Legalisering av Cannabis

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Walther
Korpral
Korpral
Kön: Man
Från: Blekinge
Militär Grundutb: Amfibie
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av Walther » 04 nov 2010 18:06

Kilroy was Here! skrev:Walther: Varför tror du att jag skrev det om mord?
Ingen aning ärligt talat. Det vet nog bara du.
John skrev och frågade hur mina vänner blivit hjälpta av lagar mot cannabis. Är det ens till att börja med särskilt relevant?

Jag tycker inte det är särskilt relevent att försöka jämställa brukandet av Cannabis med mord. Jag förstår inte riktigt hur du får ihop det. Jag är inte intresserad av att veta heller om jag ska vara ärlig.
Knappast, men när jag med all rätt anser att de är offer för cannabis och andra droger så jämför jag det såklart med offer för andra brott och hur mycket lagarna mot det hjälper.
Varför finner du behov av att göra absurda jämförelser? Har du verkligen inget tyngre argument att komma med? Antingen är du inte intresserad av att diskutera eller så vet du verkligen inte vad du pratar om. Du utgör ju inte ens någon utmaning i debatten. Säger man att Cannabis är livsfarligt och absolut bevisligen leder till galenskap, kriminalitet och att man "hamnar snett" så måste du ju bevisa det med fakta som styrker detta. Är det så konstigt att förstå? Jag tycker både jag och alla andra som propagerar för en legalisering framfört massor av fakta och relevanta åsikter som du helt och hållet sorterar bort och låtsas som om du inte sett.
Försökte du ens förstå det?
Cannabis = Mord...nä, det är okej, tack.
Du sitter bakom din dator och påstår att cannabis inte alls är anledningen till att mina vänner blivit beroende, och vad fanken vet du om det? Ingenting.
Vad vet DU om det? Har du brukat Cannabis ens? Vad vet du om Cannabis? Vilka fakta och medicinska bevis sitter du på som är okänt för vetenskapen? Jag anser att ditt argument med dina vänner är fullkomligt ointressant. Jag har redan sagt varför. Du är inte deras läkare eller psykolog. Att sitta där och säga "det gick åt helvete för mina polare för att de rökte Cannabis", att det är den enda och största faktorn, det är skrattretande anser jag. Det är precis sådan antidrogpropaganda man får lära sig och är man en duktig medborgare så sprider man det vidare. Det är så klart inte brukandet av Cannabis som gjorde att det gick åt helvete. Det kan finnas ett hundratal andra faktorer bakom som du inte vet ett skit om, dessutom kan du lika gärna byta ut Cannabis mot alkohol om du nu vill skylla folks misslyckanden på någon substans. Jag antar att de dricker också.

Och debatten handlar FORTFARANDE INTE om Cannabis och andra droger är skadliga eller inte. Du fattar ju inte vad detta handlar om. Börja från tråd 1 och läsa inläggen igen. Läs vad polischefen i Storbritannien försökte säga. Herregud, att det ska vara så svårt att förstå.
Lasseman, men tror du inte att det blir mycket vanligare med cannabis och liknande bland ungdomar då? Om man säger att vuxna får ha det så kommer väl det leda till en stor ökning av missbruket av droger bland de som är för unga för alkohol och nikotin också?
Läste du ens rapporten angående situationen i Holland? Det är ju hundrafalligt mycket värre i områden där droger är förbjudna. I USA kan man sitta hela livet i fängelse för drogbrott, men vem avskräcker det? Till vilken nytta? Helt sannslöst.

Abrakadabra
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Politik
Kontakt:

Inlägg av Abrakadabra » 05 nov 2010 01:41

Tack Walter och John S!

Ni har båda visat ett otroligt tålamod genom hela tråden. Efter att ha läst igenom hela tråden kan jag bara konstatera att ALLA väl uppbyggda argument, uppbackade av fakta eller åtminstone någon form av åtkomlig källa, ännu en gång ligger hos kritikerna av den nuvarande cannabislagstiftningen. Jag har följt liknande trådar under de senaste sju-åtta åren och det ser ALLTID likadant ut. Tack för en ovanligt hög nivå.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 05 nov 2010 03:07

Skriver ett inlägg igen i alla fall.... :wink:

