Pedofiler

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Re: Pedofiler

Inlägg av BRPedersen » 12 jul 2011 08:00

von Olsson skrev:Jag liksom du lever i ett informationssamhälle och man behöver inte sätta sin fot på varje plats i vår värld för att kunna skaffa sig en hyfsad bild av läget. Nej, jag har inte varit i Kenya men jag har en bekant som har jobbat där för Läkare utan gränser och har gjort ett par sejourer.
Jag har varit där, i tre månader, och levt nära den vanliga medelklassen och något under, och jag håller inte med dig.
von Olsso skrev: Tvivlar du på att det generellt sett är ett hårdare samhällsklimat i Storbritannien än i Sverige?
Absolut, eller försöker du påstå att i två likstora orter, en i Sverige och en i Stobritannen, med liknande sammansättning i inkomst och arbetslöshet, så skulle man vara mer våldsbenägen i den brittiska?
von Olsson skrev: Det är säkert möjligt att etniska svenskar skulle kunna ägna sig åt kravaller som de vi ser i en del av våra förorter under "rätt" förutsättningar.
Jag reagerade bara att du två gånger hade med uttrycket "etniska svenskar", till och med i svaret där du sade att du inte ansåg att hudfärgen hade med saken att göra.
von Olsson skrev: Faktum är att många utav de som var aktiva i våldsamheterna under kravallerna i Gbg var hitresta från andra länder. I många europeiska länder har man dessutom en tradition av att protestera och i bland även tillgripa våld på ett sätt som vi inte är vana vid i Sverige. Är detta något du också tvivlar på om det inte kan presenteras med "vetenskapliga" siffror?!
"Många" är inte alla eller ens de flesta, det betyder att det fortfarande fanns väldigt många svenskar bland de som var med vid kravallerna. "Ibland" är inte alltid, det är inte ens ofta, så varför skulle svenskar inte kunna vara likadana? Jämför med till exempel "Reclaim"-festerna.
von Olsson skrev:Jag skulle dock inte se uppgjorda slagsmål huliganer emellan som ett riktigt bra exempel på pöbelmentalitet då det ofta ingår en hel del planering, det finns regler och långt ifrån vem som helst tillåts deltaga.
Just dessa avtalade slagsmål sade jag uttryckligen inte var ett bra exempel på pöbelmentalitet och höll dem utanför, så egentligen säger du vad jag redan sagt. Det var väl roligt att vi är överrens om något.

Statistik bör alltid behandlas med försiktighet, för den är lätt att missbruka, men mellan två länder med liknande kulturell bakgrund, det vill säga religion, befolkning och inkomster, så kan statistiken ge en bra indikationer på olika saker. Jag anser att Sverige och England ligger tillräckligt nära varandra i det avseendet för att statistik mellan de två länderna kan jämföras.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Andra världskriget

Inlägg av von Olsson » 12 jul 2011 08:43

BRPedersen skrev:Jag har varit där, i tre månader, och levt nära den vanliga medelklassen och något under, och jag håller inte med dig.

Om vad håller du inte med mig? Min bekant (läkaren) har tillbringat betydligt längre tid i Kenya än 3 månader. Han säger sig älska människorna, men påstår att väldigt mycket skiljer sig avsevärt åt från det svenska samhället, ofta på ett mindre upplyftande sätt. Jag har inga skäl att betvivla detta.
BRPedersen skrev:...försöker du påstå att i två likstora orter, en i Sverige och en i Stobritannen, med liknande sammansättning i inkomst och arbetslöshet, så skulle man vara mer våldsbenägen i den brittiska?
Jag påstår att det brittiska samhället generellt sett erbjuder ett hårdare samällsklimat! Japaner är generellt sett kortare än svenskar, men en japan som är 1.80 är lika lång som en svensk på 1.80. Drar du då slutsatsen att alla japaner och alla svenskar är lika långa?
BRPedersen skrev:"Många" är inte alla eller ens de flesta, det betyder att det fortfarande fanns väldigt många svenskar bland de som var med vid kravallerna. "Ibland" är inte alltid, det är inte ens ofta, så varför skulle svenskar inte kunna vara likadana? Jämför med till exempel "Reclaim"-festerna.
Svenskar skulle säkert kunna vara som andra, men när det gäller att protestera har vi en annan kultur.
Exempel i Europa: Vänstervåld (1:a maj) och kärnkraftsprotester Tyskland, folkets protester i Frankrike, upplopp och kravaller i Grekland och Italien. Religiösa sammandrabbningar i Nordirland. Etniska konflikter i Spanien, Turkiet och på Balkan osv osv.
BRPedersen skrev:Statistik bör alltid behandlas med försiktighet, för den är lätt att missbruka, men mellan två länder med liknande kulturell bakgrund, det vill säga religion, befolkning och inkomster, så kan statistiken ge en bra indikationer på olika saker. Jag anser att Sverige och England ligger tillräckligt nära varandra i det avseendet för att statistik mellan de två länderna kan jämföras.
Och enligt den statestiken som du själv har presenterat så visar det tydligt att England är ett betydligt våldsammare samhälle precis som jag påstår. Lägg därtill att barnaga aldrig anmäls i England då det är tillåtet att ge sin unge lite stryk emellanåt.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 12 jul 2011 09:21

