Mladic gripen

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat

Inläggav BRPedersen » 31 maj 2011 13:15

Att tiotusen serbiska nationalister demonstrerar mot arresteringen visar, i mina ögon, hur levande denna konflikt fortfarande är. Jag personligen har svårt att förstå hur hatet mellan grannar och landsmän så snabbt kunde blossa upp och hur svårt det verkar vara att förlåta och försöka få fred igen.

Att ta fast och pröva de som är misstänkta är nog det enda lagliga sättet, även om många nog anser det för att vara för litet och för sent.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/tiotus ... cgripandet

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Re: Mladic gripen

Inläggav Admin » 31 maj 2011 17:21

Lansen skrev:Jag tycker det är positivt att han är tillfångatagen och skall ställas inför rätta. Visst, kanske blir inte straffet tillräckligt för det han är skyldig till. Men det kan det ju ändå aldrig bli, kan man kvitta ett liv mot tusentals? Nej, den stora vinsten tycker jag ligger i rättegången och allting omkring denna. Då är det en fördel (tycker jag) om den blir omskriven och långdragen. Det skall gärna få återkomma om och om igen, vilka olika händelser av förbrytelser det är fråga om. Var, när och av vilka, vilka offren var, vem/vilka som var ansvariga osv. Detta levandegör brottet på ett sätt som exempelvis likvidationen av bin Laden aldrig kommer att göra med 11:e sept. När de serber som idag fortfarande stödjer Mladic i olika skeden av rättegången blir varse om de olika händelser, små som stora, som trupperna under Mladics befäl utförde, så kommer det antagligen uppstå en insikt hos många. I synnerhet om vi får en rättsprocess som ger honom möjlighet att försvara sig och som på ett rättssäkert sätt går igenom bevisningen.

Bra inlägg.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Future 35
Menig
Menig
Från: Västra Götaland

Inläggav Future 35 » 02 jun 2011 08:42

Som Bosnier i Sverige kan man oftast få frågor om Bosnien-Hercegovina och det bosniska kriget under 1990 talet. Frågorna kan variera väldigt mycket beroende på vem som frågar, hur påläst personen är samt i högsta grad viljan av att gå i djupet av ämnet.
På frågan ställd till mig har jag hittills sett olika reaktioner. Oftast lyssnade folket på svaret i max 5 minuter och inte mer. Det kan dels bero på svårigheter att lyssna på en bruten svenska men det kan också bero på insikten av hur pass ”hett” och ”svårt” ämnet är. I vilket fall som helst var det och fortfarande är det väldigt jobbigt med att få frågan av någon som mer eller mindre inte vill lyssna på ditt svar fullt ut. Situationen blir ännu värre när man befinner sig i en grupp av människor då man får frågan av en person men hela sällskapet stannar upp för att lyssna på ditt svar. Då blir det extra jobbigt att se hur personen som ställde frågan byter ämnet, mitt i mitt försök att leverera ett bra svar, och letar efter nya personer att prata med. Effekten av det hela blir att man åsidosätts med budskapet: ”Ämnet är jobbigt, tyvärr kan /vill jag/vi inte längre lyssna på dig.” Men så länge jag talar sanningen har jag den moraliska vinsten i den givna situationen…

Min slutsats är att man lyssnar så länge det går att inte själv ta ställning i frågan eftersom man kanske är rädd att få hamna i någon slags konflikt med mig själv. Vidare behöver jag inte påminna om att man i Sverige tillämpar den neutrala principen då man helst undviker att ta en direkt ställning i olika internationella frågor, speciellt om det handlar om problem. Det var dock inget illa menat mot Sverige och bör absolut inte ses i det ljuset.

För att komma till slut vill jag påstå följande. För personer som läser det här gäller följande:

1. Man har med avsikt kommit till krigsforum.se.
2. Man har med avsikt valt denna tråd och faktiskt vill läsa inlägg. Om man dessutom har en vilja att skriva sina egna poster så är det toppen!

Därför har jag inte råd att missa denna unika chansen att få ett ställe att öppet prata om Bosnien-Hercegovina samt naturen av kriget där. Framför allt så ska jag tala sanningen, och bara fakta eftersom det är den enda vägen framåt mot fred och försoning. Sanningen är, tro eller ej, bra även när det svider. Hade vi kunnat säga sanningen till omvärlden samt till Mladic när det var aktuellt, och hade han och världen varit parlamentariska att lyssna på sanningen, så hade mycket sett annorlunda ut idag.

