Franska invasionskusten

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Re: Franska invasionskusten

Inlägg av Engelbrekt » 12 okt 2009 09:45

Fina bilder. Trevligt att du delar med dig.
Jag har själv aldrig varit där. Men nu vet jag vad som finns om jag åker dit någon gång! :)
401.Insatskompaniet!!

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 12 okt 2009 10:26

Tackar...
Fortsätter
Onsdagsmorgon skulle vi försöka hinna i tid till Omaha krigskyrkogården för att vara med vid flagghissningen.När det var gjort så besökte vi ett antal gravar och hade genomgång samt bildvisning av personerna och deras historia
(har postat dessa tidigare samt info vill nån veta mer låt mig veta )
Det mest intressanta denna gång var graven tillhörande. Stanley Suwarsky 101 Airborne enl dom flesta källorna var han den första amerikan att dödas i Normandie .Stanley Suwarsky var stigfinnare och hoppade ut 00.25 vid landningszon DZ fastnade i träd och sköts till döds av tyskarna.
DSC02479.jpg
Sen besökte vi också graven tillhörande Lt Turner B Turnbull tillhörande 82 A.A 505 PIR .Denna man som också var halvcherokee är berömd för sin insats i Sainte-Mère-Église. Där han fick order att hålla en vägkorsning med ett antal mindre soldater och man lyckades hålla den trots intensiva försök av tyska trupper att komma igenom.Tragiskt nog fick han aldrig veta vilken roll han hade spelat under D-day för 7 juni dödades han i ett anfall av en handgrant.
DSC02473.jpg
T.Turnbull
Lite bilder från krigskyrkogården som är Normandies mest välskötta utan tvekan .Ständigt håller man på att sköta om dessa hjältar från en svunnen tid .Kan nämna att man exempelvis på morgonen alltid blåser bort alla löv i gångar o infarter noga med gräs kantklippning osv..
DSC02478.jpg
vita kors
DSC02490.jpg
omläggning av gräs o kors
DSC02471.JPG
panorambild Omaha
omaha.jpg
panoramabild flagghissning
En av "mina" favorit generaler Roosevelt Jr
DSC02487.jpg
Roosevelt jr
Efter detta åkte vi till Omaha 6 juin 1944 Museum i Saint-Laurent-sur-Mer endast en liten bit bort från krigskyrkogården.Detta museum rekomenderas STARKT
länk till museet http://www.musee-memorial-omaha.com/p2.html
DSC02495.jpg
Sherman
DSC02497.jpg
Jag 1.90cm
Inne i museumet så finns det mesta att se på.Det mesta handlar givetvis om Omaha och man har hur mycket som helst i amerikansk väg.Själva shopen i museet hade lite bättre priser på böcker än på dessa övriga turistfällor i Normandie.
DSC02505.jpg
Museet
DSC02508.jpg
museet
DSC02517.jpg
panormabild
DSC02524.jpg
det är bara att ladda o tryck av mmmmm
Bilagor
DSC02509.jpg
museet
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Kontakt:

Inlägg av Tine » 12 okt 2009 14:46

Kan bara hålla med, jätte fina bilder. Fanns det några tyska fordon på det där museet?
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 12 okt 2009 21:36