von Olsson skrev: Om vad håller du inte med mig? Min bekant (läkaren) har tillbringat betydligt längre tid i Kenya än 3 månader. Han säger sig älska människorna, men påstår att väldigt mycket skiljer sig avsevärt åt från det svenska samhället, ofta på ett mindre upplyftande sätt. Jag har inga skäl att betvivla detta.
Visst, du gör som du vill, men det är väl självklart att det kenyanska samhället skiljer sig från det svenska. Det betyder inte att det automatisk gör dem mer våldsbenägna. Tjuvaktiga och korrumperade kanske, men jag såg inte fler barslagsmål en kväll i Nairobi än under en utekväll i Stockholm.
von Olsson skrev: Jag påstår att det brittiska samhället generellt sett erbjuder ett hårdare samällsklimat!
Du påstår det ja, men du har inte presenterat några som helst belägg för dina åsikter. Du missar en väsentlig sak när man gör jämförelse, och det är att man måste jämföra snarlika saker för att jämförelsen skall bli rätt, därför kan man till exempel inte jämföra Manchester med Lund och dra slutsatser, utan att slutsatserna blir helt uppåt väggarna.
von Olsson skrev:Svenskar skulle säkert kunna vara som andra, men när det gäller att protestera har vi en annan kultur.
Exempel i Europa: Vänstervåld (1:a maj) och kärnkraftsprotester Tyskland, folkets protester i Frankrike, upplopp och kravaller i Grekland och Italien. Religiösa sammandrabbningar i Nordirland. Etniska konflikter i Spanien, Turkiet och på Balkan osv osv.
De flesta exempel du räknar upp är, för att använda ett av dina väl använda ord, extrema, och i flera fall så har tillresta svenskar varit med om att orsaka kravaller, bland annat i Frankrike, Italien, Tyskland och Danmark. Religiösa och etniska konflikter i andra länder går inte att jämföra med situationen i Sverige då sådant inte finns här i någon jämförbar omfattning.
von Olsson skrev: Och enligt den statestiken som du själv har presenterat så visar det tydligt att England är ett betydligt våldsammare samhälle precis som jag påstår. Lägg därtill att barnaga aldrig anmäls i England då det är tillåtet att ge sin unge lite stryk emellanåt.
Statistiken visar att det i England rapporteras mer överfall/misshandel än i Sverige, den säger inte att England är ett "betydligt våldsammare samhälle". För det skulle i så fall betyda att Sverige är ett betydligt våldsammare samhälle än Danmark. Enligt statistiken skulle England vara dubbelt så våldsamt som Sverige, och Sverige mer än tredubbelt så våldsamt som Danmark, och det vet jag är helt fel slutsats att dra.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 12 jul 2011 09:50

BRPedersen skrev:Visst, du gör som du vill, men det är väl självklart att det kenyanska samhället skiljer sig från det svenska. Det betyder inte att det automatisk gör dem mer våldsbenägna. Tjuvaktiga och korrumperade kanske, men jag såg inte fler barslagsmål en kväll i Nairobi än under en utekväll i Stockholm.
Min bekant som förövrigt är pensionerad kirurg är fortfarande aktiv i Läkare utan gränser. Senast (i våras) jag pratade med honom planerade han att åka ner till Kenya igen. Hans vardag är att möta och behandla offer, många ggr utsatta för ohyggligt våld. För att nämna ett skräckexempel (utav många) så kom det en dag in en pojke i 10-12 årsåldern med totalt sönderbrända ben. Pojken hade vallat familjens boskap och av en händelse hade ett av djuren kommit bort. Fadern som blev rasande hängde upp pojken i ett träd och eldade under hans fötter. Båda benen fick amputeras. Ok, jag tror inte vi kommer längre om Kenya.
BRPedersen skrev:
von Olsson skrev: Jag påstår att det brittiska samhället generellt sett erbjuder ett hårdare samällsklimat!
Du påstår det ja, men du har inte presenterat några som helst belägg för dina åsikter. Du missar en väsentlig sak när man gör jämförelse, och det är att man måste jämföra snarlika saker för att jämförelsen skall bli rätt, därför kan man till exempel inte jämföra Manchester med Lund och dra slutsatser, utan att slutsatserna blir helt uppåt väggarna.
Man kan dra slutsatser av ett samhällsklimat i generella termer. Googla på våldsfrekvensen i Europeiska länder så kommer du att finna att England står i en klass för sig. Vilka slutsatser du väljer att dra är helt upp till dig själv.

BRPedersen skrev:De flesta exempel du räknar upp är, för att använda ett av dina väl använda ord, extrema, och i flera fall så har tillresta svenskar varit med om att orsaka kravaller, bland annat i Frankrike, Italien, Tyskland och Danmark. Religiösa och etniska konflikter i andra länder går inte att jämföra med situationen i Sverige då sådant inte finns här i någon jämförbar omfattning.