Alkohol och marijuana har mycket gemensamt kan konstateras.
Marijuana är farligt om det missbrukas, liksom alkohol. Lite alkohol här och där är inte skadligt, en rök då och då är inte farligt. T ex sägs ett glas vin om dagen vara bra, vissa säger samma om cannabis att det har vissa fördelar. Vad även pro-cannabisanhängare verkar hålla med om när man spanar runt på internet är att personer med anlag för schizofreni kan drabbas negativt av att röka cannabis. Även unga personers hjärnor (hjärnor som inte är fullt utvecklade helt enkelt) kan skadas av cannabis.
Men vi återkommer igen till det där jag behandlat förut ovan om minoriteten som inte klarar av vad vi kan kalla lagom bruk. Om du fastnar i alkoholens träsk förstör du både kropp, själ och liv (ditt och andras). På samma sätt kan folk fastna i cannabismissbruk och gå ner sig, lite som beroendet av cigaretter fast värre då berusningen är värre/större och rökandet tar över ditt liv. M a o tunga missbrukare som blir, för att använda ett ord från källan nedan, apatiska och lever för drogen. Och långvarit/stort missbruk av cannabis ger även permanenta skador på hjärnan. Båda drogerna har alltså samma risker, mer eller mindre. Dock skiljer sig vissa saker åt som att alkohol försvinner ur kroppen snabbare och att cannabis inte har samma koppling till våldsamt beteende t ex. Även formen och gestaltningen av beroende är delvis olika. Att röka örter (och utan filter) i allmänhet är inte heller det bästa för hälsan, men är väl inte fullt lika skadligt som att supa sönder levern kanske? Du förstör kropp, själ och liv vid missbruk av båda sakerna i alla fall.
1), 2), 3)

Som jag påpekade tidigare är det en viss procent som kommer drabbas negativt av användandet - missbruk - på samma sätt som av alkohol. En grundregel för mycket i livet som konsumeras. Mitt huvudargument var, och är, att då vi har tillräckliga problem med alkohol är det dumt att även introducera cannabis. Folk kommer inte dumpa alkoholen för cannabisen, eller har man gjort det i andra länder där lagarna blivit liberalare för rökning och alkoholens negativa effekter i/på samhället minskat? Jag har inte sett någon sådan undersökning och jag har letat.

Sedan kom vi in på en allmän diskussion om droger där vi låste oss vid helt olika inställning till vilka acceptabla effekter ett tillåtande av alla droger skulle få men det är ett annat spår.

Vad jag upplever förespråkarna missar i sin argumentation är att ta upp att det finns negativa saker med cannabis. Mörkar man det eller väljer att förvränga dessa så skjuter man sig i foten när man försöker får över folk till sin sida. T ex har ju mannen i artikeln nedan tagit upp de negativa sakerna tillsammans med de positiva och ger därför ett mer trovärdigt intryck. Något att tänka på i framtiden kanske?

1)http://www.cannabisnews.org/united-stat ... ng-adults/

2) http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis#A ... h_cannabis

3)
"Fakta om cannabis som har förtigits. Debattartikel av en förespråkare."
http://www.newsmill.se/node/22763
[...]
Skadeverkningar av cannabisbruk
Några negativa effekter på den fysiska hälsan vid tillfällig cannabiskonsumtion
har hittills inte kunnat påvisas. Om cannabis däremot röks regelbundet under
lång tid kan det leda till skada på luftvägarna, kronisk bronkit. Cannabis är inte
fysiskt beroendeframkallande och ett avbrott i konsumtionen leder ej till fysiska
abstinensbesvär. Däremot förekommer psykiskt beroende hos storkonsumenter
med initiativlöshet och försämring av den mentala utvecklingen som följd, en
konsekvens som är speciellt allvarlig för yngre användare. I vissa fall kan
bruket ge upphov till ångestattacker och depressioner.
En viktig fråga är om cannabis ökar risken för psykoser, främst schizofreni. Ett flertal studier har
gjorts men den aktuella översikten framhåller att det fortfarande är oklart om
cannabis har denna effekt (Lawton 2005).
[...]

John S
1:e Sergeant
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Inlägg av John S » 05 nov 2010 07:29

Hade förbudet inte haft några negativa effekter hade du kanske haft en poäng när du säger "Mitt huvudargument var, och är, att då vi har tillräckliga problem med alkohol är det dumt att även introducera cannabis." Jag tycker att frihetsargumentet ändå skulle tala för en legalisering, man ska ha friheten att göra vad man vill så länge man inte skadar eller tvingar någon annan till något mot sin vilja.