Tine nej inga tyska fordon.
Fortsätter.
Nu skulle vi åka till Grand Camp Maisey besöka lite bunkrar och museet Rangers (det var stängt för säsongen)
Men det blev så dåligt väder så vi beslutade oss för att åka till Airborne museet i Sainte-Mère-Église och göra ett återbesök.
Lite bilder från museet
DSC02532.jpg
utanför museet
DSC02536.jpg
utanför museet1
DSC02543.jpg
innanför museet
DSC02551.jpg
innanför museet1
Efter att ha gått runt i själva byn och tittat på vattenpump,"john Steel" lite då o nu bilder och käkat så åkte vi vidare mot La Fiere
länk till själva händelsen http://www.normandie44lamemoire.com/ver ... reus2.html
Själva bron La Fiere och en bro lite längre ned var själva huvudmålet för 82 A.A 505 PIR dropzon O
82merderet.jpg
Dropzon 82 A.A
.Området var översvämmat och det fanns små öar längs området.Dessa och broarna skulle man försöka att hålla så att tyskarna INTE kunde få in förstärkningar till området Sainte-Mère-Église och invasionsstranden Utah.Vid själva bron La Fiere lyckades amerikanarna slå ut 3 st stridsvagnar (Renualt av äldre modell)
DSC02579.jpg
Bron vid pilen tyska stridsvagnar vid korset bazooka grupp
Som tur var så kraschlandade ett glidflygplan på fältet bakom bron som hade med sig en 57 mm kanon detta vände lyckan för amerikanarna nu när tyskarna började sätta in styrkor vid området kring bron.
DSC02571.JPG
panoramabild
Vi hade en genomgång på allt och gick till monumentet iron Mike
DSC02573.jpg
Iron Mike
.Nu åkte vi vidare för jag skulle försöka att hitta Gen. Falley H.Q och också vart han blev dödad av Lt. Malcolm Brannen 82 A.A 508 PIR.Tyvärr så hittade jag inget (får bli nästa gång vi kommer ned).När vi åkte vidare så hamnade vi i Orglandes.Där besökte vi den tyska krigskyrkogården med 10152 döda tyska soldaterhttp://en.wikipedia.org/wiki/Orglandes_ ... r_cemetery
DSC02581.jpg
Orglandes
Jag personligen tycker att Orglandes är mycket bättre att besöka än La Cambe trots att det ligger mindre än hälften på denna krigskyrkogård
DSC02582.jpg
panorama
Så känns den mycket större (ytan är betydligt större)och man får personligen bättre uppfattning på antal döda.Tyvärr så är den inte vidare omskött stengångarna börjar bli överväxta.
DSC02585.jpg
Orglandes
På denna krigskyrkogård ligger också GenLt.Falley begravd.
DSC02583.jpg
Gen Falley
Jag kan också nämna att på denna krigskyrkogård ligger det SS-soldater/officerare begravda i en egen sektion av kyrkogården.
DSC02589.jpg
SS.USTUF
Nu drog det ihop sig för att åka tebaxs när vi kom ut så träffade vi en gammal engelsman som vi pratade och bytte mail med. få se vad det kan ge .Återkommer med mer.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 13 okt 2009 22:34

Fortsättning.
Torsdagsmorgon var fullspäckad med platser som vi ska besöka.Vi bilade upp till Ecausseville för ett besök i WW1 lufthangaren.
DSC02598.jpg
stor
Under ww2 använd tyskarna detta som förråd likadant gjorde amerikanarna.Jag har läst att inne i hangaren skulle det finnas kvar klotter från 1944 som jänkarna kladdat ned.
DSC02599.jpg
stor1
Tyvärr var det stängt för säsongen :sorry: så det blev ej nåt besök denna gång få se om det blir vid nästa resa .Dock är det knepiga öppentider såg jag på en skylt från 14.00 och bara vissa dagar.
länk till detta med bilderhttp://worldwar2airfields.fotopic.net/c322204.html
Detta låg o skräpade i en av kohagarna (såg att det skulle ha varit nåt från franska marinen?)
DSC02595.jpg
torped?
.Efter detta så styrde vi så långt upp du kan komma på franska fastlandet.Vårt mål var mammut radaranläggningen i Hameau des Asselins.På väg dit så funderade jag på landskapet.Kan nu förstå varför man landsteg i just Normandieområdet.För upp över Cherbourg är landskapet väldigt kuperat och man skulle ha fått kämpar hårt där.Tyvärr sket sig vår plan kraftig dåligt väder dåliga kartor osv gjorde istället att vi åkte ända ut på franska spetsen.När man kom fram stod det i mobilen välkommen till Storbritannien.Men vad gör det på själva platsen vi besökte fanns det mängder av bunkrar
DSC02600.jpg
bunker
Denna bunker verkar ha fått sig ett par smällar.Är byggt ihop med huset och man kan väl tänka sig att det var här kompaniet som skötte bevakningen av själva detta område bodde?.
DSC02601.jpg
bunkrar
På avstånd kan ni se en jättebunker det är ett komplex med 4 st i ett batteri ? Det ligger i området Goury.Vi beslöt oss för att utforska närmre.När vi hittade det och funderade på att gå i så kom det en stor tjur så då var det problemet löst.
Griniga fortsatte vi mot Cherbourg stannade till strax utanför La riviere där det också ligger 4 st pjäsbunkrar.
DSC02603.jpg
4 st
Det rekomenderas INTE ett besök svårtillgängligt samt sur bonde som satt upp skyltar med privat.(vilket vi upptäckte senare ingen såg oss i allafall)
DSC02607.jpg
utsikt till höger är Cherbourg(syns ej)
Bunkrarna bär inga spår av beskjutning och var kanske ej i drift?
DSC02602.jpg
bunker
Återkommer med mer .
Om nån undrar så skriver jag ned allt som det faller sig med resan.Samt att jag har allt färskt i huvudet.Håll utkik det kommer jättefina bilder snart och då o nu...

