Nijmegenmarschen och andra marscher

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Användarvisningsbild
Johann
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Johann » 03 apr 2005 01:45

York skrev:Idag har jag anmäl mig till Nijmegenmarschen. Får se hur det går med plats....
Okej,tänkte,är det en avgift som man betalar då eller det avgifts fritt då det bara är "en" marsch? :snurrig:

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 03 apr 2005 02:00

JoJJeBonGo skrev: Okej,tänkte,är det en avgift som man betalar då eller det avgifts fritt då det bara är "en" marsch? :snurrig:
Kolla hemsidan för mer info om det hela:
http://www.4daagse.nl/

Det är en avgift på 30 € som du betalar efter att du fått reda på att du får gå marschen. Vilka som får gå avgörs med hjälp av lott.

Sedan är det boendet 35€ per natt om man tar helpension. Man bor för övrig hemma hos vanliga holländare. Detta om man tar boendet som de erbjuder. Hur var och en ska/vill bo är ju upp till dem själva. Inkvartering, hotell osv.
Är lite orolig om maten man bjuds på, har inte hört så mycket positivt om det holländska köket...

Avgiften täcker bl a kostnaden för medaljen du får och saker runt marchen.
Siffrorna vid medaljerna visar antal ggr du gått marschen. Du får finare och finare medalj ju fler år du orkar gå....
Antar att jag får den längst upp till vänter.
Bilagor
geefplaatje.gif
geefplaatje.gif (34.77 KiB) Visad 3238 gånger
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av cihset » 03 apr 2005 03:08

York skrev:Nijmegenmarschen
Lycka till med buset!!! Hoppas du får bra bespisning och hamnar bland de bäst presterande inom genren!!!

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 21 apr 2005 17:00

York skrev:Anmälningstiden har börjat nu. Ska anmäla mig och två andra så får vi se om vi får gå eller inte.
J-vla idéer om att införa maxtal för deltagande och speciellt att man börjar med det i år! :roll:

Nåja får man inte gå kan man ju alltid sätta sig ner och njuta av att vara bitter. Fram med vodkan och finsk tango.
Sitter och letar efter vodkan nu.....
Det blev inget. Polaren fick plats, min bror fick plats men inte jag! :sorry:

Från marschens hemsida (http://www.4daagse.nl)
After closure of the first registration period 17.831 start cards remained available, of which 2.620 start cards for a certificate distance. A total number of 23.162 registrations (of which 3.194 certificate walkers) have been counted for the remaining spots.
On Tuesday morning the 19th of April the remaining start cards have been assigned by lot under supervision of a civil-law notary.

Sebastian
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Sebastian » 21 apr 2005 17:10

Du kan ju alltid dricka din bror full och åka i hans plats istället! :D

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 21 apr 2005 17:18

Sebastian skrev:Du kan ju alltid dricka din bror full och åka i hans plats istället! :D

Precis. :wink:

Nej men problemet är ju att anmälan är personlig....

Det som är irriterade är att det kommer ju garanterat bli platser som inte fylls. Du betalar först då du fått plats till Nijmegenmarschen, dvs själva anmälan kostar inget.
De platser som blir vakanta pga av att personer med plats väljer att inte gå kommer inte att lottas ut till de som inte fick någon utan de kommer att förbli vakanta. :roll:

Användarvisningsbild
Kamikaze
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Kamikaze » 21 apr 2005 19:14

Kunde man inte göra en gruppanmälan?

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 21 apr 2005 20:18

Kamikaze skrev:Kunde man inte göra en gruppanmälan?

Måste vara minst 8 pers (tror jag det var) eller fler för att göra en gruppanmälan.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 24 jan 2006 06:39

Ja då var den snart dags att anmäla sig igen då.

Oj vad underbart bittert det kommer bli om jag inte får gå i år igen. :skratt:

Jakten på att ragga folk har börjat och polaren som skulle med förra året är kanske på. Hans ska anmäla sig i alla fall så får vi se hur det blir, beror ju på om vi ens får gå först och främst.

Väte
Menig
Menig
Kontakt:

Nijmegen, Holland

Inlägg av Väte » 27 maj 2007 15:25

Är det någon mer än jag från KF som ska bege sig till Nijmegen och marchera i juli?