Flertalet exempel som jag anger är händelser som har skett och sker regelbundet och inte vid ett enda tillfälle som kravallerna i Gbg.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 12 jul 2011 11:33

von Olsson skrev:Ok, jag tror inte vi kommer längre om Kenya.
Antagligen inte, men jag måste bara anmärka på att du tar upp en extrem händelse som bevis för dina argument, men klagade på att den händelse jag beskrev var för extrem för att bevisa något.
von Olsson skrev: Man kan dra slutsatser av ett samhällsklimat i generella termer. Googla på våldsfrekvensen i Europeiska länder så kommer du att finna att England står i en klass för sig. Vilka slutsatser du väljer att dra är helt upp till dig själv.
Hur tror du jag hittade European House och den statistiken? Och jag har dragit mina slutsatser som skiljer sig från dina. Nu försöker du i och för sig använda statistik mot mig, enligt dina tidigare inlägg så har jag uppfattat det som att du anser statistik för osäkert för att användas.
von Olsson skrev: Flertalet exempel som jag anger är händelser som har skett och sker regelbundet och inte vid ett enda tillfälle som kravallerna i Gbg.
Att svenskar regelbundet reser till andra länder för att provocera fram kravaller, på samma sätt som utländska provokatörer reste till Göteborg, gör att jag anser att svenskars våldsbenägenhet går att jämföra med många andra Européers.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 12 jul 2011 13:28

BRPedersen skrev:Antagligen inte, men jag måste bara anmärka på att du tar upp en extrem händelse som bevis för dina argument, men klagade på att den händelse jag beskrev var för extrem för att bevisa något.
Tänk att jag visste att det skulle komma! Jag får väl förtydliga att jag inte ser händelsen som representativ för det dagliga livet i Kenya och att den bör ses som extrem. Lite klumpigt av mig...
BRPedersen skrev:Hur tror du jag hittade European House och den statistiken? Och jag har dragit mina slutsatser som skiljer sig från dina. Nu försöker du i och för sig använda statistik mot mig, enligt dina tidigare inlägg så har jag uppfattat det som att du anser statistik för osäkert för att användas.
...medans du påstår att samma statestik inte bevisar att det är ett är ett hårdare samhällsklimat = våldsammare i England. Vi kanske kan enas om att det är vanskligt att jämföra statestik länder emellan, men att den kan ge en indikation. Detta är ett komplicerat ämne.
BRPedersen skrev:Att svenskar regelbundet reser till andra länder för att provocera fram kravaller, på samma sätt som utländska provokatörer reste till Göteborg, gör att jag anser att svenskars våldsbenägenhet går att jämföra med många andra Européers.
Det är fritt att dra sina egna slutsatser. Faktum kvarstår att upplopp och kravaller är vanligare runt om i Europa än i Sverige, med eller utan svenskar på plats.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 13 jul 2011 01:55

von Olsson skrev:Det är uppenbart att diskussionen har gått i stå.
Något vi är eniga om i alla fall. :skratt:
von Olsson skrev: York, jag har ingenstans påstått att en "uthängning" av en person dömd för grova sexuella övergrepp mot barn innebär att omgivningen helt säkras från att förövaren begår nya brott. Jag har t om skrivit och som du själv har citerat att det aldrig kommer gå att förhindra att nya sexualbrott begås.

Jag har också skrivit mer än en gång att jag helst såg att dömda för grova sexualbrott mot barn blev inlåsta på livstid. Detta är det enda sättet bortsett från döden som skulle kunna förhindra att dessa sjuka personerna ånyo förgrep sig på barn. När samhället inte kan ta detta ansvaret så ser jag en "uthängning" av personer som har dömts för grova sexualbrott mot barn som en möjlighet. Jag har ingenstans sagt att det är en bra lösning, men det är den enda (?) som vi föräldrar kan ta till för att åtminstone ges en chans att agera.

Du påstår att en uthängning av en grov sexualförbrytare är en "lam tiger" som absolut inte fungerar.
Jag påstår att det är lika fel att säga att det "aldrig" skulle kunna fungera som att det "alltid" skulle kunna fungera.
Annat som vi också är eniga om, de grova sexualförbrytare av barn som är farliga ska hållas instängda. Jag förstår och kan även sympatisera med varför du är för den begränsande uthängning du förespråkar.

Men för att slita mer på trummans skin; uthängning är farligt då det skapar en falsk säkerhet. Det är en så liten, liten del som uthängning potentiellt skyddar mot när det gäller helheten av alla grova sexövergrepp av kända peddar. Skadan det gör på alla möjliga sätt motiverar det inte heller. Det blir väldigt tydligt när man problematiserar det hela så som gjorts av mig, Pedersen m.fl.
Jag gör det inte för att endast motbevisa dig baserat på någon grundprincip att det är fel att oskyldiga drabbas för att skydda andra oskyldiga. Jag anser helt ärligt att uthängning av pedofiler kan vara farligt för skyddet mot pedofiler till viss grad - eller i alla fall delvis kontraproduktivt. Låter som j-vla oxymoron jag vet.

