Om krisen eller kriget kommer.

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Om krisen eller kriget kommer.

Inlägg av Trismegistus » 24 jul 2019 18:02

Hans S skrev:
24 jul 2019 11:14
Jag är jämngammal med mittenutgåvan och undrar hur jag kommer ihåg omslaget - måste ha legat hemma eller hos släktingar.

Kan du inte ge en lätt version av vad du bedömer vara skillnaderna mellan de tre?

MVH

Hans
1960-tals utgåvan är på alla sätt och vis den mest innehållsrika av de tre. Den är även tjockast (48 sidor) till skillnad från 16 sidor (1943) och 18 sidor (2018). En intressant skillnad är att 1940-tals utgåvan fokuserar en hel del på vad man ska göra när landet väl blivit ockuperat - något som knappt nämns alls i 1960-tals utgåvan. Här är det istället måttot "Vi ger aldrig upp" och det skrivs mycket kring beredskap, motståndsanda, utrymning av städer och inkvartering på annan ort samt hur man ska skydda sig mot biologiska, radioaktiva eller kemiska vapen. Intressant i 60-tals utgåvan är att fackföreningsboken nämns som en viktig handling att ta med sig vid utrymning. Efter den kommer saker som ransoneringskort, skyddsmask och identitetsbricka.

2018 års utgåva är mer inriktad på om krisen - snarare än kriget - kommer, med tyngdpunkt på den egna hemberedskapen. Förmodligen för att det i skrivande stund inte finns så mycket annan hjälp att få om det skiter sig... Sedan har man även ägnat terrorattentat en sida, vilket inte förmodligen sågs som ett reellt hot när de äldre utgåvorna gavs ut.

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Om krisen eller kriget kommer.

Inlägg av Hans S » 27 jul 2019 15:54

Tack Trismegistus. Du levererar alltid.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Skriv svar