Men även om man inte håller med om frihetsargumentet så har vi nu, som det påpekats flera gånger i tråden, ett antal negativa effekter av förbudet. Vi har alla miljarder som tjänas av den organiserade brottsligheten, eftersom det inte finns någon legal handel. Mexico håller i princip på att bli en "failed state", eftersom knarkkartellerna har så enorma resurser. De kan sätta upp hela armeér med avancerade vapen, och korruptionen är extremt utbredd. Sen har vi alla miljarder i skattepengar som spenderas av rättsväsendet för att upprätthålla förbudet, pengar som bättre skulle kunna användas för att bekämpa riktiga brott. T.ex. finns ekonomiska fakta från USA:s "war on drugs" här:

http://www.drugsense.org/cms/wodclock

Sen är det svårare att hjälpa de som missbrukar så länge användningen är olaglig, då användarna oftast inte vill ha någon kontakt med myndigheterna eller andra som skulle kunna hjälpa, då de riskerar åtal och straff om de inte döljer sitt missbruk.

Men allt detta och mer har redan tagits upp i tråden. Och det är ingen som förnekat att cannabis har negativa effekter, men de negativa effekterna av förbudet är mycket värre. Och precis som med alkohol drabbas inte den stora majoriteten av dessa negativa effekter, då de flesta kan hantera sitt bruk utan att det leder till överdriven användning och missbruk.
-----------------------------------------
EDIT:

Hittade precis en länk till en intressant FN-rapport om narkotikapolitiken:
http://www.un.org/ga/search/view_doc.as ... l=A/65/255

Från sammanfattningen:

"The current international system of drug control has focused on creating a drugfree world, almost exclusively through use of law enforcement policies and criminal sanctions. Mounting evidence, however, suggests this approach has failed, primarily because it does not acknowledge the realities of drug use and dependence. While drugs may have a pernicious effect on individual lives and society, this excessively punitive regime has not achieved its stated public health goals, and has resulted in countless human rights violations.

People who use drugs may be deterred from accessing services owing to the threat of criminal punishment, or may be denied access to health care altogether. Criminalization and excessive law enforcement practices also undermine health promotion initiatives, perpetuate stigma and increase health risks to which entire populations — not only those who use drugs — may be exposed. Certain countries incarcerate people who use drugs, impose compulsory treatment upon them, or both. The current international drug control regime also unnecessarily limits access to essential medications, which violates the enjoyment of the right to health."

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 05 nov 2010 10:56

Walther, det är som att debattera med en bortskämd femåring ibland. Tror fanimej att jag vet det mesta om varför nära vänner fallit ner i missbruk, gissa varför? Vet du vad "nära vänner" är? Man kan t.ex. prata med dem.
Hur kan du på fullaste allvar säga att huruvida cannabis är farligt eller inte är orelevant i en tråd som handlar om ifall det ska vara lagligt? En ekorre fattar bättre än så!
En ekorre skulle antagligen också förstå att bestraffningar avskräcker folk från att begå vissa handlingar, det är väldigt grundläggande psykologi. Med andra ord, straff för bruk/innehav av droger avskräcker de flesta.

För övrigt förstår jag inte varför du styckar upp ett argument från mig till icke sammanhängande stycken och besvarar dem för sig, det visar prov på låga "debatt"-metoder, och varför du ska besvara en fråga som var direkt addreserad till någon annan förstår jag inte heller.

Abrakadabra
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Intresse: Politik
Kontakt:

Inlägg av Abrakadabra » 05 nov 2010 11:38

Tråkigt att det inte gått så bra för alla av dina vänner Kilroy, men ärligt talat. Drack någon av dom lite för mycket? Eller hade en farsa som gillar att spöa på familjen när han var full? Kanske saknades föräldraförebilder i något fall? Kanske är någon av dom dyslektiskt och/eller har någon bokstavskombination som har gjort att dom blivit kallade för "dumma" eller "problembarn" hela sin skolgång? Min poäng är att det finns massor med anledningar att ungdommar eller unga vuxna mår dåligt eller har dålig självkänsla. I vissa fall kan eventuellt ett missbruk av något slag tillslut vara en, om än dålig, en tillfällig utväg.
Men är det inte lite väl enkelt att säga att det var Cannabis som var boven i många fall?