Nijmegen marchen är den älsta (tror jag) militära marchen som finns, också en av dom mest beryktade. Det är inte det att dags etaperna är särskillt övermäktiga utan snarare att hela marchen går på asfallt och att den ligger under en av Holladns absolut varmaste sommar veckor. Förra året var 90e året i rad som marchen gick av stapeln. Tyvärr fick den ställas in pga av värmebölja (tre personer avled under första dagen). Och i år är det 40e års jubileum för svenskt militär deltagande. Om man inte åker ner med försvaret kan man välja om man vill gå 30, 40 och 50km om dagen. Åker man med försvaret så är det 40km som gäller. Alla deltagare som genomför hela marchen får också en lite medalj som det är allmänt bärande tillstånd på inom försvaret (den enda utlänska medaljen som det är just allmänt tillstånd på att bära.)

Nijemgen ligger mellan Eindhoven och Arnheim (två städer ni säkert känner till), så om man vill ta sig en avstickare och titta på en bro eller två så är det inte heller omöjligt, däremot kanske det orsakar att man missar bussen hem.

Tyvärr var sista anmälningsdagen den sista march i år, så det är försent att anmäla sig, men nästa år kanske.

FBU som har ansvar för den svenska kontigenten som ska ner.
http://www.forsvarsutbildarna.se/utbildning/nijmegen/

Marchens hemsida, stora delar av den är tyvärr endast på holländska :
http://www.4daagse.nl

Karta över området:
http://www.viamichelin.com/viamichelin/ ... 5UZzJOUT09

Hoppas att vi ses i Holland! :D

Flyttade inlägget till befintliga tråden. Mvh moderator York
Dulce et decorum est pro patria mori!

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Re: Nijmegenmarschen

Inlägg av York » 05 maj 2013 20:12

Jag gick Linnémarschen i Borås häromveckan (helgen 27-28/4). Jag råkade befinna mig i Sverige när den skulle äga rum och tänkte att det kunde vara en kul grej att testa. Kan säga att det var en väldigt trevlig upplevelse. Arrangörerna för Linnémarschen hade gjort ett kanonjobb. Det var jättetrevligt att vandra runt i naturen kring, samt även i Borås.
Den varar i två dagar och jag gick 21 km per dag. Det var fyra stationer varje dag där man fick dryck (kaffe, saft, vatten) och mer fast föda så som frukt, bullar, saltgurka och mackor. Första dagen gick man även genom Borås djurpark, vilket var en trevlig "överraskning".

Sedan 2012 är Linnémarschen medlem i IML (International Marching Leauge), samma som Nijmegenmarschen. Varje land får ha en sådan marsch och i Sverige är det Linnémarschen. Var mycket holländare med när jag gick och det verkar finnas en del som finner nöje att åka runt på alla dessa internationella vandringar och samla på sig medaljpoäng. Utöver den medalj du får för själva marschen (från arrangören) kan man även köpa en IML-medalj och registrerar dina marscher i en bok. Allteftersom du går på IML-marscher kan du uppgradera din medalj. Inget jag gjorde utan jag nöjde mig med den man fick av arrangören efter ha tagit sig runt andra dagen.

Står mer om det här:
http://www.imlwalking.org/awards.htm

Linnémarschens hemsida:
http://www.linnemarschen.se/sv-se/

Har bifogat några av de kort jag tog under marschen:
Bilagor
001.JPG
Vätskestation dag 2.
002.JPG
Utsikt över Borås dag 2.
003.JPG
Halvvägs dag 2.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Re: Nijmegenmarschen

Inlägg av York » 05 maj 2013 20:31

Fler bilder. Det var som synes riktigt fint väder. Det kom lite regn när vi nästan var i mål dag ett men annars var det fint.
Bilagor
004.JPG
Ute i skogen dag 2.
005.JPG
Ute i skogen dag 2.
006.JPG
Dag 2.
007.JPG
Dag 2.
008.JPG
Målgång dag ett. Start och mål inne i Borås arena båda dagarna.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Re: Nijmegenmarschen och andra marscher

Inlägg av York » 06 maj 2014 20:49

I år blir det Nijmegen! Flyg och registrering klart så nu är det bara att börja förbereda kroppen på att gå 200 km över fyra dagar. Känns som det kommer bli en intressant och minnesvärd upplevelse.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 08 maj 2014 19:44

minnesvärd = infanterield och skavsår :)

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Re:

Inlägg av York » 09 maj 2014 00:58

Studierektorn skrev:minnesvärd = infanterield och skavsår :)

Infanterield är faktiskt min största oro så det blir till att välja kalsonger med omsorg antar jag. :)

När det gäller skor så kommer jag ha på mig vandringskängor som är väl ingångna. Jag har testad att gå längre sträckor på asfalt med dem och det har inte varit några problem. Utöver det ett par vanliga vandringsbyxor + t-shirt och skjorta samt en keps. Jag funderar även på att skaffa en rumpväska i stil med den här då det känns mer bekvämt än en ryggsäck, speciellt i sommarvärmen:
Bild

Skriv svar