Israel och palestina

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Andra världskriget

Re: Re:

Inlägg av von Olsson » 01 jun 2011 18:55

Kilroy was Here! skrev:
BRPedersen skrev:Du har även sagt att Hamas är så hemska på grund av att de använder sig av mänskliga sköldar, rapporten hävdar att IDF har använt sig av civila palestinier som mänskliga sköldar.
Ah, den där pojken som tvingades öppna en väska vid en checkpoint? Det är inte acceptabelt, men det är fånigt och oerhört partiskt att likställa detta med att Israel användet mänskliga sköldar. Säg mig, om en invånare på Västbanken begår en våldtäkt, får jag säga att alla invånare på Västbanken är våldtäktsmän? Två israeliska soldateer tvingade vid ett tillfälle en pojke att öppna en potentiellt försåtsminerad väska och hus for i helvete för dem när det blev känt inom IDF. Hamas har tvingat sammanlagt tusentals civila att agera som mänskliga sköldar i rasande strider, och det är deras standardförfarande. Hur kan en opartisk person då likna Israel med Hamas på det sättet?
Israel har systematiskt använt palestinier som mänskliga sköldar och det har t om gått så lång att Israels HD har tvingat armén att sätta stopp för detta förfarandet:
Israels armé måste sluta använda civila palestinier som mänskliga sköldar i jakten på anhängare av militanta grupper. Det fastslog Israels högsta domstol på torsdagen.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/israe ... 464273.svd

http://www.sydsvenskan.se/varlden/artic ... oldar.html

http://www.dn.se/nyheter/varlden/israel ... ga-skoldar

Film:

http://www.youtube.com/watch?v=buRfcFE1O6c

http://www.youtube.com/watch?v=hAU8N-TQ ... re=related

Ja, Hamas har också gjort sig skyldiga till att använda mänskliga sköldar, men det förringar knappast israelernas handlande.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Re:

Inlägg av Kilroy was Here! » 01 jun 2011 23:12

BRPedersen skrev:En misstänkt försåtsminerad väska skall tas om hand av utbildad personal, man skall absolut inte tvinga civilister att öppna sådana väskor! Det bryter mot folkrätten och civilrätten i så gott som alla länder, eller tycker du det var OK för det var ju BARA en pojke.

Det skall ta hus i helvete om soldater utför sådan övergrepp.
Har tiden då inlägg lästes passerat?

Enstaka israeliska enheter har vid olika tillfällen tagit civila som mänskliga sköldar, samt ibland tvingat fram civila för att knacka på dörrar hos misstänkta. Det senare kan inte likställas med mänsklig sköld, dock är det inte acceptabelt juridiskt eller moraliskt.
Med tanke på hur otroligt få IDF-enheter som betett sig på det här sättet är det förfängt att påstå att IDF använder mänskliga sköldar. Åter ett exempel: Den vanliga tyska armén försvaras med rätta på det här forumet när det gäller vilka som jagade och mördade judar. Men ändå fanns det dem gånger då vanliga arméenheter både jagade dem, och sköt dem i massor. Och ändå säger vi inte att den vanliga tyska väpnade styrkorna massavrättade judar. Varför är det då så lätt att utifrån att några få enheter inom IDF gjort det, säga att IDF har tagit mänskliga sköldar? Faktum är att Hamas vid enstaka tillfällen troligen har nyttjat fler mänskliga sköldar än olika IDF-enheter har gjort sammanlagt.
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Re: Israel och palestina

Inlägg av von Olsson » 02 jun 2011 07:25

Kilroy was Here! skrev:Enstaka israeliska enheter har vid olika tillfällen tagit civila som mänskliga sköldar, samt ibland tvingat fram civila för att knacka på dörrar hos misstänkta. Det senare kan inte likställas med mänsklig sköld, dock är det inte acceptabelt juridiskt eller moraliskt.
Med tanke på hur otroligt få IDF-enheter som betett sig på det här sättet är det förfängt att påstå att IDF använder mänskliga sköldar.

Sitter du och förringar och t o m förnekar det faktum att IDF systematiskt har använt sig av palestinier som mänskliga sköldar?!