Är det någon som debatterar som en femåring så är det DU Kilroy.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Kontakt:

Re: Legalisering av Cannabis

Inlägg av Lansen » 05 nov 2010 12:45

Om nu cannabis-förespråkarna kommer fram till att cannabis är lika farligt som alkohol. Hur kan man då komma till slutsatsen att bägge dessa faror skall vara tillåtna? Vore inte den logiska slutsatsen bli att bägge borde vara förbjudna?

John S
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Inlägg av John S » 05 nov 2010 12:59

Är de lika farliga (rent hypotetiskt alltså, i realiteten är alkohol mycket värre) är det väl logiskt att antingen båda är tillåtna, eller att båda är förbjudna. Varför skulle den logiska slutsatsen vara just att båda skulle vara förbjudna? Det finns väldigt stora problem med att försöka upprätthålla ett förbud, vare sig det gäller alkohol eller cannabis. Alkoholförbudet i USA var ju ingen hit, och det världsomspännande kriget mot droger är ett enda gigantiskt misslyckande.

Användarvisningsbild
JaCke
Major
Major
Från: Finland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Re: Legalisering av Cannabis

Inlägg av JaCke » 05 nov 2010 16:19

Kilroy: Jag hade en nära vän som inte hanterade det här med alkohol särskilt bra, och det är en av anledningarna till att han och jag inte umgås längre. Men jag tror knappast det var alkoholen i sig som gjorde att han spårade ur, utan kassa familjeförhållanden.

Samma sak tycker jag borde gälla för Cannabis, om nu majoriteten kan hantera det på ett vuxet sätt och en legalisering hjälper dem som inte kan, varför då straffa båda grupperna?

Om forskning visade att ett förbud hjälper så skulle jag inte ha något emot lagstiftningen, men i all fakta i den här debatten visar ju att de som drabbas hårdast av ett förbud är missbrukarna själva, till exempel din vän.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 05 nov 2010 17:52

Abrakadraba: Du, utgå inte från saker du inte har en aning om. Det är inte bara dumt, det är också respektöst mot deras familjer att sitta och hinta på sådana sätt. Det närmaste någon av dem kommer var att en av deras föräldrar var skilda, i övrigt var dem tvärtom, karismatiska, intelligenta, etc. Kom nu inte med något skitsnack om att dem var tvingade av sina föräldrar att överprestera under sin skolgång, det är ungefär det mest fåniga och respektdödande för dig själv du kan göra i mina ögon.

John S: Alkoholförbudet var verkligen ingen hit, men det var å andra sidan något som redan funnits i hundratals år i landet och varit lagligt, något som droger inte har varit. Vi kan väl inte säga att det ska vara lagligt för att det finns problem och svårigheter med att upphålla lagarna?

JaCke: Ingen av mina vänner hade dåliga familjeförhållanden eller liknande.

Walther
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Walther » 05 nov 2010 18:09

Vi måste hejda oss lite, bägge läger. Vi kommer ifrån vad som är själva grundprincipen bakom en tänkt legalisering. Den brittiska polischefen som jag hänvisade till, han vill inte legalisera all narkotika för att han anser att narkotika är ofarligt eller en kul grej. Han gör det för att han, om någon, ser de negativa aspekterna av en oförlåtande, kriminaliserande och sträng narkotikapolitik. Som Lansen säger, om vi vet att både alkohol och Cannabis är skadligt borde vi förbjuda bägge. Så för att klargöra, för kanske femte gången nu, så handlar inte denna debatt om Cannabis är skadligt eller inte. Glöm det. Allt är skadligt. Att åka skidor kan innebära en direkt livsfara. Att ha en felaktig kosthållning är lika farligt som att röka. Cannabis är så klart inte nyttigt för kroppen vid långvarigt brukande.

Men faktum är att de som vill röka Cannabis kommer att göra det ändå och ett annat viktigt faktum är att mycket av dragningskraften i Cannabis är just att det är förbjudet. Erfarenheten från Holland visar att en legalisering initialt ökar intresset för Cannabis, men inte i längden. Istället sjunker snarare intresset. Det tappar sin spänning. Men inte heller det är den viktigaste faktorn. Vad som är viktigt är att folk får bestämma själva med vilken substans de vill roa sig med. Dagens lagar bygger delvis på moraliska åsikter som alla inte delar. Vissa vill roa sig med alkohol och klarar det fint, medan andra inte klarar det. Andra vill roa sig med kokain, vilket många klarar väl, medan andra inte klarar det. Det är en del, dock inte den viktigaste.