_______________________________________________________________________________________________
von Olsson skrev: Låt mig ta några exempel varav något eller några har nämnts tidigare:

Jag får genom ett sexbrottsregister veta att en nära granne har dömts för grova sexuella övergrepp mot barn. Jag och min familj upplever en ökad otrygghet och bestämmer oss att flytta till en annan ort.
Min granne har rätt till ett privatliv efter avtjänat straff och riskutvärdering. Är han dömd för grova sexuella övergrepp mot barn och är ett hot så skulle han var på institution.
Familjen har fått en ny bekant som är väldigt trevlig på alla sätt och vis. Han visar engagemang (utan att gå till överdrift) för barnen och de tycker att den nya vännen är schysst. Vår bekant älskar att fiska och när detta diskuteras frågar han om inte något av barnen har lust att hänga med ut på en tur någon dag. Jag får genom ett sexbrottsregister veta att vår nya bekant tidigare har dömts för grova sexualbrott mot barn. Det blir definitivt ingen fisketur och bekantskapen skulle med omedelbar verkan sägas upp.
Är du orolig för den nya bekanskapen – begär utdrag ur belastningregisteret. Samma princip som med ett offentligt register med undantaget att det inte hänger ut folk. För bevakande av integriteten kan metoden jag tog upp med tredje en part, (alternativt om det går att få specificerat uttdrag ur registret?)
En ensamstående mamma träffar en ny kille. Han är underbar både mot mamman och mot barnen. Genom ett sexbrottsregister får mamman veta att mannen tidigare har förgripit sig på barn i andra relationer och kan omedelbart avbryta det som hade påbörjats.
Samma som ovan. Begär utdrag ur belastningregisteret.
Jag har via ett sexbrottsregister fått veta att en person på orten har dömts för grova sexuella brott mot barn. Jag berättar om detta för mina dotter (låt säga att hon är 11 år och kan förstå vad det handlar om). En dag när hon är ute och cyklar råkar hon på mannen som frågar om hon kan hjälpa honom att leta efter hans söta lilla hund som har sprungit bort. Det räcker så.
När vi snackar pedofiler som begått grova sexuella brott mot barn så skulle kännedom bland barn i hans närområde inte kunna stoppa honom - tyvärr. Det är ett begär, en drift som måste stillas. Även i jakten på honom hjälper inte registret då han redan är känd inom polisens egna databas.
Med ett sexbrottsregister skulle man också mycket enkelt kunna ta reda på om personer som på något sätt engagerar sig i någon form av ungdomsverksamhet tidigare har dömts för sexualbrott mot barn.
Utdrag ur/koll mot belastningsregistret. Överlåt åt en myndighet att göra det då vi nu snackar utanför enskilda, privata personer.
_______________________________________________________________________________________________
von Olsson skrev: Exemplen ovan är högst realistiska och på intet sätt några extrema händelser. De visar på kända tillvägagångssätt för pedofiler att närma sig barn för att i ett senare skede förgripa sig på dem. York säger att han inte har någon önskan om att få information (han är hellre lyckligt ovetande) som i exemplen ovan och han påstår att även att den är en "lam tiger". Jag däremot önskar mer än gärna gärna ha tillgång till denna informationen och hävdar att den kan medverka till att skydda mina och andras barn.
Jo, det är väl en ganska bra spridning av exempel på hur pedofilomständigheter kan se ut som du listat där det kan argumenteras att kunskap om existerade pedofil kan förhindra brott. Jag är inte heller emot att få kunskap som du kan läsa på mina svar ovan men även tidigare i tråden. Det är HUR jag får kunskapen som är a och o.
Men även i relation till dina givna exempel är uthängning en lam tiger som inte tillför något direkt skydd (tyvärr vill jag tillägga).Som jag skrev i början.

von Olsson skrev: Jag har aldrig förnekat att det kan slå slint i huvudet på en och annan som kan överreagera vid vetskapen om en persons förflutna. Jag känner dock inte till några exempel från Sverige där någon har attackerats pga vad de tidigare dömts för (sådant kommer emellanåt till kännedom även i Sverige). Däremot finns det exempel på när folk har agerat först efter att något har skett vilket jag kan ha förståelse för. Extremfall, främst från andra länder har redan presenterats.
Igen, det är fel att oskyldiga drabbas för att skydda andra oskyldiga oavsett hur och hur ofta det sker. Just trakasserier är svårare att finna statistik på då det inte finner sig till pressen så som misshandel och dylikt gör.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 13 jul 2011 07:22

Det är intressant att du ser belastningsregistret som en "lösning"! För det första kan du INTE begära ut utdrag på någon annan än dig själv*. För det andra förespråkar jag ett sexualbrottsregister som skulle fungera precis så som du tycks tro att belastningsregistret fungerar, dvs att man sjäv kan söka på personer som har dömts för grova sexualbrott mot barn.

* Källa: http://www.polisen.se/Service/Registerutdrag/

Detta har du upprepat vid ett antal tillfällen:
York skrev:...det är fel att oskyldiga drabbas för att skydda andra oskyldiga oavsett hur och hur ofta det sker.
Detta är enligt min mening en moralisk fråga där var och en själv måste få ta ställning. Är det rätt att döda en för att rädda tio? Det anser tydligen inte du, men det anser jag. I ett vidare perspektiv anser jag att det är rätt att anfalla en brutal diktator för att rädda landets befolkning från ett oerhört lidande även om jag vet att kanske många tusen oskyldiga kommer att dö. York, din hållning är pacifistens och jag kan inte säga att du har fel. Själv är jag dock ingen pacifist.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 14 jul 2011 02:55

von Olsson skrev:Det är intressant att du ser belastningsregistret som en "lösning"! För det första kan du INTE begära ut utdrag på någon annan än dig själv*. För det andra förespråkar jag ett sexualbrottsregister som skulle fungera precis så som du tycks tro att belastningsregistret fungerar, dvs att man sjäv kan söka på personer som har dömts för grova sexualbrott mot barn.