Men gjort är gjort, som sagt tidigare historien går inte att ändra på men framtiden kan man påverka.
Just nu vill jag be er att en gång till lyssna och titta på följande så skall jag förbereda min nästa post.

http://youtu.be/1M0y4HGaL-g

Och diskutera gärna med mig… Jag vill ha en debatt…

Mvh
Future 35

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kontakt:

Inläggav Admin » 02 jun 2011 09:31

Mycket bra inlägg Future 35!

Användarvisningsbild
York
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse

Inläggav York » 02 jun 2011 17:05

Jag har en väldigt generaliserade fråga. Personer från de olika folkgrupperna som stred på Balkan tog sig till Sverige men följde konflikten med? Var det spänningar mellan de olika etniska grupperna här i Sverige?
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Future 35
Menig
Menig

Inläggav Future 35 » 03 jun 2011 06:14

Hej allihopa,

Idag, fredag den 3 juni kl 10:00, smäller det. Då kommer Ratko Mladic att visa sig i domstolen i Den Haag i Holland för första gången. Tack vare dagens teknik kan vi följa det live lika mycket som det går att följa alla andra rättegångar i tribunalen.
Så surfa er till: http://www.icty.org och välj engelska språket. På vänster sida av sajten hittar ni : "View Court Schedule" samt "Courtrooms".

Nu kommer min åsikt.

Kriget i Bosnien-Hercegovina är över och vi hoppas innerst inne att det aldrig mera upprepar sig varken i Bosnien eller någon annanstans i världen. Men för att komma dit måste vi tala sanningen till varandra som jag sa tidigare. Eftersom det kriget byggde på många med avsikt uttalade lögner så låt oss börja därifrån. Men jag vill först låta er börja lyssna på Ratko Mladic för att inleda den diskussionen.

Som ett tilläg vill jag gärna låta er ta en titt på min andra tråd: "Kriget i Bosnien, inbördeskriget eller attacken utifrån?"
som finnes under "Moderna konflikter 1946-" Jag har inte diskuterat något där på drygt ett år men känner för att på nytt börja skiva inlägg där. Det är som sagt fritt för er att skriva inlägg där också.

Ha en trevlig dag

Future 35
Senast redigerad av 1 Future 35, redigerad totalt 3 gånger.

Future 35
Menig
Menig

Inläggav Future 35 » 03 jun 2011 06:57

York skrev:Jag har en väldigt generaliserade fråga. Personer från de olika folkgrupperna som stred på Balkan tog sig till Sverige men följde konflikten med? Var det spänningar mellan de olika etniska grupperna här i Sverige?

Kriget är över men kampen om sanningen pågår i högsta grad. Den kampen kan dock leda till heta diskussioner bland som du säger de olika etniska grupper från Balkan i Sverige. Med en het diskussion är i alla fall mycket bättre än ingen diskussion.

Denna gång kan även du vara med och hjälpa avslöja lögner, om du vill så klart...

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kontakt:

Inläggav Admin » 03 jun 2011 09:56

York skrev:Jag har en väldigt generaliserade fråga. Personer från de olika folkgrupperna som stred på Balkan tog sig till Sverige men följde konflikten med? Var det spänningar mellan de olika etniska grupperna här i Sverige?

Min far kom visserligen till Sverige från Kroatien 1970 som arbetskraft, så det var ju långt innan konflikten bröt ut, även om det redan fanns spänningar i Jugoslavien redan då. Tänker bland annat på "Den Kroatiska våren" http://sv.wikipedia.org/wiki/Kroatiska_v%C3%A5ren

Många ställer sig ju frågan hur grannar kunde vända sig emot varandra så brutalt, men i historen finns svaret på allt. Det är inte så svårt att se hur det kunde ske om man har lite kunskap om situationen. Kroater har aldrig känt någon samhörighet eller någon form av brödraskap med serber. För en svensk är ju ofta en jugoslav en jugoslav oavsett var man kommer ifrån. Än idag talas det ju om "jugoslaver", något som provocerat åtminstone kroater väldigt mycket. Men den "artificiella" samexistensen är endast ett resultat av Titos diktatur (en diktatur är trots allt vad det var) och kommunisternas seger över fascismen och nazismen. Kroatien vart mer eller mindre införlivat i det kommunistiska Jugoslavien. Men allt det där vet ni redan...

Hur såg situationen ut i Sverige på 90-talet bland folk från Balkan? Konflikten nådde i hög grad hit också. Pappa vart naturligtvis väldigt engagerad. På Kroatiska föreningen var stämningen väldigt upprörd och hatet mot serber var stort. Jag gissar att diskussionerna till stor del gick ut på hur man kunde stötta sina trupper. Även om jag aldrig såg röken av något fysiskt våld, så vet jag att det förekom dödshot. Polisen kom förbi Kroatiska föreningen med jämna mellanrum för att checka av läget och dialogen var god. Den större delen av energin spenderades dock på att oroa sig för anhöriga. T ex förlorade jag min 20-åriga kusin i kriget. Muslimska trupper sköt honom i ryggen och skändade liket, bland annat genom att karva in islamska slagord i huden på honom och omskära liket. Det gör hemskt ont att tänka på än idag. Hans familj blir aldrig som dom var.

Idag förekommer det knappast några problem mellan serber och kroater i Sverige skulle jag vilja påstå. De kan samtala med varandra som om inget hänt. Man måste gå vidare nån gång. Jag tror alla vet innerst inne, att det inte bara är en parts fel att det blev som det blev. Det är däremot inte direkt lämpligt att börja diskutera politik med varandra. Det river ju så klart upp gamla sår. Men jag upplever att man blivit bra på att undvika ämnet vid vänskapliga samtal.

Användarvisningsbild
York
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse

Inläggav York » 03 jun 2011 20:00

Tack för ett intressant och väldigt personligt präglat svar Daniel.

Future 35
Menig
Menig

Inläggav Future 35 » 04 jun 2011 09:02

Daniel skrev:Även om jag aldrig såg röken av något fysiskt våld, så vet jag att det förekom dödshot. Polisen kom förbi Kroatiska föreningen med jämna mellanrum för att checka av läget och dialogen var god. Den större delen av energin spenderades dock på att oroa sig för anhöriga. T ex förlorade jag min 20-åriga kusin i kriget. Muslimska trupper sköt honom i ryggen och skändade liket, bland annat genom att karva in islamska slagord i huden på honom och omskära liket. Det gör hemskt ont att tänka på än idag. Hans familj blir aldrig som dom var.

Hej Daniel,

Med full respekt till din familjs förlust av din kusin och min innersta vilja att det aldrig mera inträffar någon annan vill jag ändå fråga dig följande. Kan du vara öppen och ärlig och säga till oss vilken arme din kusin hörde till? Vad har den armen haft för avsikt med sin existens, vem stred dem mot och vad hade den armen som sitt mål? Vilka personer/ grupper har din kusin uppfattat vara fiende i kriget han stupade i? Oavsett hur svårt det verkar vara att svara på frågan så måste vi någonstans sakligt och hederligt börja prata om det som hänt.

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kontakt:

Inläggav Admin » 04 jun 2011 13:17

Future 35 skrev:
Daniel skrev:Även om jag aldrig såg röken av något fysiskt våld, så vet jag att det förekom dödshot. Polisen kom förbi Kroatiska föreningen med jämna mellanrum för att checka av läget och dialogen var god. Den större delen av energin spenderades dock på att oroa sig för anhöriga. T ex förlorade jag min 20-åriga kusin i kriget. Muslimska trupper sköt honom i ryggen och skändade liket, bland annat genom att karva in islamska slagord i huden på honom och omskära liket. Det gör hemskt ont att tänka på än idag. Hans familj blir aldrig som dom var.

Hej Daniel,

Med full respekt till din familjs förlust av din kusin och min innersta vilja att det aldrig mera inträffar någon annan vill jag ändå fråga dig följande. Kan du vara öppen och ärlig och säga till oss vilken arme din kusin hörde till? Vad har den armen haft för avsikt med sin existens, vem stred dem mot och vad hade den armen som sitt mål? Vilka personer/ grupper har din kusin uppfattat vara fiende i kriget han stupade i? Oavsett hur svårt det verkar vara att svara på frågan så måste vi någonstans sakligt och hederligt börja prata om det som hänt.

Det har ingen betydelse i det här fallet. Det var en personlig berättelse och inte en politisk framföran.

Galileo Figaro
Avstängd
Avstängd
Militär Grundutb: Artilleriet

Mladic och bakgrund

Inläggav Galileo Figaro » 06 jun 2011 13:16

Gripandet av Mladic är en charad. Förmodligen kommer han dö i cellen, som Milosevic, av njurproblem eller cigarettrökning, eller något annat.

Jag var ihop med en kroatisk kvinna under tiden för konflikten, så givetvis kände jag de kroatiska argumenten bäst och jag utvecklade mest sympati för kroaterna. Men det som kom att intressera mig mer och mer var Västerlandets, och då i synnerhet Sveriges, tolkning av och rapportering om kriget. Jag tyckte att den svenska struts-mentaliteten, som Future tidigare nämnt, avslöjade en den av vår nationalkaraktär (OBS! Ej politiskt korret att prata om nationalkaraktärer!) som nog ingen av oss är speciellt stolt över eller ens villig att erkänna. Jag pratar om den svenska fegheten och intellektuella lättjan. Den moderne Svensken har kommit att bli en Amerikan. Lika okunnig, lika ointresserad av all bortom sin egen person och lika oförtjänt självsäker på saker han inte vet något om. Än så länge inte lika groteskt överviktig kanske, men på god väg...

I historien är det alltid några nyckelhändelser som påverkar länder och folk mycket mer än andra. Om vi tittar på vad de händelserna kan ha varit vad beträffar kroater och serber så kommer jag fram till tre viktiga händelser tillsammans. För kroaternas del vill jag hävda att förlusten mot Turkarna på det som kom att kallas Blodsfältet (Krbavsko Polje) var kanske den viktigaste händelsen i deras historia. Kroaterna hade ju krigat mot Turkarna under fem sekel och aldrig blivit erövrade, som Serberna hade blivit vid Trastfältet. En anledning till detta var att Kroaterna hade bett Tyskarna om hjälp. Därav den intensiva samhörighetskänslan mellan Kroater och (Syd-) Tyskar som fortfarande finns. Så Tyskarna hjälpte Kroaterna mot Turkarna, men det gjorde också Ungrarna, Italienarna och andra kristna nationer som hade möjlighet.

Slaget vid Blodsfältet var med denna bakgrund inte speciellt märkvärdigt. Det enda märkvärdiga var att den kroatiska styrkan bestod av nästan varenda adelsman i landet. Hade då alltså den kroatiska adeln plötsligt drabbats av extrem patriotism? De brukade ju annars, som adel på andra håll, skicka fram fotfolket att dö för sitt land. Nej, adeln i Kroatien var precis som adeln på andra håll, i högsta grad motiverad av girighet. Det var tydligen så att den Turkiska styrkan var på tillbakadragande från ett plundringståg med ett ovanligt rikt byte. Detta byte var vad som lockade adeln och det var också anledningen varför de kom mangrant. Alla ville ju ha en del av kakan.

Kroaterna lade sig i bakhåll, men Turkarna hade fått nys om hela grejen och lurade lurarna sas. Resultatet blev ett totalt nederlag för den kroatiska adeln. Turkarna slaktade varenda kristen, adelsman som bonde. För bönderna blev det en av sex eller sju bröder som stupade, men för adeln blev det en utplåning av hela släkter.

Den kroatiska adeln ersattes av utländsk adel från i första hand Ungern, som Kroatien var i union med, men även från Italien och Tyskland. Problemet med detta var att de utländska herrarna nu befann sig i ett land där de inte kunde kommunicera med gemene man. De behöll sina ursprungliga gods och adderade de kroatiska godsen. De spenderade sin mesta tid i sina ursprungsländer. Några hundra år senare drog sig utlänningarna helt tillbaka till sina ursprungsländer utan att ha överfört till borgarklassen hur maktens mekanismer fungerar. Denna transition är inte så omskriven i historieböckerna, men är oerhört viktig för en kultur. Exvis Japaner har sina samurajer och deras hederskodex, bushido. Men bara en oerhört liten del av moderna Japaner härstammar biologiskt från samurajer. De övriga har istället adopterat dem som sina själsliga och kulturella förfäder.

Denna avsaknad av en inhemsk maktkultur gjorde Kroaterna till ett handikappat folk. De har sökt sig till diverse unioner och federationer och det har alltid slutat illa.

Unionen med Ungern var den som varade längst. Det kom att visa sig att Kroater inte hade ensamrätt på att besitta kulturella handikapp eller på att göra felaktiga politiska drag. Ungrarna fick för sig att de skulle prova ett trick som var i paritet med att gå på vatten, de skulle "magyarisera" Kroaterna, dvs göra dem till Ungrare. Eftersom den största skillnaden mellan Ungrare och Kroater var språket, förbjöd man kroatiska språket och införde enbart ungerska i grundskolorna. Innan denna händelse hade Kroaterna i första hand räknat sig som katoliker och ansåg andra katoliker som sina bröder, oavsett språkskillnader. Men nu började man förstå att livet var mer än så. En nationalromantik började spira. Kroaterna hade dessutom svårigheter att acceptera Ungerskan, som de ansåg vara ett mongoliskt språk. De hade ju kämpat mot Mongolerna också.

Spänningen mellan de två folken steg och blev alltmer giftig. Kroaterna blev Tyskarnas (jag pratar om den etniskt Tyska delen av kejsardömet Österrike-Ungern, som Kroatien var en del av, iom unionen med Ungern) lojalaste supportrar, Ungrarna gled däremot bort från dem. Den kroatiske ståthållaren (vicekonungen) och friherren Jellachich slog på kejsarens order ner ett ungerskt uppror och ökade bitterheten mellan folken ytterligare.

Så för att göra en komplicerad historia kortare, låt oss hoppa fram till greve Hedevary. Denne man var Ungrare och hade Kroatien som administrativt ansvar. Han lydde under dubbelmonarkin men hade inte glömt att han var Ungrare. Nu skulle han passa på och klämma till Kroaterna. Han gjorde det genom att ge privilegier och skattebefrielser till en grupp flyktingar från Ottomanska Riket (Storturkiet) som ingen hade ägnat mycket tid åt, Serberna. Serberna var ett fattigt och grovhugget folk som hade fått lov att bosätta sig i de områden som blivit avfolkade pga krigen med Turkarna. De områdena kallades "Militärprovinsen" eller Vojna Krajina i original. Krajina hade ingen civil administration och befolkningen hade vissa kapar-rättigheter. Dvs, man var fri att engagera och plundra fienden på egen hand. Ordet "husar" kommer från det kroatiska ordet "gusar" som betyder pirat och vapenslaget husarer kommer förmodligen delvis från det här området.

Greve Hedevary gav inte bara Serberna i Kroatien förmåner, som polis-, tullar-, och statstjänstemannaposter som stack i ögonen på Kroaterna, han såg också till att ge den Serbiskt Ortodoxa Kyrkan borta i Serbien religiös jurisdiktion över dessa flyktingar. Serberna reagerade med maktberusning. De trodde att de hade blivit gudar, men Kroaterna ansåg att de hade blivit djävlar. Så började ett obehagligt förhållande mellan Serber och Kroater i Kroatien. Detta var den andra viktiga händelsen i Kroatien.

Serbien då? Vad var den viktiga händelsen där?
Serbien hade under fyra-fem sekler varit en Turkisk vasall-stat och när så äntligen Ottomanerna började vekna och dra sig tillbaka fick Serberna samma maktrus som sina serbiska fränder i Kroatien. Det började med en totalt onödig och ohedervärd slakt av de sista turkiska trupperna som höll på att lämna Serbien, vid Nish. Det fortsatte med ett försök att utrota Albanerna i Kosovo ett par år innan första världskriget. Däremellan några pinsamma episoder som "Kaptenernas Krig". Och första värlskriget började som alla vet som en serbisk komplott att mörda ärkehertigen av Österrike-Ungern. Serberna förnekade sig inte under andra värlskriget heller. Direkt vid krigets start (för Jugoslaviens del) började serbiska chetniks, ett slags arvtagare till de där piraterna, att helt utan provokationer attackera och fördriva "Turkarna" i östra Bosnien. Det fanns inga riktiga Turkar i Bosnien, men den muslimska slaviska befolkningen, som härstammade från konverterade Kroater och Serber kallades föraktfullt för "Turkar".

