Hassan som också hävdar att man varskodde Nato, men inte fick någon respons.

Natos pressavdelning kunde på lördagseftermiddagen inte bekräfta varken attacken eller att man varit i kontakt med rebellerna.

– Vi håller på att kontrollera uppgifterna, sade en talesman till TT vid 16-tiden.

Senast i torsdags flög Khaddafis helikoptrar över Misrata, enligt rebellerna. De påstås ha varit målade med Röda korsets symboler enligt uppgifter till TT.

En Natotjänsteman bekräftade då att det flög helikoptrar över den hårt ansatta kuststaden i torsdags och att man kände till uppgifterna om Röda korsets emblem.

– Ett antal helikoptrar rapporteras ha flugit i Misrata i torsdags och uppges ha blivit beskjutna av rebellerna. Vi kan inte bekräfta detaljerna, men vi känner till att det finns uppgifter om att helikoptrarna skulle ha varit märkta med Röda korsets symboler, sade Natotjänstemannen.

Enligt Genève-konventionen får Röda kors-symbolen endast användas i humanitära sammanhang. All annan användning är ett brott mot internationell lag.

TT-Reuters
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Inlägg: 3346
Blev medlem: 07 aug 2006 06:41
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 07 maj 2011 20:43

Det känns lite som om det inte bara handlar om röds-kors kamoflag. Redan tidigare så har bevakningen varit så miserabel över Misrata att Kahdaffisidan kunnat sätta in tunga vapen igen. Då talades det om att man inte sett till ett bevakningsplan på två dygn. Även om man låter bli att skjuta ned röda-kors helikoptrar, så torde dessa inte kunna/våga genomföra sina attack-uppdrag om det cirklar ett JAS-gripen ovan dem.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Inlägg: 1658
Blev medlem: 17 dec 2005 08:13
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Ort: Stockholm/Jakobsberg
Kontakt:

Re: Libyska inbördeskriget

Inlägg av BRPedersen » 08 maj 2011 09:43

Uppgifterna är ganska luddiga men det verkar som om Norge kommer att övergå till flygspaning hellre än attack i Libyen.
Norge tar hem stridsflyg från Libyen

Norska regeringen har beslutat sig för att dra tillbaka nästan allt sitt stridsflyg från Libyen, uppger en regeringskälla för norska radion NRK.

Nato har informerats om att den norska militärinsatsen inte kommer att fortsätta i sin nuvarande form. Det betyder att de flesta F16-planen kommer att tas hem före juni månads utgång då perioden för det utlovade norska stridsflygdeltagandet löper ut.

Norge överväger att i stället skicka övervakningsflyg.

TT
http://www.dn.se/nyheter/varlden/norge- ... ran-libyen
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Inlägg: 3346
Blev medlem: 07 aug 2006 06:41
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Stockholm
Kontakt:

Flyktingar svalt ihjäl trots Natokontakt

Inlägg av Lansen » 09 maj 2011 14:18

En flyktingbåt med har lämnats drivande mitt emellan Libyen och Italien trots att den åtskilliga gånger upptäckts. 61 människor dog av svält och törst. Att båten lämnades på detta sätt är ett klart brott mot internationell havsrätt anser många.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/flykti ... atokontakt

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Inlägg: 1658
Blev medlem: 17 dec 2005 08:13
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Ort: Stockholm/Jakobsberg
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 09 maj 2011 15:34

Det ÄR ett brott mot internationell sjörätt. Att inte undsätta någon i sjönöd är ett av de allvarligaste brotten som finns till havs. Kan man inte ta ombord de nödställda är man skyldig att hjälpa dem med mat, vatten, bränsle och mediciner o.s.v., och man är även skyldig att varsla närmaste sjöräddningsmyndighet.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Inlägg: 1211
Blev medlem: 12 jan 2008 09:43
Från: Västernorrland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 09 maj 2011 17:24

Det är nog ett brott mot sjörätt. Men vad händer sedan? Kommer någon att straffas?

Antagligen inte. Eller ska internationella domstolen i Haag ta hand om det?

