Libyska inbördeskriget

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 10 maj 2011 17:44

Problemet är att det finns inga som helst bevis i artikeln för att fartyget inte skulle ha varit sjövärdigt. Det kan ha varit ett av Nord-Afrikas bäst skötta fartyg som råkade ut för en olycka som gjorde att de förlorade sitt bränsle, till exempel en läckande bränsletank eller ett bränslerör som går av på ett sätt som inte går att reparera. Det händer till och med på de bäst skötta och modernaste fartygen oftare än vad ni tror.

Kaptenen kan vara en skurk och en lurendrejare som bara tänkte på pengarna, men det finns som sagt inga som helst bevis för att bekräfta detta i de artiklar jag läst.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 10 maj 2011 22:53

Även om oddsen talar för att det inte var sjövärdigt med tanke på vilka skepp som brukar användas i dessa fall (det är rätt vanligt att vid kontakt med kustbevakningen i t.ex. Italien eller Grekland att sänka skutan för att tvinga dem att plocka upp de nödställda. Vaför lägga pengar på en ny dyr båt då?) så kan man med rätta utgå ifrån att det är vårdslöst att ta ombord så många. Bara att överbefolka ett fartyg kan sätta säkerheten i spel.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Re: Libyska inbördeskriget

Inlägg av Battler » 10 maj 2011 23:20

BRPedersen skrev: Intressant inställning. Den afrikanske kaptenen som möjligtvis försökte rädda 72 flyktingar men misslyckades på grund av vad som kan vara ett tekniskt oförutsägbart fel är en skurk som bör åtalas. De västerländska myndigheter, italienska och maltesiska, och den franske skeppare som undlät att undsätta ett fartyg med 72 flyktingar i sjönöd har inte gjort något fel.

Jag kan tyvärr inte hålla med dig Battler.
Hade den afrikanske kaptenen haft ordning så båten, så hade passagerarna kommit fram säkert till destinationen.
Vad jag kan tolka artikeln, var båten i sådant skick att den inte borde lämna stranden utom synhåll.
Efter 18 timmar drabbades båten av motorproblem och började förlora bränsle. Några av flyktingarna ringde på en satellittelefon med svaga batterier den eritreanska prästen Moses Zerai i Rom, som driver en organisation för flyktingars rättigheter.
Togs ingen kontakt med sjöcentraler i området, en präst i Rom är inte det lämpligaste att ta kontakt med när man är i sjönöd utanför Tripoli.

Bild
Årets politiska turbulens och militära konflikt i norra Afrika har underblåst en kraftig ökning av antalet människor som försöker nå Europa sjövägen, med upp till 30.000 invandrare tros ha gjort resan över Medelhavet under de senaste fyra månaderna. Ett stort antal har dött på vägen, förra veckan lämnade mer än 800 invandrare av olika nationaliteter Libyen i båtar och kom aldrig till europeiska stränder, mest troligt är de döda.
Kan det vara så, att det är så många båtar med flyktingar, att de därför ramlade igenom skyddsnätet.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 11 maj 2011 07:24

Kilroy was Here! skrev:Bara att överbefolka ett fartyg kan sätta säkerheten i spel.
Helt rätt, men utan att veta båtens dimensioner är till och med detta svårt att uttala sig säkert om. Men oddsen är ganska låga skulle jag tro.
Battler skrev: Hade den afrikanske kaptenen haft ordning så båten, så hade passagerarna kommit fram säkert till destinationen.
Vad jag kan tolka artikeln, var båten i sådant skick att den inte borde lämna stranden utom synhåll.
Och jag tolkar det som att det inte finns några konkreta uppgifter i texten som säger att båten inte skulle vara sjövärdig.
Däremot kan det ju vara så att båten egentligen var en kustfiskare som skall undvika att lämna kustlinjen ur sikte. Besättningen kan använt "död räkning" för att försöka ta sig till Lampedusa, men när man inte längre har framdrift fungerar inte det längre. Elförsörjningen kan helt ha varit batteriberoende, jag tror båten var liten för att ha en generator ombord, eftersom det egentligen bara behövs några få lanternor på natten. Skepparen tar en stor risk, men det är inte automatiskt förenat med livsfara, då man använt "död räkning" för navigation under många hundra år och det fungerat alldeles utmärkt.
Battler skrev:
Efter 18 timmar drabbades båten av motorproblem och började förlora bränsle. Några av flyktingarna ringde på en satellittelefon med svaga batterier den eritreanska prästen Moses Zerai i Rom, som driver en organisation för flyktingars rättigheter.
Togs ingen kontakt med sjöcentraler i området, en präst i Rom är inte det lämpligaste att ta kontakt med när man är i sjönöd utanför Tripoli.
Det är sant, men det betyder inte att ingen kände till deras belägenhet (Från tidigare länkad artikel på dn.se):
En talesman för den italienska kustbevakningen hävdar att hans myndighet tog kontakt med sin maltesiska motsvarighet och förvarnade om att olycksskeppet var på väg in i Maltas övervakningszon. Samtidigt ska ett allmänt nödlarm ha sänts ut till fartyg i området.
Battler skrev:Kan det vara så, att det är så många båtar med flyktingar, att de därför ramlade igenom skyddsnätet.
Till saken hör ju att just detta fartyg hade man koll på, men agerade inte.

