Wikileaks, sanningen svider

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 18 jan 2011 00:48

Diverse nya "läckor" poppar upp.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/wi ... 871569.svd
Stjärnläckan får konkurrens
I spåren av Wikileaks läcker det som ett såll på nätet
Rena läckfetischismen har brutit ut på nätet. I Wikileaks kölvatten kommer nu Openleaks, Brusselsleaks, Balkanleaks, Tradeleaks och Greenleaks. De nya sajterna tar över när Wikileaks sviker sina egna ideal.
[...]

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 18 jan 2011 01:53

Assanges senaste paranoida uttalanden om att Sverige är "feminismens Saudiarabien" och att han riskerar att hamna på Guantánamobasen och avrättas om han utlämnas till Sverige
"Nejmen tjenare, någon har tappat greppet om verkligheten!" är allt jag kan säga. Kan inte heller säga att jag tycker särskilt synd om honom. Väldigt intressant läsning i den artikeln må jag säga. :japp:

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Re: Wikileaks, sanningen svider

Inlägg av Battler » 18 jan 2011 14:51

Svenskarna drar fötterna efter sig:
Svenska företag har hjälpt Iran att bygga upp sitt kontroversiella kärnkrafts­program. Efter mycket starka amerikanska påtryckningar har företagens samarbete med Iran stoppats. Enligt Washington har verksamheten brutit mot FN:s sanktioner.
För USA har ett stopp av Irans kärnvapenprogram haft högsta prioritet under många år och amerikanerna har varit mycket irriterade över att Sverige inte agerat hårdare i den frågan. I en ambassadrapport från Stockholm den 15 december 2009 uttrycks ett starkt missnöje med att de svenska myndigheterna reagerar så långsamt.

”I upprepade diplomatiska hänvändelser om svenska företags verksamheter, till exempel Mahaco och Colenco var svenskarna passiva och agerade mycket långsamt med ständiga hänvisningar till antingen EU-lagar ­eller brist på egna lagar som ­hindrar dem från att agera”.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/st ... 869497.svd

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Battler » 18 jan 2011 15:40

Iran jagar atomteknologi i 30 länder.
Med hjälp av företag, mellanhänder och falska varudeklarationer i ett 30-tal länder har Iran försökt förvärva teknik, utrustning och råmaterial som kan användas för att utveckla en atombomb. Det framgår av hundratals hemligstämplade amerikanska diplomatrapporter som tidningen Aftenposten tagit del av.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ir ... 871021.svd

Lansen var är du ?

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Re:

Inlägg av York » 18 jan 2011 19:26

Kilroy was Here! skrev:
Assanges senaste paranoida uttalanden om att Sverige är "feminismens Saudiarabien" och att han riskerar att hamna på Guantánamobasen och avrättas om han utlämnas till Sverige
"Nejmen tjenare, någon har tappat greppet om verkligheten!" är allt jag kan säga. Kan inte heller säga att jag tycker särskilt synd om honom. Väldigt intressant läsning i den artikeln må jag säga. :japp:

Ska även påminnas om att propagandamaskinerna går för fullt både för och emot Assange och Wikileaks.

Från artikeln:
Assanges senaste paranoida uttalanden om att Sverige är "feminismens Saudiarabien" och att han riskerar att hamna på Guantánamobasen och avrättas om han utlämnas till Sverige, gör att även de mer entusiastiska supportrarna börjar skruva generat på sig.

En härskarteknik är att förlöjliga vilket journalisten gör i sin artikel, vilket är tråkigt att se men ack så vanligt. Men vad kan man begära av en journalist som skriver(skrivit?) åt Aftonbladet? (nu använde även jag mig av härskarteknik). Nej men journalisten är säkert kompetent och jag har inget emot honom som person.

Nu menar Assange säkerligen inte ordagrant givetvis men jag håller med honom när det gäller uttalande om Sverige är "feminismens Saudiarabien".Om jag var icke-svensk och inte visste hur rättsväsendet i landet fungerar och har som referens hur svenska åklagare agerar i det här fallet så skulle jag också frukta utlämning. Varför detta extrema agerande av svensk åklagare, för att inte tala om velandet? Detta kopplat till anklagelser som i de flesta delar av världen inte faller under begreppet våldtäkt. Många utanför Sverige är väldigt frågande till vad han anklagas för, t ex inte använt kondom????!

Ska även tänkas på att om han utlämnas till USA så lämnar han nog inte landet de närmsta århundradena så han har all rätt att oroa sig. Sedan har ju Sverige historia av att lämna ut folk till amerikanerna, t o m medveten tortyr som fallet med egyptierna.