2002 slog Israels högsta domstol t om fast att det var tillåtet att använda mänskliga sköldar förutsatt att "skölden" agerade frivilligt och att deras liv inte äventyrades! Förlåt mig, men vem f*n agerar mänsklig sköld frivilligt åt någon som med största sannolikhet ses som en fiende och varför ens använda en mänsklig sköld om det inte finns risk för liv och lem?!
Ge mig ETT exempel på när det kan tänkas vara nödvändigt att använda en människa som en levande sköld och samtidigt kunna garantera att det är riskfritt?! Detta strider givetvis mot all logik vilket också visade sig efter att flera "frivilliga" palestinier skadats och dödats. För samma HD som 2002 tillät bruket av mänskliga sköldar tvingades några år senare revidera sitt beslut och förbjuda användandet av mänskliga sköldar då kriterierna på frivillighet och risken för liv och lem uppenbarligen inte uppfylldes. Förbudet tycks ha följts fram tills Gazakriget 2008-2009 då IDF återigen börjande använda palestinier som mänskliga sköldar.

Citat ur en länk i mitt föregående inlägg:
"Israeliska styrkor har skickat fram palestinier att knacka på hos efterlysta individer för att locka fram dem - en metod som flera gånger har slutat med att civila har hamnat mitt i korselden och skadats eller dödats.
”Armén har ingen rätt att använda civila som mänskliga sköldar. Det är grymt och barbariskt”, skrev HD-domaren Aharon Barak i sitt domslut.

Domen var en seger för de palestinska och israeliska människorättsgrupper som har drivit frågan i flera år.
Redan 2002 gjorde HD ett preliminärt utlåtande som slog fast att armén bara får använda palestinier som sköldar om de ställer upp frivilligt och om deras liv inte äventyras.
Militären anklagas dock för att upprepade gånger ha missbrukat de nya reglerna och fortsatt sätta civilpersoners liv i fara".

"Den israeliska människorättsgruppen Btselem välkomnade domslutet men underströk att det i sig inte är nog.
- Det verkliga testet blir implementeringen. Det är avgörande att armén förklarar saken för alla soldater, det är det enda sättet att eliminera allt olagligt beteende, sade gruppens taleskvinna Sarit Michaeli.
Politiker på högerkanten kritiserade HD:s beslut. Parlamentarikern Effi Eitam från Nationalreligiösa partiet sade att domen kommer att försvåra arméns verksamhet och ”utsätta soldaterna för mer fara”.
Kilroy was Here! skrev:Åter ett exempel: Den vanliga tyska armén försvaras med rätta på det här forumet när det gäller vilka som jagade och mördade judar. Men ändå fanns det dem gånger då vanliga arméenheter både jagade dem, och sköt dem i massor. Och ändå säger vi inte att den vanliga tyska väpnade styrkorna massavrättade judar. Varför är det då så lätt att utifrån att några få enheter inom IDF gjort det, säga att IDF har tagit mänskliga sköldar?
Oavsett vad någon kan tänkas påstå på detta forumet eller i andra sammanhang var den tyska armén (Heer) och Wehrmacht definitivt skyldiga till att åtskilliga tusen civila dog och i många fall handlade det givetvis om rena krigsförbrytelser, allt annat är nonsens. Med detta fastslaget håller uppenbarligen inte heller detta försvarsargumentet, vilket jag förövrigt finner motbjudande.
Kilroy was Here! skrev:Faktum är att Hamas vid enstaka tillfällen troligen har nyttjat fler mänskliga sköldar än olika IDF-enheter har gjort sammanlagt.
Det vore det intressant att se vilken fakta som ligger till grund för detta påståendet.
Betyder detta resonemanget även att du är en justare kille än mig om du "bara" har slagit ihjäl 2 personer medans jag har slagit ihjäl 4?

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 02 jun 2011 07:58

Kilroy was Here! skrev: Har tiden då inlägg lästes passerat?
Nejdå jag läste ditt inlägg. I princip skriver du att visst IDF har gjort hemska saker, men Hamas har gjort värre saker, och då blir IDF:s brott på något sätt rättfärdigade.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 02 jun 2011 14:39

von Olsson skrev:
Kilroy was Here! skrev:Enstaka israeliska enheter har vid olika tillfällen tagit civila som mänskliga sköldar, samt ibland tvingat fram civila för att knacka på dörrar hos misstänkta. Det senare kan inte likställas med mänsklig sköld, dock är det inte acceptabelt juridiskt eller moraliskt.
Med tanke på hur otroligt få IDF-enheter som betett sig på det här sättet är det förfängt att påstå att IDF använder mänskliga sköldar.

