Franska invasionskusten

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
LordDanielsson
1:e Sergeant
Kön: Man
Från: Kronoberg
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Kalla kriget
Kontakt:

Inlägg av LordDanielsson » 27 feb 2007 17:38

Ett stort tack för alla bilder :)
// Kristoffer Danielsson

Courage is fear holding on one minute longer. -General George S. Patton

oakhammer
Korpral
Korpral
Från: Södermanland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av oakhammer » 27 feb 2007 19:10

Tack för de fina bilderna ;)

Kilroy
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Skåne
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av Kilroy » 28 feb 2007 16:02

Ingen orsak! Bara kul att dela med sig och få folk sugna att åka dit själva ;)

Användarvisningsbild
LordDanielsson
Från: Kronoberg
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Kalla kriget
Kontakt:

Inlägg av LordDanielsson » 28 feb 2007 16:48

Hehe, jag vill, läs måsste åka dit. Det är välldigt troligt att det blir en resa dit till sommaren. Så vänta er enorma mängder av biler. :)
// Kristoffer Danielsson

Courage is fear holding on one minute longer. -General George S. Patton

von marck
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Mannen som hängde i kyrktornet i S:t Mére eglise.

Inlägg av von marck » 09 apr 2007 10:08

Jag var på mitt tredje besök i Normandie och en tidig FM gick jag omkring i en liten by.
På trappan till byns enda hotel stod en äldre man, det bara skrek VETERAN om honom, när jag passerade honom sa jag Godmorgon Herrn (fast på engelska).
Jag passerade och han so godmorgon unge man.
Lite bit bort ställde jag mig vid en anslagstavla och lästa.
Mannen kom upp till mig och frågade
- Är du från amerika?
-Nej, svarade jag, jag är från Sverige
- hmmmmm fint land svarade han.
-Tack, sa jag och frågade honom, vart landade herrn?

Tre män i samma ålder kom då också fram...........

- Jag tillhörde 101 (något) comp. sa manen och fortsatte, vi landade och anföll S:t Mére eglise.
- Staden där det hänger en man i ett kyrktorn, tillade en man ifrån den trion som hade anslutit sig till oss två, han fortsatte med att peka på en av de tre som var med och sa att det var hans vän (stridskamrat).
Jag frågade vad som hade hänt med honom efteråt.
Mannen som hade stridit med honom sa att han blev aldrig riktig också pekade han på huvudet, han börja dricka men han dog för några år sedan men ingen av oss hade någon riktig kontakt med honom de sista åren han levde.
Ja det var hårda strider och många av oss hade aldrig varit i strid tidigare och det var hårt.
Man kunde höra deras röster stelnade till och de blev allvarliga, jag förstod att det var grabbar som hade varit med om ett och annat.

Under denna tiden som vi hade stått och pratat hade den till synes äldsta mannen som jag sist hälsat på hållt min hand under hela samtalsstunden och släpte den inte, förrän dom andra hade tystnad och börjat dra sig mot sin bil.
Denna äldre man sa med en väsande sydstatsdialek
- dom tillhörde (något) comp. men jag tillhörde (ett annat comp.) och vi landade inne på torget.
Ta hand om dig sa han och vände bort mot bilen.
Jag förstod att de dom andre hade varit med om var inget mot de den sista äldre mannen bar på innombords...............................

Jag gör min fjärde resa i år och vi är ett gäng män som hyr buss och åker ner, 8-10 dagar.
Allt som allt kostar det i runda tal 3000- 3500 kr. inkl mat tält inträde på museer bensin färja mm.mm. per person
Vi kör ifrån HBG 1juni.

Många av dessa som har varit med och skapat historia där nere på de stränder, dom blir färre och färre, därför passar jag på nu.

Användarvisningsbild
Kapten Kristoffer
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Kapten Kristoffer » 09 apr 2007 10:22

Väldigt intressant.

