Franska invasionskusten

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Franska invasionskusten

Inlägg av Waldo » 30 aug 2012 18:57

Vy över en av alla 155mm kanoner på Maisy.
Bilagor
DSCN0505.JPG
155mm kanon.
DSCN0509.JPG
Ytterligare en 622 bunker.
DSCN0510.JPG
Här ser man tobruken tydligare.
DSCN0512.JPG
En stupad tysk soldat hittades på platsen. (Klicka för större bild. Spara den så kan du zoom och läsa texten.)
DSCN0491.JPG
Köket har legat här.
DSCN0495.JPG
DSCN0515.JPG
Info. på 155mm kanon utanför parkeringen.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 30 aug 2012 19:01

De bilder jag postat är en liten del av Maisy. Se mer info. på deras hemsida: http://www.maisybattery.com/Home.html

Jag tyckte det var ett intressant stopp på resan. Bra mycket intressantare än stränderna Omaha och Utah där det inte finns så mycket att se förutom nån bunker och badande människor... Bortsett från museerna. Där jag bara besökte det på Utah.

Vill ni se mer bilder från någon av de platser jag besökte så säg till så lägger jag upp här. Jag har snigel internet så det tar sådan tid att lägga upp bilder på allt.

Vh//Matte. (Waldo)

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 31 aug 2012 16:21

Hej Valdo
Jag ska inte klaga eller säga nåt negativt om Maisy men det batteriet var totalt tyst på D-day . Vissa påstår också att det ej fanns kanoner där. Sen att ägaren till museumet gärna vill pusha sitt batteri är en annan sak. Synd att du tycker Omaha och Utah suger. Skulle kunna ge dig mist 10 olika spännande saker du kan se efter dom två stränderna. Tror knappast Heinrich Severloh V62 Omaha skulle hålla med dig m,m..............
Men va f-n Keep up the good work . Själv pratar jag och mina resevänner på att åka 2014 då det är Jubileum.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 31 aug 2012 21:50

Nja suger vet jag inte om det gjorde. Det var intressant att se stränderna men jag tycker det är lite mer spännande att se typ bunkrar befästningar o.dyl saker man kan se och ta på om du förstår vad jag menar. Utah museet var bra men jag hade svårt att hitta nått på stranden på Omaha. Säkert mitt eget fel. Om du har tips på vart man ska kika så lägg gärna upp dom. :) Jag lär åka dit igen.....

Museet vid Gold tycker jag inte man ska avfärda som ointressnt då det finns mycket information om Mullberry/Gooseberry om man är intresserad av ingenjörstekniken bakom detta fantastiska projekt.

Pegasus bridge museet var kanon. Riktigt bra modell och info från en anställd där som förklarade hur allt hängde i hop när dom intog broarna. Snacka om bedrift att i kolsvarta natten landa en Horsa 47 meter från bron endast med hjälp av karta och kompass.

Gällande Maisy har jag haft svårt att hitta info om vad som hände där. Och om det inte stämmer att det var strider vid Maisy och att detta batteri inte sköt och hotade landstigningen vid Omaha hur kan då dom påstå att det var det? Det måste ju finnas dokumenterat vad som hände där? Något typ av aktion måste väll ha vidtagits mot batteriet med tanke på att Merville och Longes-sur-mere anfölls? Vet du nån bra sida där man kan få hela bilden? Skulle vara kul att läsa. Jag är ju inte lika insatt som du så hjälp tas emot tacksamt. :)

Sen får jag tacka för att du med dina reseskildringar har "hetsat" en annan att åka dit också. :D Förstår att du vill flytta dit och odla rödvinsnäsa. ;) Det är verkligen ett trevligt ställe, Normandie. Riktig puts på allt tycker jag.

Sen får jag ta och avfärda den där "skrönan" om att fransmännen är aviga och ogärna tala nått annat språk än sitt eget.
Dom var hur hjälpsamma som helst. Kunde dom inte engelska så försökte dom så gott dom kunde. :) Gällande bilkörning så var det inte värre än här hemma. Paris var ju lite knöligare men jag läste av GPSn och tjejen körde och vi fixade det. Körde t.om på Champs-Élysées och rondellen vid triumfbågen utan problem. Ska man dit så ta med en GPS. Den är till mycket god hjälp. En vanlig papperskarta som komplement är inte fel det heller.