Sitter du och förringar och t o m förnekar det faktum att IDF systematiskt har använt sig av palestinier som mänskliga sköldar?!

2002 slog Israels högsta domstol t om fast att det var tillåtet att använda mänskliga sköldar förutsatt att "skölden" agerade frivilligt och att deras liv inte äventyrades! Förlåt mig, men vem f*n agerar mänsklig sköld frivilligt åt någon som med största sannolikhet ses som en fiende och varför ens använda en mänsklig sköld om det inte finns risk för liv och lem?!
Ge mig ETT exempel på när det kan tänkas vara nödvändigt att använda en människa som en levande sköld och samtidigt kunna garantera att det är riskfritt?! Detta strider givetvis mot all logik vilket också visade sig efter att flera "frivilliga" palestinier skadats och dödats. För samma HD som 2002 tillät bruket av mänskliga sköldar tvingades några år senare revidera sitt beslut och förbjuda användandet av mänskliga sköldar då kriterierna på frivillighet och risken för liv och lem uppenbarligen inte uppfylldes. Förbudet tycks ha följts fram tills Gazakriget 2008-2009 då IDF återigen börjande använda palestinier som mänskliga sköldar.

Citat ur en länk i mitt föregående inlägg:
"Israeliska styrkor har skickat fram palestinier att knacka på hos efterlysta individer för att locka fram dem - en metod som flera gånger har slutat med att civila har hamnat mitt i korselden och skadats eller dödats.
”Armén har ingen rätt att använda civila som mänskliga sköldar. Det är grymt och barbariskt”, skrev HD-domaren Aharon Barak i sitt domslut.

Domen var en seger för de palestinska och israeliska människorättsgrupper som har drivit frågan i flera år.
Redan 2002 gjorde HD ett preliminärt utlåtande som slog fast att armén bara får använda palestinier som sköldar om de ställer upp frivilligt och om deras liv inte äventyras.
Militären anklagas dock för att upprepade gånger ha missbrukat de nya reglerna och fortsatt sätta civilpersoners liv i fara".

"Den israeliska människorättsgruppen Btselem välkomnade domslutet men underströk att det i sig inte är nog.
- Det verkliga testet blir implementeringen. Det är avgörande att armén förklarar saken för alla soldater, det är det enda sättet att eliminera allt olagligt beteende, sade gruppens taleskvinna Sarit Michaeli.
Politiker på högerkanten kritiserade HD:s beslut. Parlamentarikern Effi Eitam från Nationalreligiösa partiet sade att domen kommer att försvåra arméns verksamhet och ”utsätta soldaterna för mer fara”.
Kilroy was Here! skrev:Åter ett exempel: Den vanliga tyska armén försvaras med rätta på det här forumet när det gäller vilka som jagade och mördade judar. Men ändå fanns det dem gånger då vanliga arméenheter både jagade dem, och sköt dem i massor. Och ändå säger vi inte att den vanliga tyska väpnade styrkorna massavrättade judar. Varför är det då så lätt att utifrån att några få enheter inom IDF gjort det, säga att IDF har tagit mänskliga sköldar?
Oavsett vad någon kan tänkas påstå på detta forumet eller i andra sammanhang var den tyska armén (Heer) och Wehrmacht definitivt skyldiga till att åtskilliga tusen civila dog och i många fall handlade det givetvis om rena krigsförbrytelser, allt annat är nonsens. Med detta fastslaget håller uppenbarligen inte heller detta försvarsargumentet, vilket jag förövrigt finner motbjudande.
Kilroy was Here! skrev:Faktum är att Hamas vid enstaka tillfällen troligen har nyttjat fler mänskliga sköldar än olika IDF-enheter har gjort sammanlagt.
Det vore det intressant att se vilken fakta som ligger till grund för detta påståendet.
Betyder detta resonemanget även att du är en justare kille än mig om du "bara" har slagit ihjäl 2 personer medans jag har slagit ihjäl 4?
Att enstaka enheter inom IDF begår krigsbrott betyder inte att hela IDF har gjort det. Precis som med den reguljära tyska armén var det ett fåtal enheter som gjorde sådana saker, de var ett undantag. Det som t.ex. enheter inom den tyska reguljära armén gjorde sig skyldiga till var krigsbrott, men deras handlingar beskådas inte som representerande för resten av den organisation dem var del av. Varför särbehandlas IDF?

