Kvarlevor

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
[KF]-=Pvt.Jansson=-
Menig
Menig
Kontakt:

Kvarlevor

Inlägg av [KF]-=Pvt.Jansson=- » 23 aug 2004 13:10

Jag har länge funderat på att åka ner till Tyskland för att gräva efter prylar från andra världskriget. Det är som bekant ganska vanligt. Ibland dyker det upp ett och annat lik också.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jspd ... nderType=6

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 23 aug 2004 14:49

Det absolut bästa området för slagfältsarkeologi är i områdena runt Verdun och i Sommedalen.

Gick för ett par år sedan igenom det skogsparti där det tyska anfallet startade vid Verdun och hittade mängder med hylsor, laddramar och annat skrot.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Lasse
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » 23 aug 2004 16:33

I narva finns det även mycket, har en kamrat som var där och hittade flertalet rostiga hjälmskal och annat skrot.
Just i väst är det lite svårare med arkeologi, så länge du inte gräver i skogar där det kan finnas mycket, bla i foxholes som ofta fylldes med diverse skräp när de drogs sig undan, i nordnorge i gamla gebrigsjäger ställningar har jag sett bilder ifrån, mycket finns kvar där, mycket står precis som det gjorde för 60 år sedan.
/Lasse.

Frontsoldaten
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Frontsoldaten » 23 aug 2004 17:28

Får man verkligen gräva överallt utan tillstånd? Jag tänker främst på minor, blindgångare och fungerande vapen.

Lasse
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » 23 aug 2004 19:35

Nej, du får inte gräva var som helst, i vissa länder är det till och med olagligt med en metall detektor i bilen.
Och ja, det är stor risk med blindgångare och så vidare, dock citerar jag en ryss som berättade om när han grävde runt på slagfält: är man rädd för vargen gå inte i skogen (Eller: Är du rädd för laddningar, gräv inte)
Förövrigt brukade de lägga gamla granatkastar granater och sånt i eldar.
/Lasse.

Skriv svar