* Källa: http://www.polisen.se/Service/Registerutdrag/
Jag är fullt medveten hur det fungerar med utdrag ut brotts-/belastningsregistret - man kan bara begära ut utdrag för sig själv! Jag såg det som en självklarhet att detta var allmän kunskap och jag utgick även att du gjorde detta då du inte anmärkt på saken tidigare. Men för att förtydliga mig:
Man ber personen i fråga (t ex nya vännen ovan) att begära ut och vidarebefordra utdraget till dig, oöppnat.

Så applicera "be personen i frågan" där jag hänvisar till begäran av utdrag så blir det kanske klarar för dig hur jag menar när jag snackar om att begära ut ett utdrag ur registret. Inklusive användandet av något form av ombud man kan finna (neutral t ex be lokala konstapeln som jag var inne på tidigare, eller en tredje vän eller någon annan lämplig) som kan öppna och kolla för att värna integriteten till grad det är möjligt för personen utdraget behandlar. Oavsett är det mycket mindre kränkande än en allmän uthängning.

Kan även citera mig själv från ett tidigare inlägg:
York skrev: Begär utdrag från brottsregistret, kostar nada. Är samma som att kolla på ett allmän register över sexualförbrytare, med SKILLNADEN att det inte är en uthängning för alla i samhället att se och att personen är medveten om kollen (då personen själv måste begära utdrag, ingen annan får det enligt lagen, som sagt).

Så nej jag förespråkar inte (eller tror) att allmänheten ska få söka i det allmänna polisregistret, eller att allmänheten ska ha tillgång till det! :chock:

_____________________________________________________________________________________________
von Olsson skrev: Detta har du upprepat vid ett antal tillfällen:
York skrev:...det är fel att oskyldiga drabbas för att skydda andra oskyldiga oavsett hur och hur ofta det sker.
Detta är enligt min mening en moralisk fråga där var och en själv måste få ta ställning. Är det rätt att döda en för att rädda tio? Det anser tydligen inte du, men det anser jag. I ett vidare perspektiv anser jag att det är rätt att anfalla en brutal diktator för att rädda landets befolkning från ett oerhört lidande även om jag vet att kanske många tusen oskyldiga kommer att dö. York, din hållning är pacifistens och jag kan inte säga att du har fel. Själv är jag dock ingen pacifist.
Så om att döda ett (oskyldigt) spädbarn skulle rädda livet på tio andra (oskyldiga) spädbarn så skulle det vara rättfärdigat i din bok? Skulle du vara villig att genomföra denna handling för övrigt? Klassiskt filosofiskt exempel jag vet.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 14 jul 2011 06:59

Jag skulle vilja se den som ber sin nya bekantskap, nya partner, nya granne, eller alla sina grannar om ett utdrag ur brottsregistet. Det skulle möjligtvis kunna vara en kul scen i "Solsidan", men i verkligheten?!
:wink:
York skrev:Så om att döda ett (oskyldigt) spädbarn skulle rädda livet på tio andra (oskyldiga) spädbarn så skulle det vara rättfärdigat i din bok? Skulle du vara villig att genomföra denna handling för övrigt? Klassiskt filosofiskt exempel jag vet.
Att döda ett "oskyldigt spädbarn" är en fruktansvärd tanke, men "i min bok" är det betydligt bättre att ett "spädbarn" dör än tio. Vi kan ta ett exempel ur verkligheten: När Estonia sjönk fylldes snabbt de allt för få livflottarna. När fler desperata männsikor försökte ta sig upp i de redan överfyllda flottarna förekom det att våld användes utav de som redan satt i flottarna för att förhindra att fler tog sig upp. Vem kan klandra dem i flottarna?

Ja, jag tror att jag skulle klara av att rädda mitt egna och andras liv genom att låta någon annan människa dö. I krig är detta en tanke man måste förlika sig med. Vem vill ha en stridskamrat som tvekar inför att skjuta ner fienden som hotar att skjuta ner hela ens grupp? Troligtvis ingen. Som jag skrev så är jag inte pacifist, jag anser att våld och död tyvärr kan vara nödvändigt för att skydda sig själv och andra i extrema situationer

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 15 jul 2011 02:31

von Olsson skrev:Jag skulle vilja se den som ber sin nya bekantskap, nya partner, nya granne, eller alla sina grannar om ett utdrag ur brottsregistet. Det skulle möjligtvis kunna vara en kul scen i "Solsidan", men i verkligheten?!
:wink:
"Hej och välkommen till grannskapet. Det är ett riktigt trevlig område med skolor, grönområden, nära till affären och tågstationen. Jag och frugan har bott här....vad kan det vara...en fem sex år nu. Ungarna stortrivs de med. Ja, det är ett riktigt trevligt området. Jo förresten, jag vet att du säkert har mycket att stå i som nyinflyttad men kan du fixa fram ett utdrag ut brottsregistret åt mig så snabbt som möjligt är du snäll? Du ser ju lite suspekt ut med den där mustaschen måste du väl hålla med om så jag vill veta om du är dömd pedofil eller ej. Frugan bakade en sockerkaka till dig förresten, varsågod. Det är tigervarianten." :puss:

Nej men för att ge ett mer seriöst svar: som jag är skrev är det (paradoxalt) mindre integritetskränkande än att hänga ut en person för allmänheten att beskåda. Det är även "rakare" om du förstår hur jag menar, man står för att man tittar på en persons bakgrund. Personen vet också vilka som har kollat upp dem. Nu utgår jag från exemplet där en okänd man kommer nära barnen; nytt förhållande, ny nära vän till familjen och liknande saker vi snackade om. Att begära det för en ny granne är att gå för jäkla långt tycker jag personligen, om nu inte grannen börjar passa ungarna eller så. Dialog med personen man ber om utdrag är a och o. Varför man vill ha det osv.