EDIT: Lade till svar till Killroy was Here!
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 13 maj 2011 14:47

Det finns uppgifter om att Khaddafitrogna tvingar flyktingar ombord på ranka båtar som sedan sänds ut till sjöss, de som inte ger sig av tvingas då att slåss för regeringen. Det ger ytterliggare en dimension till diskussionen ovan.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/batfly ... krigforing
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 20 maj 2011 07:51

Nato krigar vidare i Libyen. I natt sänkte man t ex åtta libyska fartyg. Khadaffi har begärts häktad i Haag.

Det har varit en hektisk vår med Jasminrevolution och Libyenkrig. USA håller sin hand över det mesta. Om allt detta och om olja och dollar, om misstänkt manipulering av Jasminrevolutionens folkresningar och om petrodollarns roll i det hela har jag skrivit ett inlägg:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... -olja.html

När Irak började handla sin olja i euro 2002 agerade USA. 2003, när man så tagit landet, handlade Irak sin olja i dollar igen. Slump? Samma tendens finns i krigshoten mot Iran 2006 samt i det pågående Libyenkriget. Läs inlägget och de länkar jag ger om ni vill veta mer än vad SvD och DN säger.

edit korrigering

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Battler » 04 jun 2011 08:28

En till gisten skuta som aldrig borde lämna kaj.
Uppemot 270 flyktingar befaras ha drunknat i Medelhavet utanför Tunisiens kust under tisdagen eller onsdagen. Totalt befann sig omkring 700-900 flyktingar ombord på ett fartyg som satt kurs mot Italien när ett maskinhaveri inträffade på tisdagen.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/uppemo ... i-tunisien

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 04 jun 2011 09:32

Det rapporteras lite annorlunda på http://www.guardian.co.uk/world/2011/ju ... sian-coast.
Där talas det om ett antal mindre fiskebåtar, som fick problem i hård sjö. Hus som helst så var det fel beslut att segla ut på öppen sjö, med som det sägs, besättningar med liten eller ingen sjövana.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 04 jun 2011 09:59

Varför startades Libyenkriget? Var det för att hindra Khadaffi från att begå massaker på sina egna?

Vi invaggades att tro det. Men det finns andra sidor av saken. Mer här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... iggat.html

Trots massiva flyginsatser av halva Nato håller Libyen ut. Insatsen kommer att fortsätta till september har vi nyss fått veta. Jag ser inte Khadaffi som något helgon men inte f-n jublar jag över Natos och västmakternas roll i denna affär:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... er-ut.html

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Battler » 10 jun 2011 13:50

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lansen » 10 jun 2011 21:43

Svensson skrev:Jag ser inte Khadaffi som något helgon men inte f-n jublar jag över Natos och västmakternas roll i denna affär:
Nä, nu börjar man ju fundera. Hörde nyligen kritik på radio ifrån hjälporganisationer som ej kunde röra sig mellan städer på grund av både kahdaffistyrkor och NATO-flygets aktivitet.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 11 jun 2011 02:39

Med tanke på att uppgifter har gjort gällande att Ghaddafi nyttjar t.ex. Röda Kors-tecken på attackhelikoptrar för att smyga förbi dem så kan man knappast skylla på NATO för att hjälporganisationer får svårt att komma fram.

medundersåte
Menig
Menig
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Annat
Kontakt:

Inlägg av medundersåte » 11 jun 2011 12:16

Det verkar finnas en möjlighet att monarkin återupprättas i Libyen.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 15 jun 2011 19:45

Rebellerna är på offensiven. Två städer i västra Libyen, Zawiyat Babour och Awiniyah, intogs idag.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 30 jul 2011 15:58

En hög general på rebellsidan har mördats. Detta kan tyda på intern oenighet på rebellsidan.

Skriv svar