Förresten har du den där boken med alla GPS kordinater på sevärdheter?? Har för mig att det ska finnas någon sådan. Ska kika o se efter var det var jag läste om det..

Sen fick jag reda på av en polare vars morsa är kanadensiska att hans morfar var med vid landstigningen på Juno. Ska pressa honom på lite mer fakta om honom. Han drog till Caen efter landstigningen och sen tillbaks till Canada. Mer vet jag inte.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Re:

Inlägg av lasseman69 » 01 sep 2012 11:26

Waldo skrev:Nja suger vet jag inte om det gjorde. Det var intressant att se stränderna men jag tycker det är lite mer spännande att se typ bunkrar befästningar o.dyl saker man kan se och ta på om du förstår vad jag menar. Utah museet var bra men jag hade svårt att hitta nått på stranden på Omaha. Säkert mitt eget fel. Om du har tips på vart man ska kika så lägg gärna upp dom. :) Jag lär åka dit igen..... .
På Omaha har du massor av bunkrar. Du skulle ha åkt till Omaha krigskyrkogård.(bara där finns hur mycket som helst) men bunkrar och värn finns det massor av Vn62 ligger bredvid kyrkogården. Sen är det bara att följa kartan. Vid Vn65 har du en kanon i en bunker (88 mm) följ vägen så får man en uppfattning om hur växlande landskapet är. osv... vid V72 finns även en kanon ( man förstår lätt hur amerikanarna körde fast och så många dog) Om du kollar tråden bakåt så kan du se mina bilder från just Omaha)
Waldo skrev:Museet vid Gold tycker jag inte man ska avfärda som ointressnt då det finns mycket information om Mullberry/Gooseberry om man är intresserad av ingenjörstekniken bakom detta fantastiska projekt.
Inget större fel på detta museum rekomenderar även Omaha Museum.

Waldo skrev: Pegasus bridge museet var kanon. Riktigt bra modell och info från en anställd där som förklarade hur allt hängde i hop när dom intog broarna. Snacka om bedrift att i kolsvarta natten landa en Horsa 47 meter från bron endast med hjälp av karta och kompass..
Ja det är ett höjdarmuseum. Om du forsatt över broarna så hade du kommit till dom olika droppzonerna för 6 airborne.. var du in på café Gondrée ? det första civila hus att befrias.. ligger där Pegasus bron är ( orginal bron finns på museumet)
Waldo skrev: Gällande Maisy har jag haft svårt att hitta info om vad som hände där. Och om det inte stämmer att det var strider vid Maisy och att detta batteri inte sköt och hotade landstigningen vid Omaha hur kan då dom påstå att det var det? Det måste ju finnas dokumenterat vad som hände där? Något typ av aktion måste väll ha vidtagits mot batteriet med tanke på att Merville och Longes-sur-mere anfölls? Vet du nån bra sida där man kan få hela bilden? Skulle vara kul att läsa. Jag är ju inte lika insatt som du så hjälp tas emot tacksamt. :)
Nja jag vet ju att ägaren till batteriet en engelsman är ovän men hela befolkningen i Grand camp Maisy (pratade men guiden på Azerville) och det är där info kommer ifrån... Han som äger Maisy vill ju gärna framhävda att batteriet var gömt och spelade en stor roll på D-day. Att kanonerna vid Pointe Du Hoc bara var låtsas för att förvilla dom allierade. Jag vet ej ska kolla upp i böckerna .Men har för mig att batteri Maisy var tyst under D-day och endast gav eld den för att sen tystas av amerikanarna.( ber att få återkomma).
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 03 sep 2012 11:59