Om din nye vän/partner/annat ber dig dra åt h-vete/säger nej/annat så får det väl blir så, förståeligt. Dock inbillar jag mig att de flesta skulle ha förståelse för att du vill kolla (i fall av exemplet ovan). Ett problemet (huvudproblemet?) är just att få det selektivt, dvs att det endast listar sexbrott men det går att arbeta runt som någon endast kollar på sexbrott i stil med vad jag lagt fram som exempel med tredje part.

Jag skulle absolut acceptera/förstå om t ex en ny partner med barn ville veta om jag var dömd för pedofilbrott. Så länge det är ärligt och jag finner motivet bakom rimligt så kan jag ge henne utdrag ur registret. Grannen däremot får ett nej då han har inget att göra med mitt privatliv att göra. Frivilligt medgivande ger även rätten att säga nej om man inte vill, vilket också är a och o. Om personen inte vill ha mig nära sin familj pga av det så får det vara så. Vi får umgås utan hans ungar.

Som sagt det är absolut integritetskränkande, men satt emot uthängning är det mindre integritetskränkande och mer "ärligt" om nu vi ska välja att ha ett alternativ av två dåliga.
Det ger en möjlighet att skydda dina barn från pedofiler i deras närhet, något som är det värsta hotet som vi konstaterat. Majoriteten av övergreppen sker som sagt av familjemedlem/vän/motsv..

Lite halvt utanför ämnen men ändå inte:
Jag var faktiskt inne på en sida som hängde ut sexbrottslingar i England men valde att inte kolla närmare på mitt område.
Det blir lite mer verkligt när man sitter där och kan kolla. Jag kände dock de motiv till att inte kolla som jag argumenterat emot uthängning med. Jag lever som jag predikar vilket var skönt att konstatera.
von Olsson skrev:
York skrev:Så om att döda ett (oskyldigt) spädbarn skulle rädda livet på tio andra (oskyldiga) spädbarn så skulle det vara rättfärdigat i din bok? Skulle du vara villig att genomföra denna handling för övrigt? Klassiskt filosofiskt exempel jag vet.
Att döda ett "oskyldigt spädbarn" är en fruktansvärd tanke, men "i min bok" är det betydligt bättre att ett "spädbarn" dör än tio. Vi kan ta ett exempel ur verkligheten: När Estonia sjönk fylldes snabbt de allt för få livflottarna. När fler desperata männsikor försökte ta sig upp i de redan överfyllda flottarna förekom det att våld användes utav de som redan satt i flottarna för att förhindra att fler tog sig upp. Vem kan klandra dem i flottarna?

Ja, jag tror att jag skulle klara av att rädda mitt egna och andras liv genom att låta någon annan människa dö. I krig är detta en tanke man måste förlika sig med. Vem vill ha en stridskamrat som tvekar inför att skjuta ner fienden som hotar att skjuta ner hela ens grupp? Troligtvis ingen. Som jag skrev så är jag inte pacifist, jag anser att våld och död tyvärr kan vara nödvändigt för att skydda sig själv och andra i extrema situationer
Med flotten blir det dock alternativen att antingen dör alla (flotten sjunker) eller så dör bara några (personer som stoppas från att komma upp på/in i flotten.

Med de oskyldiga spädbarnen är det dock en dör - tio lever mot tio dör - en lever. Vi kan göra exempel mer konkret:
Det enda sättet att få medicin som kan bota tio andra barn som annars skulle dö är att döda ett annat barn (man behöver delar av barnets hjärna som botemedel för de andra tio). Är det då ok att döda barnet?
I fallet med barnen är det ingen yttre faktor som utför själva dödandet (det kalla vattnet i flottexemplet) utan man måste själv utföra handlingen. För att rädda tio (oskyldiga) spädbarn måste du döda ett annat oskyldigt barn.

Jag skulle personligen inte vilja dö för att rädda tio andra människor, undantaget nära släkt då kanske.

Det är som hönan och ägget man kan diskutera i evigheter och finna perspektiv för och emot, lägga upp scenariet på olika sätt osv osv... Det kan vara väldigt intressant dock. :)

Glider utanför ämnet rejält nu men samtidigt så sitter väl vi båda ganska stadig och bekvämt i våra respektive värn. Det har diskuterats (fällts bomber, satts in artilleri) men även om vi båda har omgrupperat lite (enats om vissa saker) så sitter vi fortfarande på ungefär samma plats vid fronten (inte ändrat vår hållning i frågan). Vapenstillestånd i brist på förmågan att avancera (övertyga den andra). Ska vi enas om att vi inte är ense när det gäller uthängning/trådens huvudfråga?

