Mina 1/6 figurer!

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
glenning
1:e Sergeant
Kön: Man
Från: Södermanland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Mina 1/6 figurer!

Inlägg av glenning » 18 dec 2014 14:47

Goddag! Lägger upp bilder på lite blandade projekt som jag fixat åt mig själv eller åt klienter runtom i världen. Det mesta är direkt ur boxen, dock med ommålade huvuden, utrustning, patinerade prylar osv. Har även gjort mycket utrustningsdetaljer och insignia från scratch...

WW2;

Bild Bild

Bild
Bild

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

Bild Bild

Bild Bild

Bild Bild
WW1;
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kolla gärna in min FB sida; https://www.facebook.com/pages/16-Figur ... 3142154631
Och tack för att ni tittade! :)

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Från: Uppsala
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 19 dec 2014 19:57

Tummen upp. Vilka konstverk!

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Från: Skåne
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Utrustning & vapen
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 20 dec 2014 11:06

Fantastiskt fint, både figurerna och bilderna :) Tack för att du delar med dig!

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Mina 1/6 figurer!

Inlägg av Svensson » 22 dec 2014 07:19

Tackar för bilderna glenning. Imponerande konsthantverk.

Dessa bilder besvarar frågor som, "hur hängde allt ihop" dvs hur bars utrusningen och med vilka remmar etc.

Några fel i bärandet/utförandet kan ha insmugit sig på någon bild. Jag är t.ex rätt säker på att den tyska ränseln av typ axelmremsväska (ty. Brotbeutel) togs på först, sedan tog man på stridsbältet/selen ovanpå. Detta hindrar den förstnämnda från att fläppa runt när man går liksom.
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Från: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 22 dec 2014 17:00

Några fel i bärandet/utförandet kan ha insmugit sig på någon bild. Jag är t.ex rätt säker på att den tyska ränseln av typ axelmremsväska (ty. Brotbeutel) togs på först, sedan tog man på stridsbältet/selen ovanpå. Detta hindrar den förstnämnda från att fläppa runt när man går liksom.
Sådant här är ju bara så härligt nördigt. :) Jag brukar säga att jag ingenting vet i jämförelse med annat folk då en del tycker att jag kan mycket om AVK.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 25 dec 2014 16:40

Waldo skrev:
Sådant här är ju bara så härligt nördigt. :) Jag brukar säga att jag ingenting vet i jämförelse med annat folk då en del tycker att jag kan mycket om AVK.
Ja, man försöker så gott det går... En ledtråd jag själv fick till detta var den svenska arméutrustningen från 1980-talet. Gasmask bars då i en axelremsväska av segelduk. Denna väska togs på först, sedan stridsbälte/sele utanpå det. Dvs i vid mening samma principer som för det tyska systemet.

Men även andra har felat med denna detalj, och här gäller det ett svenskt sammanhang: jag tror det är den där tennsoldatsserien med stora, vad är det, 1/16 figurer man kan köpa från SMB. Svensk 1980-soldat i M/59 och hela faderullan bär där gasmaskväskans axelrem utanpå stridsselen. Dvs fel: stridsselen/bältet ska vara ovanpå axelremmen för att dämpa flapprandet enligt ovan.

Användarvisningsbild
glenning
Från: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av glenning » 28 jan 2015 17:54

Förstår inte riktigt hur du menar? Är själv reenactor så har fäst en brödväska på mitt tyska bälte 40 gånger. Man trär bara på det genom öglorna så att säga, brödväskeremmen användes väldigt sällan(som annat än hjälmkamouflage).

Nåväl, senaste figuren, en Wiking-grenadjär i Ungern 1945, denna är även till salu;

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 28 jan 2015 20:04

Wow vad duktigt du är.
Om dom är till salu vilken prisbild?
Mvh

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Re:

Inlägg av Svensson » 01 feb 2015 07:04

glenning skrev:Förstår inte riktigt hur du menar? Är själv reenactor så har fäst en brödväska på mitt tyska bälte 40 gånger. Man trär bara på det genom öglorna så att säga, brödväskeremmen användes väldigt sällan(som annat än hjälmkamouflage).
OK, jag förstår. Om den tyska brödväskan, utan rem, kunde häktas på stridsbältet så bör det såklart göras. Jag fick bara för mig att någon tidigare bild hade väskan med remmen.

Men generellt, om Brotbeutel bars med rem så skulle den på först, sedan stridsbälte ovanpå. Du tycks ha koll men de som varken reenactat eller gjort lumpen vet inte detta. (För svenskt/modernt vidkommande alltså, gasmaskväska på först, sedan stridsbälte.)

Skriv svar