Och ja, det fastslogs att de fick använda frivillga sköldar när risk ej förelåg. Kanske inte finns så många fall då det är värt att tillämpa, men vadf har det för relevans? Fick dem tillåtelse att tvinga civila att agera som sköldar när fara förelåg? Nej, det fick dem inte. Helt irrelevant.
BRPedersen skrev:
Kilroy was Here! skrev: Har tiden då inlägg lästes passerat?
Nejdå jag läste ditt inlägg. I princip skriver du att visst IDF har gjort hemska saker, men Hamas har gjort värre saker, och då blir IDF:s brott på något sätt rättfärdigade.
Det skrev jag inte. Det är intressant att se hur man, förhoppningsvis med flit misstolkar mina inlägg ordentligt. Kanske brist på bättre argument?
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 02 jun 2011 14:58

Kilroy was Here! skrev:
BRPedersen skrev: Nejdå jag läste ditt inlägg. I princip skriver du att visst IDF har gjort hemska saker, men Hamas har gjort värre saker, och då blir IDF:s brott på något sätt rättfärdigade.
Det skrev jag inte. Det är intressant att se hur man, förhoppningsvis med flit misstolkar mina inlägg ordentligt. Kanske brist på bättre argument?
Det här är dina ord -
Två israeliska soldateer tvingade vid ett tillfälle en pojke att öppna en potentiellt försåtsminerad väska och hus for i helvete för dem när det blev känt inom IDF. Hamas har tvingat sammanlagt tusentals civila att agera som mänskliga sköldar i rasande strider, och det är deras standardförfarande.
Du rättfärdigar i dessa två meningar de två IDF soldaternas handlande genom att jämföra det med Hamas handlande, och säga att Hamas är gjort mycket värre saker än de. Så läser jag det.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

John S
1:e Sergeant
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av John S » 02 jun 2011 15:17

Bara för att man påpekar att det som Hamas och andra gör som standardförfarande är mycket värre än det som dessa enskilda soldater gjorde så behöver det inte betyda att man rättfärdigar soldaternas handlande. Det är bara ett uppmärksammande av hur orimligt det är att dra den övergripande slutsatsen att israelerna är lika usla som Hamas.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Re:

Inlägg av von Olsson » 02 jun 2011 16:05

John S skrev:Bara för att man påpekar att det som Hamas och andra gör som standardförfarande är mycket värre än det som dessa enskilda soldater gjorde så behöver det inte betyda att man rättfärdigar soldaternas handlande. Det är bara ett uppmärksammande av hur orimligt det är att dra den övergripande slutsatsen att israelerna är lika usla som Hamas.
Det är intressant att läsa hur ni förringar israeliska övergrepp med argument som att Hamas är mycket värre. Hur ställer ni då till det faktum att långt många fler palestiner har fördrivits, skadats och dödats av israeler än tvärtom? Med er logik måste israelerna vara värst...

Har fortfarande fått någon kommentar ang förbrytare Ariel Sharon och att han var landets premiärminister mellan 2001-2006?