Kostar det verkligen inte mer att åka till normandie.
Är inte inträdena till museérna dyra?
Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few

von marck
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av von marck » 09 apr 2007 16:28

Nej det kostar inte mer, jag tror nog att det är räknat i överkant.
2006 var vi 3 personer och vi la 3000 kr var, men det var utan hyrbil då jag tog min egna bil.
Denna gången hyr vi en 9 personers buss och vi räknar med att fylla den med 6- 8 personer.
Just nu är vi ev. 6 pers
Museuminträde ligger i snitt på 5,50 Eur. De värsta och sämsta enligt min åsikt var museet i Cean, det kostade 17 Eur, och det var inte så fantastiskt bra eller prisvärt som jag hade hoppats på.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 10 apr 2007 22:30

Museuminträde ligger i snitt på 5,50 Eur. De värsta och sämsta enligt min åsikt var museet i Cean, det kostade 17 Eur, och det var inte så fantastiskt bra eller prisvärt som jag hade hoppats på.

Håller med dig von marck
Caen museumet är en ända stor besvikelse.Man får inte glömma bort dom små privat museumerna som finns lite varstans i Normandie dock råder oftas fotoförbud eftersom fransmännen räknar det till sitt privata hem.

Ett förtydligande
Jag tillhörde 101 (något) comp. sa manen och fortsatte, vi landade och anföll S:t Mére eglise.
- Staden där det hänger en man i ett kyrktorn, tillade en man ifrån den trion
John Steel heter mannen som fastnade i kyrktornet med sin fallskärm natten till 6 Juni 1944 han tillhörde 82 AA (all american)Det var denna enhet som intog S:t Mére Eglise Ej 101 airborne(screaming eagel)
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

von marck
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av von marck » 12 apr 2007 15:56

Oj jag har förmodligen blandat ihop alla de VET. jag har pratat med, man skulle ha haft med en bandspelare och bandat allt, men då ej synlig för att få dom till att känna sig bekväma.
Jag har hört allt från maskinister som var ombord på de båtar som låg utanför kusten i Normandie till de som gick in i örnnästet och plocka på sig bl.a. Hitlers bestick.

De tre åren som jag har varit där nere nu i Normandie har jag hunnit med en del museum, jag känner det idag att det är inte de som lockar längre utan det är att upptäcka saker.

2004 då var det någon som hade hittat en tysk soldat som låg och vänta på sin viloplats i en buske.
Troligt hade han blivit dödligt sårad, krupit in i ett buskage och tagit fram en handgranat och dött.

Någon hade ca: 60 år senare hittat ben med trasor till kläder, i ena handen låg en handgranat och i andra hans eldhandvapen.
Han tillhörde fallskärmsjägareförband och lyckligtvis så hade han sin namnbricka runt sin hals.

2004-06-06, 60 år senare la man ner denna soldat i evig vila, bland sina landsmän.

Jag får tacka dig Lasseman för din skarpsynta blick och kritiskt läsande, det är bra att det finns de som säger till, annars hade vad som, kunnat spridas här på nätet

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

franskt

Inlägg av lasseman69 » 13 apr 2007 18:11

Jag är lite avundsjuk på dig von marck att du har varit där så många gånger.
Själv så kommer jag och några kamrater att åka ned nu nästa år hösten -08 och besöka Oradour Sur Glane samt pansar museumet i Samur..
Vi kommer att flyga till Paris och utgåt därifrån med hyrbil.Vi kommer endast att ha bokat första natten resten får bli ett äventyr.Sen åker vi lågsäsong allt är mycet lättare med museum sevärdheter o liknande.
Mvh
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Freddie
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Re: Mannen som hängde i kyrktornet i S:t Mére eglise.