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 15 jul 2011 08:23

York skrev:Nej men för att ge ett mer seriöst svar: som jag är skrev är det (paradoxalt) mindre integritetskränkande än att hänga ut en person för allmänheten att beskåda. Det är även "rakare" om du förstår hur jag menar, man står för att man tittar på en persons bakgrund. Personen vet också vilka som har kollat upp dem. Nu utgår jag från exemplet där en okänd man kommer nära barnen; nytt förhållande, ny nära vän till familjen och liknande saker vi snackade om. Att begära det för en ny granne är att gå för jäkla långt tycker jag personligen, om nu inte grannen börjar passa ungarna eller så. Dialog med personen man ber om utdrag är a och o. Varför man vill ha det osv.

Om din nye vän/partner/annat ber dig dra åt h-vete/säger nej/annat så får det väl blir så, förståeligt. Dock inbillar jag mig att de flesta skulle ha förståelse för att du vill kolla (i fall av exemplet ovan). Ett problemet (huvudproblemet?) är just att få det selektivt, dvs att det endast listar sexbrott men det går att arbeta runt som någon endast kollar på sexbrott i stil med vad jag lagt fram som exempel med tredje part.

Jag skulle absolut acceptera/förstå om t ex en ny partner med barn ville veta om jag var dömd för pedofilbrott. Så länge det är ärligt och jag finner motivet bakom rimligt så kan jag ge henne utdrag ur registret. Grannen däremot får ett nej då han har inget att göra med mitt privatliv att göra. Frivilligt medgivande ger även rätten att säga nej om man inte vill, vilket också är a och o. Om personen inte vill ha mig nära sin familj pga av det så får det vara så. Vi får umgås utan hans ungar.

Som sagt det är absolut integritetskränkande, men satt emot uthängning är det mindre integritetskränkande och mer "ärligt" om nu vi ska välja att ha ett alternativ av två dåliga.
Det ger en möjlighet att skydda dina barn från pedofiler i deras närhet, något som är det värsta hotet som vi konstaterat. Majoriteten av övergreppen sker som sagt av familjemedlem/vän/motsv..
I "min bok" skulle det vara fullständigt otänkbart att be mina vänner, bekanta eller grannar om ett utdrag ur brottsregistret och jag är övertygad om att en sådan fråga hade mötts av väldigt starka reaktioner. Hur troligt är det sedan att någon som verkiligen kan utgöra ett hot ordnar fram ett utdrag och skall jag räkna alla som nekar (vilket lär vara de allra flesta) som potentiella hot? Sannolikt har de till 99.99% aldrig begått något sexualövergrepp mot barn och till sist är jag inte intresserad av att få med allt annat som hamnar i trålen.

Ett sexualbrottsregister där de dömda dessutom vet att de finns registrerade är enligt min mening betydligt mindre integritetskränkande och betydligt mer effektivt. Man riskerar inte heller att förlora vänner och bekanta eller att framställas som en komplett idiot i grannskapet.

York skrev:Med de oskyldiga spädbarnen är det dock en dör - tio lever mot tio dör - en lever. Vi kan göra exempel mer konkret:
Det enda sättet att få medicin som kan bota tio andra barn som annars skulle dö är att döda ett annat barn (man behöver delar av barnets hjärna som botemedel för de andra tio). Är det då ok att döda barnet?
I fallet med barnen är det ingen yttre faktor som utför själva dödandet (det kalla vattnet i flottexemplet) utan man måste själv utföra handlingen. För att rädda tio (oskyldiga) spädbarn måste du döda ett annat oskyldigt barn.

Jag skulle personligen inte vilja dö för att rädda tio andra människor, undantaget nära släkt då kanske.

Det är som hönan och ägget man kan diskutera i evigheter och finna perspektiv för och emot, lägga upp scenariet på olika sätt osv osv... Det kan vara väldigt intressant dock. :)
Med all respekt, men ditt exempel känns inte direkt realistiskt och därmed blir det svårt att förhålla sig till det.
York skrev:Glider utanför ämnet rejält nu men samtidigt så sitter väl vi båda ganska stadig och bekvämt i våra respektive värn. Det har diskuterats (fällts bomber, satts in artilleri) men även om vi båda har omgrupperat lite (enats om vissa saker) så sitter vi fortfarande på ungefär samma plats vid fronten (inte ändrat vår hållning i frågan). Vapenstillestånd i brist på förmågan att avancera (övertyga den andra). Ska vi enas om att vi inte är ense när det gäller uthängning/trådens huvudfråga?
Ja, vi kan nog se oss som väldigt ense om att vi inte är enade i frågan. (Det är nyttigt att behöva ställas mot väggen ibland och få sina ståndpunkter i livet ifrågasatta.)
:)

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 15 jul 2011 22:54

von Olsson skrev:
York skrev:
Spoiler:
Nej men för att ge ett mer seriöst svar: som jag är skrev är det (paradoxalt) mindre integritetskränkande än att hänga ut en person för allmänheten att beskåda. Det är även "rakare" om du förstår hur jag menar, man står för att man tittar på en persons bakgrund. Personen vet också vilka som har kollat upp dem. Nu utgår jag från exemplet där en okänd man kommer nära barnen; nytt förhållande, ny nära vän till familjen och liknande saker vi snackade om. Att begära det för en ny granne är att gå för jäkla långt tycker jag personligen, om nu inte grannen börjar passa ungarna eller så. Dialog med personen man ber om utdrag är a och o. Varför man vill ha det osv.