John S
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av John S » 02 jun 2011 17:19

von Olsson skrev: Det är intressant att läsa hur ni förringar israeliska övergrepp med argument som att Hamas är mycket värre.
Om jag säger att mord är värre än misshandel, förringar jag då misshandel med argumentet att mord är mycket värre? Jag accepterar inte israeliska övergrepp, och jag tycker att de som gör sig skyldiga till dessa ska straffas för det. Det jag argumenterar emot är att israelerna skulle vara lika stora skurkar som Hamas, och göra sig skyldiga till ungefär samma saker som Hamas gör, eftersom det inte stämmer alls.
von Olsson skrev: Har fortfarande fått någon kommentar ang förbrytare Ariel Sharon och att han var landets premiärminister mellan 2001-2006?
Jag har inget att säga om det, då jag inte är inläst på den frågan och inte har tid att sätta mig in i det heller just nu.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 02 jun 2011 17:42

BRPedersen skrev:Du rättfärdigar i dessa två meningar de två IDF soldaternas handlande genom att jämföra det med Hamas handlande, och säga att Hamas är gjort mycket värre saker än de. Så läser jag det.
Johns förklaring duger fint, jag har inget mer att säga än vad han redan gjorde.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 02 jun 2011 20:09

John S skrev: Om jag säger att mord är värre än misshandel, förringar jag då misshandel med argumentet att mord är mycket värre? Jag accepterar inte israeliska övergrepp, och jag tycker att de som gör sig skyldiga till dessa ska straffas för det. Det jag argumenterar emot är att israelerna skulle vara lika stora skurkar som Hamas, och göra sig skyldiga till ungefär samma saker som Hamas gör, eftersom det inte stämmer alls.
Vilka brott ägnar sig Hamas åt som inte kan tillskrivas israelerna bortsett från "enstaka" (för att använda Kilroys term) självmordsbombare?

John S skrev:
von Olsson skrev: Har fortfarande fått någon kommentar ang förbrytare Ariel Sharon och att han var landets premiärminister mellan 2001-2006?
Jag har inget att säga om det, då jag inte är inläst på den frågan och inte har tid att sätta mig in i det heller just nu.
Jag förstår att detta inte ligger i ditt intresse.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 02 jun 2011 22:44

von Olsson skrev:Har fortfarande fått någon kommentar ang förbrytare Ariel Sharon och att han var landets premiärminister mellan 2001-2006?
Vad vill du att motdebatörerna ska säga? Slingra sig, säga att det inte finns direkta bevis på att han godkände vad falangisterna höll på med, etc.? De som debaterar emot dig är just motdebatörer, inte konstant pro-israeliska historierevisionister. Det var ett avskyvärt brott, vad finns det mer att säga, och viktigare, hur är det relevant? Sharon är inte premiärminister längre. Landet som han var premiärminister för är inte en extrem terrorgrupp som Hamas eller Fatah, hans personliga historia har inte samma prägel på Israel som terrorledares har på sina grupper.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 02 jun 2011 23:30

Kilroy was Here! skrev:
von Olsson skrev:Har fortfarande fått någon kommentar ang förbrytare Ariel Sharon och att han var landets premiärminister mellan 2001-2006?
Vad vill du att motdebatörerna ska säga? Slingra sig, säga att det inte finns direkta bevis på att han godkände vad falangisterna höll på med, etc.? De som debaterar emot dig är just motdebatörer, inte konstant pro-israeliska historierevisionister. Det var ett avskyvärt brott, vad finns det mer att säga, och viktigare, hur är det relevant? Sharon är inte premiärminister längre. Landet som han var premiärminister för är inte en extrem terrorgrupp som Hamas eller Fatah, hans personliga historia har inte samma prägel på Israel som terrorledares har på sina grupper.
Ariel Sharon var en förbrytare och en extremist och det faktum att han valdes (!) till premiärminister och satt på posten under ett antal år (2001-2006) tycker jag man skall ha i minnet när man ensidigt anklagar Fatah och Hamas ledarskap för att vara terrorister. Jag påstår inte att Hamas företrädare är bättre, men de är definitivt inte sämre.
Mig veterligen har ingen politiker med en bakgrund som kan liknas vid Sharons valts till en motsvarande post i någon annan demokratisk "rättstat".

Fatah klassas idag INTE som en "extrem terrorgrupp" utom möjligtvis av proisraeliska extremister.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 05 jun 2011 21:59

Israeliska gränsvakter har beskjutit en palestinsk/propalestink demonstration som närmade sig gränsen ifrån syrisk mark. 20 personer uppges vara döda och över 200 sårade. Protester skall även ha skett på västbanken.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 07 jun 2011 00:13

Oberoende källa på dödssiffrorna tack.

Skriv svar