järnkorset

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Lasse
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » 09 sep 2004 20:12

Man behövde väl ek2 och sen när man gjorde en tillräckligt heroisk insats eller dylikt nästa gång kunde man få Ek1.

Mer i järnkors gruppen:
Ek2
Ek1
Dkig (Inte riktigt samma form, men räknas av många hit)
Dkig med briljanter.
RK
RK med eklöv
RK med eklöv och svärd
RK med eklöv svärd och briljanter.
Rk med gylleneeklöv svärd och briljanter (Ulrich Rudel)
Storkorset (Hermann Göring)
Storkorsets stjärna (Osäkert om existerande, ett exemplar ska dock ha hittats hos en tillverakre i österike av en amerikansk soldat)
/Lasse.

Användarvisningsbild
Norbert
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Kalmar
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Norbert » 09 sep 2004 20:24

Man behövde väl ek2 och sen när man gjorde en tillräckligt heroisk insats eller dylikt nästa gång kunde man få Ek1.
Japp men båda kunde delas ut samtidigt om man gjort något extremt.
Storkorsets stjärna (Osäkert om existerande, ett exemplar ska dock ha hittats hos en tillverakre i österike av en amerikansk soldat)
Det var väl aldrig uttdelat? Tillverkat kanske men inte utdelat.

Armchair warrior
Överste
Överste
Militär Grundutb: Flygvapnet
Kontakt:

Inlägg av Armchair warrior » 10 sep 2004 08:10

Tidigare trodde jag att samtliga dessa var hela medaljer man erhöll. Men nu har jag börjat förstå att man efter ha erhållit exempelvis ett järnkors, kunde man i efterhand bli tilldelad eklöv att sätta fast på sitt järnkors, och sedan så kunde man få sänt exempelvis även svärden att fästa på märket, så hade man tilldelats Järnkorset med Eklöv och svärd.. Etc.

Var det inte så att dessa utmärkelser var.. ehum, byggbara? Eller är jag helt ute och cyklar här..?
dyslectics have more fnu...

Användarvisningsbild
Combatmike
Löjtnant
Löjtnant
Från: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av Combatmike » 10 sep 2004 13:01

Ett äkta Järnkors ska ju vara gjort av flera delar och magnetiskt.
Så du kanske inte är helt ute och cyklar.
/Micke.

Användarvisningsbild
Norbert
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Kalmar
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Norbert » 10 sep 2004 14:19

Armchair warrior skrev:Tidigare trodde jag att samtliga dessa var hela medaljer man erhöll. Men nu har jag börjat förstå att man efter ha erhållit exempelvis ett järnkors, kunde man i efterhand bli tilldelad eklöv att sätta fast på sitt järnkors, och sedan så kunde man få sänt exempelvis även svärden att fästa på märket, så hade man tilldelats Järnkorset med Eklöv och svärd.. Etc.

Var det inte så att dessa utmärkelser var.. ehum, byggbara? Eller är jag helt ute och cyklar här..?
Järnkorset (EK1 & EK2) fanns inga "påbyggningar", däremot fanns Riddarkorset som man kunde få eklöv, svärd, diamanter. Dessa fick man i olika etapper. Totalt utdelades den högsta utmärkelsen endast till en person Hans Ulrich Rudel (Riddarkors med gyllene eklöv, svärd och diamanter), och den näst högsta (Riddarkors med eklöv, svärd och diamanter) utdelades endast till 26 stycken tror jag.
Antalet utdelade Riddarkors ligger på ungefär 7000.

Lasse
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Lasse » 10 sep 2004 14:49

På ditt riddarkors bytte du ut ringen emot ett eklöv, senare när du fick svärd bytte du ut eklövet mot ett eklöv med svärd, och sedan bytte du det mot eklöv med svärd och diamanter.
Alla dessa kom i en egen ask.
Järnkorsen är som sagt va gjorda i 3 delar, dock är inte alla magnetiska, utan vissa som var gjorda för marinen hade mässingsmitt för att inte rosta sönder.
Riddarkorset är större än Ek2 btw, dock hittar man ibland Ek2 som vart omgjorda till riddarkors för att bäras vid fronten.
/Lasse.

Lasse
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Lasse » 10 sep 2004 14:50

Förövrigt fanns ju ehrenblattspange, men om man kan räkna det som påbyggnad till Ek2 vet jag ej, men den bars iallefall på ek2 bandet.
/Lasse.

Armchair warrior
Överste
Överste
Militär Grundutb: Flygvapnet
Kontakt:

Inlägg av Armchair warrior » 13 sep 2004 08:12

Ahh, jag förstår.. Tack för klargörandet!
dyslectics have more fnu...

Skriv svar