I "min bok" skulle det vara fullständigt otänkbart att be mina vänner, bekanta eller grannar om ett utdrag ur brottsregistret och jag är övertygad om att en sådan fråga hade mötts av väldigt starka reaktioner. Hur troligt är det sedan att någon som verkiligen kan utgöra ett hot ordnar fram ett utdrag och skall jag räkna alla som nekar (vilket lär vara de allra flesta) som potentiella hot? Sannolikt har de till 99.99% aldrig begått något sexualövergrepp mot barn och till sist är jag inte intresserad av att få med allt annat som hamnar i trålen.

Ett sexualbrottsregister där de dömda dessutom vet att de finns registrerade är enligt min mening betydligt mindre integritetskränkande och betydligt mer effektivt. Man riskerar inte heller att förlora vänner och bekanta eller att framställas som en komplett idiot i grannskapet.
Jag anser som sagt är det bästa av de två alternativen – men då är ju jag också emot uthängning och det är inte aktuellt för mig. Alla negativa skäl varför (jag anser att) uthängning är fel har listats (och ältats och ältats...) och mitt mål är istället att försöka knyta in ett existerande system som inte innebär uthängning - ett ev. rimligt alternativ för den orolige om man nu anser sig behöva extra skydd/försäkring.
Utdrag fungerar som bäst i fall där t ex mannen i fråga är en ny pojkvän till en ensamstående mor och liknande där båda parter kan se det som acceptabelt/rimligt.. Och det fungerar motsatt dvs sämst när det gäller relationer som vänner, grannar osv. samt när man får ett nej från en person och övriga saker du påpekade. Som du säger är det inte direkt den bästa metoden för att behålla vänner och eller framstå som en vettig person...

York skrev:Med de oskyldiga spädbarnen är det dock en dör - tio lever mot tio dör - en lever. Vi kan göra exempel mer konkret:

von Olsson skrev: Med all respekt, men ditt exempel känns inte direkt realistiskt och därmed blir det svårt att förhålla sig till det.
Se det först och främst som menat att problematisera själva principen med att prioritera liv. För att var övertydlig med problemet med prioritering måste man ta till mer extrema och därmed väldigt tydliga exempel. Det går säker att formulera mer realistiska exempel men som sagt strävade jag efter att vara övertydlig.
von Olsson skrev:
York skrev:Glider utanför ämnet rejält nu men samtidigt så sitter väl vi båda ganska stadig och bekvämt i våra respektive värn. Det har diskuterats (fällts bomber, satts in artilleri) men även om vi båda har omgrupperat lite (enats om vissa saker) så sitter vi fortfarande på ungefär samma plats vid fronten (inte ändrat vår hållning i frågan). Vapenstillestånd i brist på förmågan att avancera (övertyga den andra). Ska vi enas om att vi inte är ense när det gäller uthängning/trådens huvudfråga?
Ja, vi kan nog se oss som väldigt ense om att vi inte är enade i frågan. (Det är nyttigt att behöva ställas mot väggen ibland och få sina ståndpunkter i livet ifrågasatta.)
:)

Då tackar jag herrn för en givande och intressant diskussion. Jag förväntar mig inget svar på mina inlägg ovan och försökte formulera mig så inläggen är mer förklarad än frågande i sin karaktär.

p.s. Har jag varit hård i tonen emellanåt så har det inte varit personligt utan det är åsikten som är "målet" inte personen.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 07 nov 2011 23:45

Frågan har återigen blivit aktuell efter att Aftonbladet avslöjat (den i och för sig rätt gamla) nyheten att "Nätverket stoppa pedofilerna" slängt upp sin hemsida på nytt, och att en av frontfigurerna bakom nätverket är en före detta medlem i Nationellt Motstånd. Tragiskt nog fick nyheten nätverkets hemsida att krascha på grund av överbelastning, och det dröjde inte länge innan Aftonbladet tog bort möjligheterna att kommentera artikeln och debattartikeln man publicerat. Datainspektion ska nu undersöka huruvida hemsidan bryter mot personuppgiftslagen (PUL), men trots att man redan fått en rad anmälningar verkar man inte gjort nämnvärt mycket.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 08 nov 2011 16:39

Då den nya siten där man pekar ut pedofiler uppmärksammats börjar självklart fler nyheter kring liknande fenomen dyka upp. Aftonbladet skriver en artikel om hur en åtalad, men helt frikänd i hovrätten, man utpekas som pedofil med hjälp av bland annat flygblad som delats ut i hans närområde, och även givits till ett närliggande dagis. Mannen har fått utstå att folk inte längre hälsar på honom och att någon lagt en lapp i brevlådan där man kräver att han flyttar. Mannen vet inte längre om det kommer att gå att bygga upp en akupunkturverksamhet på grund av skvallret.

Han är även rädd för sin och sin frus säkerhet eftersom uppgifterna nu har börjat spridas på nätet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13902553.ab
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

Skriv svar