Att ta ifrån de kriminella elementen makten över drogerna är en annan viktig faktor. Som nämnt tidigare, en langare bryr sig bara om en tonåring har pengar eller inte. Han skiter vidare i vad det är han säljer, om det är potentiellt dödligt eller inte. En legal försäljare skulle kräva ID och han skulle ha full kontroll och översyn över vad det är som säljs. Doseringsinformation skulle t ex medfölja. Bara en sådan sak! Hur kan ni sitta och propagera för att förbud är bra? Vad är det som är bra? Vad är det som fungerar så fint med det? Kilroy sitter och argumenterar emot en legalisering samtidigt som han påstår att flera av hans vänner hamnat snett pga Cannabis. Vad kan man dra för slutsats av det? De brukade Cannabis till synes utan problem trots ett förbud och på inget sätt gynnade ett förbud deras välbefinnande, snarare tvärtom. Vad innebär en juridisk bestraffning för dom? Hur kan ett straff och förnedring i Tingsrätten göra dom någon som helst nytta för att de brukat en substans som bara skadat dom själva och ingen annan (här vill Kilroy jämställa detta med mord, ja ni hör själva nivån på debatten). Bara för att de ansett sig finna en substans som kanske rent av skänkt dom behag i en svår livssituation. Jag tror för övrigt fortfarande inte ett dugg på att de hamnat snett pga Cannabis som direkt orsak. Det vill jag poängtera. Jag kan även meddela Kilroy att folk kan hamna snett trots att de inte brukar droger, därmed kan du omöjligt påstå att Cannabis är orsaken. Det är ett enormt naivt och vill jag påstå ganska korkat antagande. Risken för att en släng av ADHD skulle ligga bakom är avsevärt mycket större. Du ville heller inte svara på om de dricker alkohol och om det lika gärna kunde vara orsaken i sådana fall. Det blir svårt för dig att argumentera dig ur sådant, därför undviker du det också.

Ni såg den fakta och siffror jag framförde angående situationen i Holland, men ni blundar helt för det och hänger upp er på att man KAN bli dålig av Cannabis. Det är så att man kroknar. Snacka om att hålla sig fast vid gamla värderingar befästa som cement. Det är fullkomligt uppenbart att synen på droger och de existerande lagarna endast baseras på en moraliserande syn på droger.

Kan ni argumentera för att ett förbud verkligen gör nytta så vill jag höra det, för jag har inte hört det än. Ni upprepar bara att Cannabis kan vara skadligt, även om det satt i relation till alkohol handlar om en skrattretande låg risk vid normalt brukande och ni förutsätter att man bara kan bruka alkohol normalt, men absolut inte Cannabis och ni förutsätter att Cannabis leder till tungt drogmissbruk och ni förutsätter vidare att en legalisering innebär att knarket skulle flöda mer än det gör i dag. För det första, det kan inte bli värre än det är i dag. Situationen är utom all kontroll och för det andra finns inget som tyder påp, att döma av den erfarenhet man har, att en legalisering innebär en explosion av missbruk.

Säg som det är istället. Ni tycker det är provocerande med droger och det stör er och ni är beredda att propagera för ett förbud bara för sakens skull. Bara för att det ni lärt er är fel ska förbli så. Hade ni tänkt "out of the box" hade ni kunnat se fördelarna med en legalisering och den möjlighet till kontroll det innebär.

Jag ställer gärna frågan igen, eftersom ingen har velat svara på den. Om en familjemedlem till dig brukar Cannabis och du anser det vara ett problem för den personen, vad gör du då? Ringer du polisen och ser till att denne får sitt straff eller ser du till att personen i fråga får hjälp att häva sitt missbruk? Ni vet alla att frågan egentligen inte ens behöver ställas.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lansen » 05 nov 2010 18:10

John S skrev:rent hypotetiskt alltså, i realiteten är alkohol mycket värre.
I realiteten så är cannabis betydligt värre skulle jag nog vilja påstå. Visst medför alkohol problem för en liten del av de som brukar den, men det är en avsevärd högre andel av de som brukar cannbis som det går illa för. Detta bygger jag på min personliga livserfarenhet. Jag växte upp i en högstadieklass där 5 personer brukade cannabis. Samtliga råkade i stora problem under sitt liv, när det gäller alkoholen så var vi väl till slut brukare allihopa, och där kan man väl säga att en eller möjligvis två hade problem. Cannabis är avsevärt farligare än alkohol, det är betydligt oftare en brukare går till varjedagsanvändning än vad det är för någon som brukar alkohol. Och det är inte svårt att notera personlighetsförändringar hos cannabisbrukarna.
Alkoholförbudet i USA var ju ingen hit
Precis, men här handlar det om att göra tvärt om, att tillåta något skadligt som tidigare varit förbjudet. Dessutom så är bruket av alkohol betydligt mera spritt än bruket av cannabis.