Inlägg av Freddie » 13 apr 2007 18:37

von marck skrev:Lång berättelse
Jag måste bara säga att jag är otroligt avundsjuk på dig. Själv har jag inte ännu träffat någon veteran, men då jag hade tänkt göra min andra resa ner till Normandie under sommaren (med bil) så får jag hoppas att jag har turen att se någon åtminstonde. Senast jag var där var jag lite för ung för att kunna riktigt uppskatta allt jag såg, och jag var endast på Omaha Beach. Hade tänkt göra denna resan i sommar för att "komplettera" så att säga.

Och måste bara hålla med om att de små muséerna är bra, jag var i två som låg i närheten av Omaha, och de var riktigt intressanta...

Wehrmacht
Korpral
Korpral
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Wehrmacht » 11 maj 2007 21:17

Hejsan! Kan posta lite bilder från Normandie 2006 som jag hade tappat bort men hittat igen! :wink:
Så om någon är intresserad, här är bilderna:
Bilagor
PICT0087.JPG
PICT0087.JPG (60.17 KiB) Visad 1141 gånger
PICT0038.JPG
PICT0038.JPG (48.14 KiB) Visad 1141 gånger
PICT0036.JPG
PICT0036.JPG (48.33 KiB) Visad 1141 gånger
PICT0034.JPG
PICT0034.JPG (56.94 KiB) Visad 1141 gånger
PICT0032.JPG
PICT0032.JPG (53.29 KiB) Visad 1141 gånger
PICT0021.JPG
PICT0021.JPG (73.1 KiB) Visad 1141 gånger
PICT0015.JPG
PICT0015.JPG (60.19 KiB) Visad 1142 gånger
PICT0007.JPG
PICT0007.JPG (78.99 KiB) Visad 1143 gånger
MVH Per.

Mats
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Normandie

Inlägg av Mats » 13 maj 2007 08:18

Hej alla, snart är det dags!
Om ca 10 dagar reser jag ner för nya återbesök, plus givetvis en del nya besök som jag bestämt mig för under vintern. Har laddat upp med en ny kamera med minne för ca 500 kort. Hoppas bara att jag lär mig kameran innan resan. Har dock tränat de senaste dagarna samt packat ner att antal batterier så att jag inte kommer att stå utan.

Eftersom jag inte fotat på ett 20-tal år så har jag gjort ett enkelt stativ bestående av ett kvastskaft(!) med ett fäste där uppe. Bilderna skall i alla fall inte bli dåliga pga att jag darrar!!

Har ni några önskemål om speciella motiv ni skulle vilja att jag plåtar? I så fall så kommer jag att göra vad jag kan om jag ändå är i närheten.

För en vecka sedan fick jag hem ny touristinfo från Frankrike. Tyvärr var broschyren/boken om de föreslagna rundresorna (i egen regi) på franska, men jag har i alla fall konstaterat att de ändrat systemet med rabatter på museerna sedan jag var där senast. Numera betalar man 1 Euro för ett rabattkort och får sedan mellan 1 och 2 Euros rabatt på varje (icke privatägt) museum. I övrigt kan jag vid en snabb titt inte se att man gjort några ändringar mer än att man även tagit med Bénervill-sur-mer bland de ställen de tycker att man skall besöka.

Om ngn vill beställa hem info, tag t.ex. kontakt med
cdt@cg14.fr eller titta på deras web http://www.calvados-tourisme.com

red. Glöm inte att ange om ni vill ha infon på franska, engelska eller tyska!!

Hälsningar / Mats

Mats
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Normandie

Inlägg av Mats » 13 maj 2007 09:05

Kilroy

Tack för alla bilderna! Betr den bild från Omaha där man ser fiskarens röda traktor i vattenbrynet - de betongblock som man ser i förgrunden är (har jag för mig) rester av förstörda försvarsanordningar.

Det kan väl stämma?

Mats

Användarvisningsbild
Kapten Kristoffer
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Kapten Kristoffer » 13 maj 2007 09:54

Tackar för bilderna Kilroy.

Ja själv får man vänta med att åka till Normandie till nästa år.
Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few

Skriv svar