Kollar lite böcker. Svårt att få riktigt bra grepp om fältbatteri Masiy. I boken Alarm i Atlantvallen står följande
Jag citerar
Under natten 6 juni fällde RAF Bomber Command bomber över tio speciellt utvalda batteri som ansågs farliga för invasionen.
man fällde sammanlagt 5.853 ton bomber fördelat på 1.136 tunga bombplan !
Vid Masiey fällde 116 plan 592 ton. ( jämnför Pointe Du Hoc 124 plan 698 ton) Så visst ansåg dom allierad detta batteri farligt. På sidan 129 i samma bok nämns att fartygen Soemba och Hawkins hade till uppgift att slå ut detta batteri under D-day.
Se även här http://www.jeroenkoppes.com/ww2/ships/default.asp
I boken stand Where they Fought står det i kapitel 10:9 en redogörelse om hur man "befriade" batteriet samt att det fortfarande var aktivt 7 juni. Men jag har ännu inte hittat nåt om att man faktiskt besköt Utahstranden i nån bok. Men på internet finns det olika uppgifter om att man faktiskt besköt Utah och Omaha. Många tvistar om batteriet hade någon större betydelse.... Återkommer kolla mer böcker

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 03 sep 2012 13:26

Ja det är svårt att få nått grepp om det där stället. På hemsidan stod det nått om att informationen varit sekretessbelagd i 60år.

Så här hette boken jag tänkte på : "Major and Mrs Holt's Definitive Battlefield Guide D-Day Landing Beaches all with GPS references".

Länk: http://www.guide-books.co.uk/normandy.html

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 03 sep 2012 15:02

Har den boken sitter o tittar på den var det nåt speciellt du tänkte på ?
Ang Maisy. Det jag tycker är lite fel och missvisande är att den brittiske ägaren av museumet (batteri Maisey)påstår att Pointe Du Hoc kanoner ej fanns på riktigt utan endast var telgrafstolpar. Allt för att dölja Maisey ..
Se denna sida.
http://standwheretheyfought.jimdo.com/n ... -normandy/

On D-Day and for two days afterwards, the Maisy Battery fired on American soldiers landing on Omaha Beach - 'Bloody Omaha' - as it has been ever afterwards known. After three years of research Gary believes that he may have the answer: the huge casemated guns at Pointe du Hoc were an elaborate bluff – the gun barrels pointing from the concrete bunkers were telegraph poles - a 'ruse de guerre' by Rommel to distract the Allies who diverted men and bombing raids to destroying it.
Det är ju inte ens bevisat att man sköt mot Omaha? Men självklart vill han
ju "pusha" sitt eget..mystiken tätnar 60 år.
Det finns ju en del teorier om att amerikanarna skynda sig att begrava och undanröja battery Maisey för att kanonerna på Pointe Du Hoc inte fanns i verkligheten och alla dessa döda amerikanska Rangers offrades i onödan.
Se denna länk .
http://www.historynet.com/does-pointe-d ... matter.htm
jag säger bara hmmmmm och igen hmmmmmmm

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 06 sep 2012 18:30

Nu har jag läst igenom länken: http://www.historynet.com/does-pointe-d ... matter.htm

Det här känns ju skumt t.ex:
Sterne is adamant that Sakkers is incorrect and that "6x155mm howitzers [can be seen] on aerial photos and [the] Org. Todt spec is 6x155mm sFH414(f) plus a British 25 pdr, not Russian." Citing a confidentiality agreement with the BBC, however, he refused to provide access to the recon photos in his possession or his source for them. He did claim later, however, that he could not tell if the guns at La Perruque were pointed toward Utah or Omaha, since they were concealed under netting. Of course, this begs the question that if the guns were photographed under camouflage netting, how could he tell they were 155mms?
Men att det är en intressant plats att besöka står ju kvar. Även om det visar sig att Maisy bara är ett helt vanligt ordinärt batteri som inte spelade så stor roll på d-dagen. :)

Hoppas att hemsidan uppdateras om det dyker upp nått intressant. Det dök ju upp en tysk soldat som fick komma till La Cambe..

Hade du några tips om vart man ska snoka runt på Omaha och Utah om man ska hitta någon typ av bunker/fortifikation.

Till saken skall väll nämnas att jag var på väg upp för den där stigen på Omaha som leder från bunkern med minnesplaketten på, men dum som jag var så hade jag kortbrallor och sen när stigen tog slut så tänkte jag att jaja jag tar den där vändan någon annan gång.