Vem åtalar, vem verkställer straffen? En svår juridisk nöt.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Inlägg: 1658
Blev medlem: 17 dec 2005 08:13
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Ort: Stockholm/Jakobsberg
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 09 maj 2011 17:55

Inom handelsflottan brukar det lösas som så att den skeppare som överger en nödställd aldrig mer kan jobba, eftersom inga andra skeppare eller sjömän världen över vill ha med honom att göra. Även om han får jobb blir det näst intill omöjligt att utföra jobbet då ingen vill samarbete med honom.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Inlägg: 1086
Blev medlem: 08 apr 2004 06:13
Kön: Man
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Libyska inbördeskriget

Inlägg av Battler » 09 maj 2011 22:23

Efter att ha läst igenom Dn-artikeln, är det bara kapten på flyktingbåten som kvalar in för att ställas inför skranket.
Åtalspunkter: Tagit ombord 72 passagerare på en icke sjövärdig båt, samt hur funkade reservsystemen för framdrivning, elkraft och kommunikation.
____________
MVH

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Inlägg: 3346
Blev medlem: 07 aug 2006 06:41
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Libyska inbördeskriget

Inlägg av Lansen » 10 maj 2011 09:33

Eller så tycker man kaptenen är en hjälte som försökte rädda ett stort antal flyktingar ifrån Kahdaffis bödlar. Stadarden på båtar är heller ej den samma i Afrika som i Europa.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Inlägg: 1086
Blev medlem: 08 apr 2004 06:13
Kön: Man
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Libyska inbördeskriget

Inlägg av Battler » 10 maj 2011 11:10

Lansen skrev:Eller så tycker man kaptenen är en hjälte som försökte rädda ett stort antal flyktingar
Tycker jag inte, när 61 av 72 dog under resan. Kaptenen måste ha insikt i vad han gav sig ut i med sin båt.
____________
MVH

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Inlägg: 1658
Blev medlem: 17 dec 2005 08:13
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Ort: Stockholm/Jakobsberg
Kontakt:

Re: Libyska inbördeskriget

Inlägg av BRPedersen » 10 maj 2011 11:57

Battler skrev:Efter att ha läst igenom Dn-artikeln, är det bara kapten på flyktingbåten som kvalar in för att ställas inför skranket.
Åtalspunkter: Tagit ombord 72 passagerare på en icke sjövärdig båt, samt hur funkade reservsystemen för framdrivning, elkraft och kommunikation.
Intressant inställning. Den afrikanske kaptenen som möjligtvis försökte rädda 72 flyktingar men misslyckades på grund av vad som kan vara ett tekniskt oförutsägbart fel är en skurk som bör åtalas. De västerländska myndigheter, italienska och maltesiska, och den franske skeppare som undlät att undsätta ett fartyg med 72 flyktingar i sjönöd har inte gjort något fel.

Jag kan tyvärr inte hålla med dig Battler.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Inlägg: 1494
Blev medlem: 05 jan 2009 16:09
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 10 maj 2011 16:31

Grovt draget: Skepparen är/var en idiot som försökte sig på tricket med en sådan båt. Hur standarder skiljer sig mellan Europa och Afrika är helt irrelevant, ger man sig iväg med en till på köpet överbefolkad båt så ska man ta mig fanken ge sig den på att båten håller för resan, och därmed basta. Mindre självklart kan det inte bli, inte ens en marockansk taxichaufför skulle ge sig ut med sin taxi om hjulaxeln hade blivit ihoplimmad. No offence mot marockanska taxichaufförer, deras kreativa körstilar får alltid fram dig till målet snabbt för pengar motsvarande tjugo kronor.
Det är också värt att tänka på att de som tar ombord flyktingar som vill bort från Afrika till omtilliggande kontinenter väldigt ofta inte gör det för att de är goda människor, utan för att de vill tjäna storkovan på dessa stackare. Flyktingarna får i regel ge allt de har och lite till för en plats på båten, och det är inte i alla fallen som biljetten är en hel tur, t.ex. brukar flyktingar från Somalia till den Arabiska halvön kastas i sjön en eller två kilometer från kusten (om de har tur) utan flytvästar eller liknande, oberoende av vädret och sjögången. Oberoende av om kaptenen på båten bara ville tjäna pengar på flyktingarna eller inte, så är han ändå en skurk i och med att han säkerligen utsatte dem för en risk som var större än den associerad med att stanna hemma när han tog ombord dem på en icke sjövärdig båt.

Med detta sagt är det dock fortfarande ett allvarligt brott mot sjörätten att inte undsätta skeppsbrutna. Frågan är vem/vilka som är ansvariga.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster