Franska invasionskusten

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Kilroy
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Skåne
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Re: Normandie

Inlägg av Kilroy » 13 maj 2007 13:43

Mats skrev:Kilroy

Tack för alla bilderna! Betr den bild från Omaha där man ser fiskarens röda traktor i vattenbrynet - de betongblock som man ser i förgrunden är (har jag för mig) rester av förstörda försvarsanordningar.

Det kan väl stämma?

Mats
Ingen orsak! Jo det kan mycket väl stämma att det är rester från förstörda försvarsanordningar. Det ser så ut iallafall.
Hoppas att du får en trevlig resa! :)

Mats
Sergeant
Sergeant
Kön: Man
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Mats » 15 maj 2007 19:52

Lasseman!
Nu är jag inne för tredje gången och går igenom dina foto's!
Det foto där det är skrivit "Mullbery B Gold", i nederkanten mellan det röda hustaket och det ensamma trädet. Kan det vara ovandelen till en bunker??

Mats

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Bunker

Inlägg av lasseman69 » 15 maj 2007 23:23

Det stämmer gott det.
Var även ned i den men man får passa sig inget att göra själv dels var den "plomberad" med stenar men det gick att slinka förbi ingen höjdare skitigt och äckligt men för känslan och fantasin toppen.
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Mats
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Re: Franska invasionskusten.

Inlägg av Mats » 06 jun 2007 09:43

Ja - den finns kvar! I alla fall fanns den där i förra veckan!

Vad gäller de "marknader" som jag nämnt tidigare, jag besökte Bayeux's och Isigny's. De var som trevliga svenska torgdagar, men där fanns ingen försäljning av souvenirer! Om man är ute efter sådana så kan jag nämna:

1/ I Arromanche - ett par kvarter väster om muséet, gata upp till vänster. Där fanns en del i en "affär" Tyckte dock att det var ganska dyrt!

2/ Saint-Come-du-Mont, "Dead mans corner museum". Där finns en avdelning sammanbyggt med muséet där man säljer bl.a. souvenirer. Välskött! Priser, vet inte om det var dyrt eller billigt, men de sålde som bara fan!

3/ Port-en-Bessin, muséet med upp-plockade grejor från havets botten. Här sålde de också några få överblivna grejor. Detta museum vill jag dock inte rekommendera, det mest intressanta finns utanför, där man kan se det utan att betala! OBS min personliga åsikt!!

Det kan dock finnas anledning att fråga om lämpliga Militaria-försäljningar. Kolla på olika Forum!

Normandie PASS 2007
Detta pass kostar Euro 1:- och ger sedan rabatt i de flesta muséer. Snabbt intjänat! Passet gäller året ut och täcker 20 olika muséer (dock ej bl.a. Port-en-bessin och Pereques (Maisy))

Det nyöppnade stället i Maisy var intressant att se efter alla skriverier på Axis History Forum! Ägaren, Gary Sterne, fanns på plats och var mycket vänlig och följde med en bit. Han har gjort ett jättejobb där!

Lord Danielsson!
Kolla brevlådan om ett par dagar!

Hej så länge!

Hälsningar / Mats

Användarvisningsbild
LordDanielsson
1:e Sergeant
Från: Kronoberg
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Kalla kriget
Kontakt:

Inlägg av LordDanielsson » 12 jun 2007 17:30

På fredag så åker jag till Normandie, jag kommer att stanna 5-6dagar. Mats, tack så mycket. Finns det något som jag måsste besöka?
// Kristoffer Danielsson

Courage is fear holding on one minute longer. -General George S. Patton

Mats
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Mats » 12 jun 2007 18:32

Tjänare Lorden!
Där finns så mycket, och vi har alla lite olika intressen! Men följ. tycker jag att du inte får missa:

Museet i S:t Mere Eglise. (Militariabutik ligger diagonalt över toget)

Point du Hoc. Kanske ett ställe man bara besöker en gång, men jag tycker nog att man bör ha sett stället.

Den Am. kyrkogården vid Colleville - ett MÅSTE !! Precis öster om, inom gångavstånd ligger tyskarnas WN 62. Deras mest kända Wiederstandsnest.

Museet i Arromanches (Mullberry harbour)

Museet vid Mount Ormel. Mycket fint museeum. Lite mera tanke än på andra ställen. Jag besöker detta muséum varje gång jag är där nere! Du kan förresten se boken "Ruckmarsch - The german retreat from Normandy" där. Jag har rekommenderat den på annat ställe - den är suverän (men dyr) Jag tror att de tar 60 Euro på muséet. Bläddra i alla fall i den!

Benouville med Pegasus bridge, samt muséum. Tag en kopp kaffe på Gondrés museum. Där finns nästan alltid veteraner där, så har du någon bok du vill ha signerad - tag med den dit. Det är snart för sent att få privilegiet att få träffa dessa veteraner, få trycka deras hand och säga thank you!

Strunta i museet i Caen!

Printa med dig så mycket som möjligt från detta forum och även Axis, så att du har lite att läsa på på kvällarna.

Se för tusan till att ni får en trevlig resa!! (även om det kan ta 3 timmar att ta sig förbi Hamburg!)

Jag ser fram emot din reseberättelse när du kommer tillbaka! Förresten skriv upp så mycket som möjligt om de foton du tar! 2 dagar senare finns risken att du blandar ihop var du tog dina fotos.

Varma hälsningar / Mats

Användarvisningsbild
LordDanielsson
Kontakt:

Inlägg av LordDanielsson » 12 jun 2007 22:07

Tack så mycket, jag har suttit ett tag och kopierat texter och letet info. Det börjar arta sig. Pegasus bridge memorial känner jag är ett stort måsste. Imorgon så ska jag skaffa ett större mineskort till kameran och leta fram ant.mtrl så jag kan skriva lite till bilderna.
// Kristoffer Danielsson

Mats
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Mats » 13 jun 2007 19:21

Kristoffer!

Jag tror inte att jag visat dig till denna länken tidigare. Det är en holländare som skrivit den och jag har själv haft nytta av det han skriver. Rekommenderas!

Hälsn. / Mats

redigerad: glömde klistra! kommer här:
http://www.strijdbewijs.nl/normandie1/home.htm

Användarvisningsbild
LordDanielsson
Kontakt:

Inlägg av LordDanielsson » 24 jun 2007 19:21

Japp, då vart man hemma igen. Det blev en del museér och liknande, men tyvärr så finns det andra i familjen som man måsste ta hänsyn till. Men så fort jag har fått lite ordning på mina bilder så ska jag slänga upp dem.
// Kristoffer Danielsson

Mats
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Mats » 24 jun 2007 19:48

Hej Kristoffer!

Välkommen tillbaka! Kan du inte dra en liten radda om vilka platser du besökte? Och vad tyckte du var det absolut bästa?
Nyfiken / Mats

Användarvisningsbild
LordDanielsson
Kontakt:

Re:

Inlägg av LordDanielsson » 24 jun 2007 21:46

Mats skrev:Hej Kristoffer!

Välkommen tillbaka! Kan du inte dra en liten radda om vilka platser du besökte? Och vad tyckte du var det absolut bästa?
Nyfiken / Mats

Jodå;

Arromanches, Mullberry Harbour
Am. kyrkogården i olleville.
WN62
Museét i Bayeux
Brittiska kyrkogården i Bayeux
Omaha Beach, med museum
Point du Hoc
St Mere Eglise
Kyrkan i St Mere Eglise
Airborne museéum
Den Tyska kyrkogården
Sword beach
Pegasus Bridge memorial

Av kyrkogårdarna så tycker jag helt klart att den Brittiska ger ett djupare intryck, då dels soldaterna faktiskt är begravda där och att gravstenarna är lite mer personliga. Museét i Bayeux var ett bra museéum, de hade bla en 88:a inne, dock så var det fotoförbud men jag kunde inte låta bli att ta en bild.

Bild
Jag tycker att det är svårt att rangordna museérna.[..] Men hela St Mere Eglise var mycket bra.
// Kristoffer Danielsson

Användarvisningsbild
LordDanielsson
Kontakt:

Inlägg av LordDanielsson » 27 jun 2007 20:55

Mats, har du varit på den Brittiska kyrkogården i Bayeux?

Här kommer bilder från kyrkogården:

Bild
Monumentet på andra sidan vägen.

Bild

Bild

Bild

Bild
Han blev endast 17år.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Flygbesättningen dog tillsammans, och ska således vila tillsammans.

Bild

Olika nationaliteter tillsammans.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Tyska gravar

Bild

Bild
Ca 500 tyskar vilar här.

Bild

Bild

Bild
Även kockar stupade.

Bild

Bild
En ryss.

På kyrkogården vilar det 3602 identifierade britter, 335 oidentifierade, 3 oidentifierade Kanadensare, 178 identifierade Kanadensare, australienare, 8 nya zeeländare, 1 sydafrikan, 27 identifierade polacker, 1 oidentifierad polack, 7 ryssar, 2 tjecker, 2 italienare, 3 fransmän, 416 identifierade tyskar och 49 oidentifierade. Totalt vilar här 4648 soldater, må de vila i frid för evigt.

Jo, på andra sidan vägen ligger det en nyöppnad park/minnespark för alla journalister som har blivit dödade i tjänsten. Värt ett besök.
// Kristoffer Danielsson

Mats
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Mats » 28 jun 2007 07:02

Hej Kristoffer!

Jo. jag har varit där några gånger. Jag tycker helt allmänt att britterna har lyckats skapa begravningsplatser som är mycket stämningsfulla. OK denna i Bayeux ligger ju nästan inne i sta'n, men jag tycker mycket om den!

Retar mig på att jag inte tipsade dig om en sak tidigare. Om vi utgår ifrån din bild nr 2, så bakom den höga minnesstenen, lite till höger, i ca 3:e raden, hittade jag graven som innehöll Sidney Bates VC. Alltså en av de få som fick Victoria Cross i samband med invasionen. Jag har bild på hans sten, väntar bara på att min son hjälper mig att lägga in den i datorn, samt visar hur jag skall vidarebefordra den till Krigsforum!

Betr. de 2 gravstenarna som ligger kloss till varandra så var det vanligt, i synnerhet bland flygarna, att man inte kunde dela på de få rester som fanns kvar efter en krasch, utan man fick istället göra en mera gemensam grav.

Bland andra gravplatser så vill jag gärna nämna den i Hermanville. Också den brittisk, rofylld och värd att besöka!

Tack för dina bilder! Vi är många som ser fram emot mer!

Hälsningar / Mats

Användarvisningsbild
LordDanielsson
Kontakt:

Inlägg av LordDanielsson » 28 jun 2007 10:07

Iom att de faktiskt är begravda på platsen så känner jag mer, än om det bara är minnes märke.. Jag undrar dessutom hur de Sovjetska soldaterna har hamnat där. Och en stor eloge till bitterna osm har begravt tyskar där också. :hail:
// Kristoffer Danielsson

Mats
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Mats » 28 jun 2007 10:17

Hej igen Kristoffer!

Tror du inte att det kan vara de ryssar som tyskarna plockat in i sin arme? Det skall ju ha funnits en hel del ryssar som "hjälpte till" i Atlantwallen. Visserligen har de väl fått ett dåligt betyg, men de fanns i alla fall där.

Mats

Skriv svar