Förresten är den där boken med GPS-koordinaterna du hade bra? Tänkte om man skulle inhandla den inför någon ytterligare tripp.

En "upptäckt" jag gjort med googles bildsökning är ju att inte lita på vad som står under bilderna... Många bilder från t.ex Point Du Hoc påstås vara från Omaha såg jag när jag googlade.

514
Aspirant
Aspirant
Från: Gävleborg
Militär Grundutb: Luftvärnet
Kontakt:

Inlägg av 514 » 07 apr 2013 21:55

Cool tråd!
Jag åker själv ner för andra gången om ett par veckor.
Halva släkten ville följa med...
Den här gången tänkte jag ta en avstickare till Albert och titta på slagfältet vid Somme och en av minfällorna.
Förra året var mer av ett spontanbesök under en bilsemester i största allmänhet. I år har jag pluggat på ordentligt :)
Tack för alla tips.
MVH/Peter

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re:

Inlägg av Waldo » 08 apr 2013 18:18

lasseman69 skrev:Hej Valdo
Jag ska inte klaga eller säga nåt negativt om Maisy men det batteriet var totalt tyst på D-day . Vissa påstår också att det ej fanns kanoner där. Sen att ägaren till museumet gärna vill pusha sitt batteri är en annan sak. Synd att du tycker Omaha och Utah suger. Skulle kunna ge dig mist 10 olika spännande saker du kan se efter dom två stränderna. Tror knappast Heinrich Severloh V62 Omaha skulle hålla med dig m,m..............
Men va f-n Keep up the good work . Själv pratar jag och mina resevänner på att åka 2014 då det är Jubileum.
Irrade in på den här tråden igen och funderar varför det inte finns så mycket bilder när man söker med googles bildsök och använder Vn65 resp. 62 som sökord? Hittar inte mycket bilder alls på fortifikationer på Omaha. Vad gör jag för fel? :)

Användarvisningsbild
HåkanSwerin
Menig
Menig
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Träng
Kontakt:

Inlägg av HåkanSwerin » 09 apr 2013 06:41

Prova att stava WN65 och WN62. Jag tror det står för Wiederstandsnest. Hoppas det hjälper!

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 09 apr 2013 15:41

Då testar jag med det. :-)

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 23 aug 2015 11:49

Sånt här är härligt att få !
Denna tjej skrev till mig
Hej
Jag har ägnat kvällen åt släktforskning och halkade in i en tråd här när jag googlade en tremänning till min pappa, Harvey Nystrom, som tydligen ska ha dött i strid 10 juni 1944. Harvey var född i Kanada men båda hans föräldrar var svenskfödda. Hans far var kusin till min farfar som för övrigt var svenskfrivillig i finska vinterkriget. Hur som helst var det intressant att läsa om din resa till Normandie och extra roligt att se en bild på Harveys gravsten. Jag undrar nu om det finns möjlighet att jag får låna bilden till min släktforskning.
På sidan 14 hittar ni bilden rulla ned !
viewtopic.php?f=131&t=7119&start=195

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Re:

Inlägg av Leningrad » 24 aug 2015 07:19

lasseman69 skrev:Sånt här är härligt att få !
Denna tjej skrev till mig............Jag har ägnat kvällen åt släktforskning och halkade in i en tråd här när jag googlade en tremänning till min pappa, Harvey Nystrom
Ja, sådana mail är riktigt kul att få, har själv blivit kontaktad av ett flertal personer (både telefon och mail) som snubblat in på min hemsida. En del är elever som gör något skolarbete, andra är personer som du och jag och som vill ha tips och förslag, andra har kommit med tips och förslag, andra vill bara prata med en likasinnad medan vissa söker information om släktingar. I det senare fallet handlar det mest om att återskapa släktingens rutt, en del har jag kunnat hjälpa medan andra har jag bara delvis kunnat hjälpa. Hur som helst är det förbaskat att kul att det man i stort sett lägger ner hela sin själ i kan vara till nytta för någon annan.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Skriv svar