Sedan är Assange kanske inte den mest sympatiska av personer kanske men det är en annan sak.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 18 jan 2011 20:59

Av vad jag läst så rör det sig om regelrätta våldtäkter, vid en av dem ska han ha sagt att han inte använde kondom. Om han blir misstänkt för våldtäkt när två kvinnor utan förbindelse anklagar honom för det så förstår jag inte hur det är fel.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Re:

Inlägg av York » 18 jan 2011 21:33

Kilroy was Here! skrev:Av vad jag läst så rör det sig om regelrätta våldtäkter, vid en av dem ska han ha sagt att han inte använde kondom. Om han blir misstänkt för våldtäkt när två kvinnor utan förbindelse anklagar honom för det så förstår jag inte hur det är fel.

Här är exakt vad han är anklagad för, taget från http://www.aklagare.se/Media/Nyheter/As ... fterlysas/
Assange kommer att efterlysas
2010-11-18
Med anledning av att tingsrätten beslutat häkta Julian Assange i hans frånvaro kommer han nu att efterlysas internationellt.

Överåklagare Marianne Ny har i dag den 18 november lämnat in en framställan till Stockholms tingsrätt om att häkta Julian Assange i hans frånvaro.

Tingsrätten har vid häktningsförhandling under eftermiddagen beslutat att häkta Assange i hans frånvaro, på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt sexuellt ofredande och olaga tvång.

Som ett led i verkställandet av häktningsbeslutet kommer Assange nu att efterlysas internationellt.

Av hänsyn till utredningen och de parter som berörs har åklagaren inte möjlighet att lämna närmare information om de misstänkta brotten eller vilka utredningsåtgärder som hittills har vidtagits.
______________________________________________________________________________________________________

Taget från wikipedia rörande röran som är svensk åklagare och varför det kan se löjligt ut i omvärldens ögon:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Julian_Ass ... te_note-15
I augusti 2010 besökte Julian Assange Sverige för att presentera Wikileaks senaste offentliggörande.[12] Under besöket anhölls Assange av jouråklagaren i sin frånvaro[13] misstänkt för våldtäkt och sexuellt ofredande.[14] Anhållandet hävdes knappt ett dygn senare den 25 augusti av ordinarie åklagare Eva Finné[13], och misstankarna ändrades till ofredande.[15] Den 1 september återupptogs förundersökningen, nu av överåklagare Marianne Ny och rubriceringen ändrades till att återigen gälla våldtäkt.[16] Den 18 november 2010 häktades Assange i sin frånvaro av Stockholms tingsrätt [17] och den 7 december rapporterades att han gripits av brittisk polis då han kommit till polisstationen[18]. Den 16 december släpptes Julian Assange fri mot borgen. [19]

______________________________________________________________________________________________________

Just stycket nedan citerat ur en artikel i The Guardian lär nog vålla en jäkla förvirring gällande anklagelserna hos läsaren av artikel (dvs utlänningar).

WikiLeaks founder Julian Assange in web furore over Swedish rape claim
http://www.guardian.co.uk/media/2010/au ... nge-sweden (Sunday 22 August 2010)
One of two women involved told Aftonbladet in an interview published today that she had never intended Assange to be charged with rape. She was quoted as saying: "It is quite wrong that we were afraid of him. He is not violent and I do not feel threatened by him."

Speaking anonymously, she said each had had voluntary relations with Assange: "The responsibility for what happened to me and the other girl lies with a man who had attitude problems with women."

En redogörelse av vad som hänt i The Guardian nedan och jag kan förstå om vissa icke-svenskar kan finna det konstigt att delar av vad han gjort kan klassa som olagligt. Speciellt som de har gjort andra saker tillsammans efter de påstådda övergreppen.
Utlänningar är säkerligen ovetande om att lagstiftningen rörande sexuella övergrepp i Sverige innehåller många varianter på övergrepp där även sex med (uppfattat) passivt tillstånd kan tolkas som våldtäkt efteråt. Jag lägger ingen värdering i om tolkningen som gjorts är fel eller inte utan bara konstaterar hur det kan ses med andra ögon.

10 days in Sweden: the full allegations against Julian Assange
Unseen police documents provide the first complete account of the allegations against the WikiLeaks founder
http://www.guardian.co.uk/media/2010/de ... nge-sweden (Friday 17 December 2010)
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 18 jan 2011 22:47

Hmm, jag kommer detaljerat ihåg vad en av kvinnorna vittnade om, att "Assange hade inlett ett samlag med henne medans hon sov" och när hon frågade om han använde kondom svarade han något med "nej för fan". Värt att nämna är att hon även sa att han höll fast hennes armar.