De här slaviska muslimerna var länge obestämda och förvirrade vad gällde sin etnicitet. En minioritet av dem kallade sig Serber, en annan del Kroater, men de flesta visste inte var de hörde hemma. Historiskt hade en majoritet av dem varit Kroater, men de hade bytt religion under det hårda apartheidsystemet som Ottomanerna hade infört i Bosnien. Serberna hade klarat sig något bättre då deras kyrka var nationell och erkände den turkiske sultanen som landets överhuvud. Kroaterna sågs inte av Turkarna som ett litet folk på Balkan, utan som katoliker, sammanbuntade med resten av Europa, i alla fall fram till reformationen. Turkarna trodde felaktigt att katoliker var lojala mot varandra och fruktade påvens makt.

Chetniks ville etniskt rensa Bosnien, ett land som aldrig varit serbiskt, för att införliva det i Stor-Serbien. Det där med att Luftwaffe bombade Belgrad och att tyska stridsvagnar rullade in i Serbien bekymrade dem inte. De ville helst slakta "Turkar" och Kroater.

Och nu kommer vi till faktorn som jag anser vara Serbiens viktigaste historiska händelse. Någon gång vid tiden när alla i Europa förstod att Ottomanerna skulle bort som stormakt började olika maktstrukturer skicka in sina diplomater och spioner för att kolla hur landet Serbien låg. Engelsmännen drog slutsatsen att Serberna skulle kunna dominera Balkan. De var aggressiva, brutala och hänsynslösa, precis som Engelsmännen själva. Kaka söker maka. Engelska, franska och polska diplomater började bearbeta Serberna. De ville alla ha en motkraft till Tyskarna . Kroaterna kom inte på fråga då de var mer tyskvänliga än Tyskarna själva. De hade dessutom tappat huvudet, eller kontinuiteten i sin maktkultur. De andra folken var för små eller redan paxade av Ryssland.

Alltså förespeglade man Serberna ett imperium. Inte lika stort som det brittiska, men likväl ett imperium. Serberna hade redan varit en del av ett imperium, det Ottomanska, men då i rollen som dörrmatta. Nu skulle de få torka fötterna på andra. Klart att de nappade. De här planerna började som en statshemlighet och är idag i var mans tankar i Serbien. Den viktigaste händelsen i Serbiens historia är alltså planteringen av fröet till drömmen om ett Storserbien, ett serbiskt imperium.

Det är den tanken som har lett Serberna i både första och andra försöket att förinta Kosovo-Albanerna, i det patetiska misslyckandet i Kaptenernas Krig, i andra världskrigets illdåd mot de flesta som hade med dem att göra, i operettkriget i Slovenien, i försöket att stycka Kroatien och i den nu till slut lyckade ansträngningen att ta halva Bosnien.

Även om mina egna sympatier ligger mest hos Kroaterna och jag dessutom avskyr allt vad imperier heter, stora som små, måste jag ändå ge Serberna lite credit. Deras förmåga att charma, förtrolla och totalt inbilla sig själva och sin omgivning om sin egen förträfflighet är makalös. Deras nazist-liknande attityder och handlingar i de senaste konflikterna försvaras än idag av både marxister och nynazister. På olika högerextrema forum står Serber högt i kurs. De "försvarade Europa mot islam". Tja, lite grann gjorde väl de det. Men inte i Serbien.

USA, som utåt låtsats vara mot Serbien, har aldrig egentligen vait det. Serber kommer inte hålla med mig, men tänk efter. USA letade efter Mladic hur länge? Och Karadzic? Ett blint fyllo hade hittat dem snabbare.

Ett stort problem som Serberna däremot har är att leverera. Deras arméer dödar och våldtar och fördriver men de kan inte vinna.
Serbien kommer aldrig mera få chansen till ett imperium.

Jag vill bara påpeka att Bosniska Armén INTE erörvade 51% av Bosnien. Kroaterna fixade inte bara sitt eget problem med Serberna utan spöade dem även i Bosnien. Bosniska Armén har faktiskt inte vunnit en enda större offensiv i kriget i Bosnien. Vi skulle ju tala sant, eller hur? Enda anledningen till att Serberna fortfarande håller halva Bosnien är att USA tvingade Kroaterna att avbryta. Så ingen behöver bekymra sig om att Mladic kommer straffas på något allvarligt sätt. USA verkar gilla att spela sitt sjuka spel på båda sidorna.

Återgå till "Aktuellt"