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 14 okt 2009 10:31

Efter att ha bilat genom Cherbourg så bestämdes på plats att vi kommer att utforska denna stad vid nästa resa.Dels finns det massor av bunkrar kvar i bra skick sen så har Fort Du roule ett museum http://www.ville-cherbourg.fr/fr/cherbo ... iberation/På bergsväggen finns det massor av bunkrar kvar såg vi.Nu åkte vi till Neville-sur-Mer WN 126 - Batterie Blankenese som är den ända platsen i Normandie med över 30 olika bunkrar på en begränsad plats.
DSC02793.jpg
1
Detta batteri bär spår efter hårda strider med allierade krigsfartyg .
blankasee.jpg
olika bunkrar m,m
Det fanns flera gångar över hela området som sammanband dom olika bunkrarna med varandra.Det finns fortfarande några långa gångar kvar
blankasee1.jpg
cementgångar
Att det finns så många bunkrar samlade på ett ställe?.Jag kan bara dra slutsatsen att det beror på landskapet lång grund sandstrand skulle kunna vara perfekt för en invasion.
DSC02795.jpg
2
Länk till fler bilder
http://www.atlantikwall-frankreich.de/b ... wn_126.htm.Nu var det dax att åka mot mer kända marker.Denna resa upp mot Cherbourg och områdena där omkring var mest en resa att kolla av vissa saker inför en resa nästa gång.Nu stod Saint-Marcouf (Crisbecq) batteriet på programet.Ett mycket bra museum med många intressanta saker att titta på.
DSC02791.jpg
marcouf
Detta batteri har en mycket intressant historia och vad som skedde på D-day samt efterföljande dagar.Det hör ihop med Batteri Azerville (se tidgare i denna tråd)
DSC02627.jpg
21 cm skoda kanoner (dock ej på bild)
Om ni tittar noga på bilden ser ni att det står olika ortsnamn.Detta var kodspråket vart man skulle rikta kanonen
DSC02628.jpg
röd text
Själva batteriet var ett marinbatteri och det var inte riktigt färdigställt vid invasionen.organisation Todt var med och byggde dom olika anläggningarna vid olika värnen finns det inskriptioner kvar fortfarande
DSC02643.jpg
1944
DSC02647.jpg
O.T 1944
I en av bunkrarna finns det spår efter hårda strider mellan amerikanarna och tyskarna i bunkern
DSC02635.jpg
skottsalvor
Länk till den nya hemsidanhttp://www.batterie-marcouf.com/.REKOMENDERAS ETT BESÖK.Nu åkte vi in i samhället och hade liten genomgång om hur fallskärmssoldaterna i 82 A.A 508 PIR som hamnade totalt ur kurs några mil.Det finns ett par berömda foton här är ett av dessa Då o Nu
marcou.jpg
2009
Titta på blicken på Soldat Donald J Mcleod (vänd mot kameran)anledningen till att han ser lite rädd ut?.Är enl. foto originalet att man var oroliga för krypskyttar.Vid Turqueville som inte är mer än några hus.Ligger några km på småvägar från Sainte-Mère-Église tog vi dagens sista kort ett klassiskt foto!.
turk.jpg
Jag tysk givetvis :-)
Wilbur H. Shanklin 506 PIR 82 A.A har tagit en tysk? eller Georgier till fånge.Man kan bara undra vart denna "tyske" soldat var på väg? eller vart han hade gömt sig?.Hmmmmmm :fundersam:
Återkommer (jag har massor av bilder så säg bara till om ni vill se mer av nåt)

vesse
Aspirant
Aspirant
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av vesse » 14 okt 2009 14:38

Bra jobbat major lasseman,Ser fram emot mera bilder, annars kommer jag på kaffe nån dag och kollar på bilderna.

Användarvisningsbild
camp
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Kalmar
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av camp » 14 okt 2009 15:07

Håller helt med, mycket intressant lässning och mycket snygga bilder.

Alex934
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Från: Uppsala
Intresse: Annat

Inlägg av Alex934 » 14 okt 2009 20:34

Mycker fina bilder!

Användarvisningsbild
Persson
Menig
Menig
Från: Skåne
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av Persson » 14 okt 2009 20:36

Mycket intressant Lasseman
Tack för bilderna!

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 15 okt 2009 08:05

Tack för alla kommentarer
Det är bara att fråga på eller om ni vill se nåt speciellt så kan jag posta mer.
Nu lämnar jag Normandietråden med att posta en "helhetsbild" från La Cambe
DSC02655.jpg
La Cambe
som vi besökte det sista vi gjorde i Normandie. Fredagen åkte vi vidare mot Villers-Bocage-Caen-Cintheaux-Falaise-mfl
SE DENNA TRÅD FÖR BILDER
viewtopic.php?f=131&t=9045&hilit=villers+bocage

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 16 okt 2009 09:38

Fortsättning
Eftersom det var en av anledningarna till denna resa att besöka dom tre "svenskarna" som låg begravda i Normandie.
Så besökte vi på fredagen 9 oktober Bretteville-sur-Laize Canadian War Cemetery (Cintheaux) Där vår svenska landsman Harvey Nyström ska vara begravd .(dödad i slaget om Caen)
DSC02681.jpg
Nyström
Vår landsman var också kamrat med Adolf G Nilsson (se tidigare i denna tråd)Ganska märkligt ändå att inom några mils omkrets ligger det tre(4) svenskar som stred dels för dom allierade.En annan av svenskarna var med i Waffen SS.
(Torkel Tillmann se tidigare i denna tråd)På denna kyrkogård hittade jag i liggaren ytterligare en svensk!.
DSC02794.jpg
Nyström/Nilsson
Döm om min förvåning när det visade sig vara en svensk från mitt landskap Värmland.Denna man hette Ture-Adolf Nilsson död 10 Augusti i en ålder av 38 år.
DSC02680.jpg
Nilsson
Denna grav är märklig?Det står på svenska och i liggaren står föräldrarnas namn han härstammade från Arvika i Värmland.
Vem var han? och hur hamnade han här?.Vet nån hur man ska göra för att gå vidare så är jag tacksam för hjälp.
Självklart fanns det flera hundra (tusen) soldater mend svensk anknytning som första generation osv...
.Det intressanta med dessa här fyra är att alla utvandrade från Sverige.Där dom växte upp och pratade svenska.Så dom var kan man säga etniska svenskar från början.
Dessa fyra finns i Normandie (känner någon till nån mer?)
Torkel Tillmann Waffen-SS Sköllersta Örebro
Adolf G Nilsson- Halläning /Canada
Ture Adolf Nilsson Arvika Värmland/Canada
Harvey (Harry Henrik?) Nyström Halläning/Canada

Det finns dock ytterligare en svensk som ej är begravd pga ingen kropp hittades.Hans namn finns med i minneslund på Omaha krigskyrkogård.(där man ristat in namnen på dessa som dött men ej hittat någon kropp)
Eric G. Nelson (Nilsson) utvandrade som liten pojke med sin familj från Värmland/Ekshärad (Purple Heart innehavare) omkom i en skeppsolycka där båten blev torpederad av tyskarna 25 Dec -44
Detta var min reseberättelse från Normandie denna gång. Tack för visat intresse

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 21 okt 2009 19:30

På sida 13 finns det lite info om Angville-Au-Plain
Jag kommer att lotta ut "tidskriften" nu den innehåller bilder och FAKTA om dramat som utspelade sig i kyrkan och dess område.
Det är även en autograf på framsidan av Kenneth Moore 101 Airborne S.E 501 PIR
utlottningen sker i denna tråd viewtopic.php?f=20&t=9886

svenne540
Menig
Menig
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av svenne540 » 10 jan 2010 19:19

vilka bra Bilder Lasseman ! har själv vart i Normandie sommaren 2009

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 10 jan 2010 21:26

Tackar
Vad besökte du då?
Normandie aaaaa denna franska pärla som man alltid längtar till.Har varit där 2006-2008-2009

Skriv svar