Reine
Avstängd
Avstängd
Intresse: Första världskriget

Inlägg av Reine » 19 jan 2011 19:19

Hur kan Wikileaksgrundaren Julian Assanges mellanhavanden med några kvinnor i Stockholm klassas som ”våldtäkt”?!
Blir inte det att bagatellisera riktiga våldtäkter? Blir inte det i praktiken riktat mot verkliga våldsoffer?

Och även om det vore så att han kan misstänkas för ett brott – varför agerar inte svenska åklagarmyndigheter på ett smidigare sätt för att få fram hans version av vad som hänt?

• Min tolkning av det inträffade har varit att Sverige här visar prov på samma följsamhet gentemot amerikanska intressen som en del av Wikileaksdokumenten vittnar om.

• Men det kan ju också vara så att svenska myndigheter ser det som att man lidit skada av Wikileaksavslöjanden, och därför vill ge igen. Hämnas.

• Eller vill försöka motverka nya avslöjanden.

Om detta skriver Marcello Ferrada-Noli på Newsmill den 11/1 2011, under rubriken ”The Swedish political crusade against Assange and Wikileaks” – ”Det svenska politiska korståget mot Assange och Wikileaks”.

Några citat, i översättning:
”Sveriges egen politiska och geopolitiska skäl för att bekämpa Assange och hans Wikileaks projekt betraktas numera av hans advokater som ett straff eller ‘vendetta’ -… för Wikileaks exponeringar om en svensk låtsas-neutralitet… Men Anti-Assange-korståget bör också utvärderas som en åtgärd för att förebygga effekterna av nya viktiga avslöjanden.

Nya möjliga avslöjanden om Sveriges sanna roll internationellt – utöver den senaste tidens avslöjanden – skulle göra det praktiskt taget omöjligt för etablissemangets media att fortsätta att skydda politikerna som hittills.

Wikileaks avslöjade konkreta hemliga överenskommelser mellan svenska regeringstjänstemän och CIA eller FBI om överföring av privat, politisk eller känslig information om svenska medborgare till USA. Dessa avtal hade, som det påstods, dolts för den svenska riksdagen och den svenska allmänheten. Avslöjandena vittnade också om den eftergivenhet som svenska företrädare visade …”

”Det fanns en lista på amerikanska krav som USA-ambassaden bara lämnade över till den svenska regeringen – att genomföras en efter en genom nya svenska lagparagrafer – för att skydda ekonomiska intressen för amerikanska företag.

I alla dessa avslöjanden…, framstår Sverige som en villig ‘marionettregering’, vars USA-lojalitet går långt utöver intressena hos den egna svenska nationen…”

”I varje annat demokratiskt land skulle ett avslöjande av denna kaliber ha lett till mediauppmärksamhet, till anklagelser för något som förräderi, överföring av information om landets medborgare till främmande makt, politisk kris, etc. Men inte i Sverige.”
Sverigebilden i världen är onekligen under förvandling.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 22 jan 2011 09:15

SVD har avslöjat hur Bildt och Billström har resonerat med amerikanerna angående irakiska flytingar i Sverige. Det man har sagt påminner mer om SD:s inställning i flyktingfrågan än om regeringens officiella. Snudd på skandal tycker jag.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Re:

Inlägg av Battler » 22 jan 2011 16:58

Lansen skrev:Det man har sagt påminner mer om SD:s inställning i flyktingfrågan än om regeringens officiella. Snudd på skandal tycker jag.
SD är på uppåtgående i väljarundersökningar, så det kanske är en glidning av M i flyktingfrågan. En ordentlig bit från skandal, mera åt hållet realpolitik skulle jag vilja säga.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 22 jan 2011 18:23

Om nu M glider i flyktingfrågan för att ta väljare från SD. Varför skulle det då smusslas med detta?

Användarvisningsbild
General Pilsudski
Förvaltare
Förvaltare
Från: Skåne
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av General Pilsudski » 22 jan 2011 18:33

Visst är det långtifrån en skandal. Skandalen är snarare att det är munkavle på att yttra dessa självklarheter offentligt.

Innehållet är harmlöst.

1. De konstaterar att fientligheten mot den förda invandringspolitiken ökar
2. Bildt använder sig av realpolitik för att Irak ska ta emot de irakier som inte anses ha asylskäl
3. Den irakiska gruppen flyktingar som lämnat Irak sedan 2003 generellt sett har dåliga förutsättningar för att enkelt integreras i det svenska samhället.

Vad är problemet?

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 22 jan 2011 18:36

Fel.

1. Acceptansen för flytingpolitiken har snarare ökat än minskat.

3. De Irakier som kommer är ofta högutbildade och kritsna. De har mycket stora möjligheter att integreras i samhället.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 22 jan 2011 19:25

Är det därför SD blev invalda i riksdagen och verkar få mer stöd för varje dag som går?

Skriv svar