Walther
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Walther » 05 nov 2010 18:25

I realiteten så är cannabis betydligt värre skulle jag nog vilja påstå. Visst medför alkohol problem för en liten del av de som brukar den, men det är en avsevärd högre andel av de som brukar cannbis som det går illa för.
Det beror inte på Cannabis som substans, det kommer du aldrig finna belägg för. Cannabis har knappast den effekten. Det beror snarare på att det är de som hamnar snett, som hamnat i straffregistret, som är den grupp som har tendensen att söka sig till illegala substanser och därmed drar du slutsatsen att det beror på Cannabis eftersom det är olaglig. Om drogen var laglig skulle du med all sannolikhet inte dra den slutsatsen. Skulle alkohol vara förbjudet skulle du dra samma slutsats med alkohol som du i dag drar med Cannabis, förmodligen tiofaldigt värre. Samtidigt ser du heller inte alla dom tusentals som röker Cannabis utan problem. Så ditt argument är inte hållbart. Det är en fördom helt enkelt och ett antagande. Det beror främst på att orden "Cannabis", "knark" och "drog" är så laddade ord där ett stort antal moraliska antaganden kommer på köpet. Du får det med modersmjölken.

Alkohol är, om du tittar på effekterna av substanserna, de facto en farligare drog. Det är ett faktum att du utan särskilda svårigheter egentligen kan överdosera på alkohol och avlida till följd av alkoholförgiftning. Det gör du inte med Cannabis. Alkohol kan göra människor extremt våldsamma. Det behöver förmodligen inte ens sin förklaring. Stockholms gator är på helgerna stridsfält med anledning av den flödande alkoholen. Den effekten får du inte av Cannabis. Det farligaste med Cannabis skulle jag vilja påstå, är risken för cancer som kommer med rökningen.

Användarvisningsbild
General Pilsudski
Förvaltare
Förvaltare
Från: Skåne
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Re:

Inlägg av General Pilsudski » 05 nov 2010 19:25

Kilroy was Here! skrev:Alkoholförbudet var verkligen ingen hit, men det var å andra sidan något som redan funnits i hundratals år i landet och varit lagligt, något som droger inte har varit
Alkohol är ju just en laglig drog. Cannabis har ju också en oerhört lång historia trots det verkar folk tro att det dök upp ur luften under 70-talet. För mig som född 89 spelar det ingen roll ifall man drack alkohol på t.ex. 1600 talet eller ej. Ska min frihet bestämmas av vad som brukades eller missbrukades i Skandinavien under medeltiden?
Än är Polen ej förlorat

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lansen » 05 nov 2010 19:47

Walther skrev:Det beror inte på Cannabis som substans, det kommer du aldrig finna belägg för. Cannabis har knappast den effekten. Det beror snarare på att det är de som hamnar snett, som hamnat i straffregistret, som är den grupp som har tendensen att söka sig till illegala substanser och därmed drar du slutsatsen att det beror på Cannabis eftersom det är olaglig.
Jag köper inte alls resonemanget att man knarkar hasch "bara för det är olagligt". Det är lika olagligt och spännande med sprit när man 13-15 år. Cannabis har betydande effekter på psyket på ett sätt som alkohol inte har. Jag har i mitt liv aldrig träffat en "brukare" av cannabis, jag har träffat många som har provat och lagt av, men de som ihållande höll sig till cannabis satt i en nedåtgående spriral. Att skylla det på "att de ändå hade andra problem" tycker jag är en bortförklaring.

OT: Det är intressant att skåda hur legaliseringsvågen har utvecklats ifrån att den föddes ur 1970-talets tokvänster tills att den togs över av extrema nyliberaler på 1990 talet. Gudrun Schyman festade loss på Docklands tillsammans med nyliberaler som ansågs sig var kommunismens raka motsats! :)

Skriv svar