Vart går er militärresa 2013

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kön: Man
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Re: Vart går er militärresa 2013

Inlägg av Battler » 12 mar 2013 13:20

Battler skrev:Gör ett försök med Karleby resebyrå även i år (det har blivit inställt tidigare år på grund av för få anmälningar) och deras Moskva-resa. I år har de flyttat resan till början av maj, så man kan se segerparaden på Röda Torget den 9 maj.

http://www.kokkolanmatkatoimisto.fi/pdf/Moskva2013.pdf
Yees, det blir av :D
Nu måste jag fixa lite småsaker som: nytt pass, visum, beställa inrikesflyg och växla till rubel m.m.

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Tine » 15 mar 2013 17:07

Tänkte bila ned till Kroatien med familjen.
För att spara tid tänkte vi ta en färja som går från Nynäshamn till Polen.
Väl framme i Polen ska vi söka upp en camping eller vandrarhem, övernatta och sen ned till Auschwitz.
Auschwitz lär väl ta många timmar att se, kanske flera dagar,(någon som vet?)
Sen får vi se vad vi tittar på vägen till Kroatien. (Vi ska ta god tid på oss).
Väl framme i Kroatien ska vi hyra ett hus.
Få se vad vi finner på vägen hem till Sverige sen för resan fortsätter genom Tyskland. (Tänkte ta bron tillbaka till Sverige).
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 15 mar 2013 19:53

Tine skrev:Auschwitz lär väl ta många timmar att se, kanske flera dagar,(någon som vet?)
Vill du uppleva både Auschwitz I och Auschwitz II bör du avsatta en heldag. Det bästa är egentligen att avsätta två dagar eftersom det blir så oerhört många intryck under den första dagen. Jag rekommenderar att du börjar tidigt i Auschwitz I för att undvika köerna och trängseln. Det finns en rekommenderad rutt att följa på båda platser där det viktigaste ingår, men det finns mycket intressant att se utanför denna. Du väljer själv hur mycket du vill se och det avgör hur mycket tid du behöver. Jag bifogar länkar från min hemsida.

http://www.historicalsites.se/ort_auschwitz1.html
http://www.historicalsites.se/ort_auschwitz2.html
http://www.historicalsites.se/ort_auschwitz3.html
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Lars W
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Lars W » 18 mar 2013 07:59

Jag besokte Wolfsschantze 1997 och det var absolut vart ett besok, liksom Tannenberg pa vagen dit. Da vi akte via Danzig sa passade vi pa att besoka Marienburg och nagra slagfalt fran Svensk-Polska krigen (fore 30-ariga kriget) - Dirschau bl.a.

Dar ar ju allt fantastiskt val bevarat (dvs annu inte utvecklat) sa jag kunde anvanda kartor fran Generalstabens verk (30-ariga kriget) samt tyska generalstabens verk om VK 1 for att i detalj folja striderna pa plats.

Wolfsschantze ar aven det forvanansvart val bevarat.

Vad galler Frankrike sa passa pa att besoka La Roche- Guyon, slottet som var Rommels HQ varen -44; det ligger ju pa vagen fran Paris. Limoges ar ju ocksa kant som interneringslager for inkompetentforklarade franska generaler under VK 1; det myntades tom ett uttryck i Frankrike for detta ("Limogeriser"), dvs att tas ur tjanst och deporteras till en ort dar man inte kunde paverka militara operationer negativt... Det blev ratt manga generaler dar med tiden!

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 30 mar 2013 21:00

I år blir det favoriter i repris. Arnhem, Ypres, Sedan, Verdun och sen vet man aldrig vad som händer på vägen hem genom Tyskland.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 14 apr 2013 21:55

München i september eller oktober. Ska titta på grejer mellan ölen.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Christer Bergström
Menig
Menig
Från: Södermanland
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Christer Bergström » 12 maj 2013 14:28

Favorit i repris: Ardennerna. Den här gången med the Mrs, som blivit nyfiken på allt maken hållit på med så mycket de senaste åren. :)

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
www.bergstrombooks.se

BunkerPingo
Aspirant
Aspirant
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Frivilligorg
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av BunkerPingo » 20 jul 2013 22:25

Blir femörefortet på vägen mot ett Besök på Batteri Landsort med special guidning och det lilla extra

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 03 aug 2013 21:09

I mitten på augusti blir det en fyradagars till Tyskland. Tänkte bl.a. besöka Peenemunde och Weisse häuser utanför Rechlin. På progammet står även Görings Carinhall. Har varit där tidigare men känner att jag inte riktigt blev färdig då, funderar på att gå under jorden den här gången. Bergen-Belsen ska jag också besöka igen, blev alldeles för stressigt när jag var där för ca 15 år sedan.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 30 aug 2013 09:43

I början på oktober flyger jag via Stansted och Guernsey till Alderney där jag under två hela dagar ska botansiera bland bunkrar och ruiner. I första hand är det lager Sylt som tilldragit mitt intresse och även om lägret är rivet finns det lite tunnlar och annat matnyttigt att ta sig an. Ska bli oerhört intressant att med hjälp av en karta över lägret leta upp diverse lämningar. Även vid de tre andra lägren Helgoland, Borkum och Norderney finns det lite att ta på. Lägg därtill alla bunkrar som byggdes (Atlantvallen ) så kommer det bli några intensiva dagar. Jag har varit i kontakt med Trevor Davenport som skrivit boken, Festung Alderney, och fått den information jag behöver. Han har även erbjudit sig att guida mig men jag avböjde eftersom jag tycker det finns en charm med att själv söka upp platserna. Enligt Davenport skall även platserna vara relativa lätta hitta, men vi får se, jag kanske kontaktar honom ändå. Ön är ju inte mer än ca 5 km lång och ca 3 km bred så det går med fördel att transportera sig runt med hjälp av cykel, om vädret tillåter vill säga.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 14 okt 2013 20:05

Resan till kanalöarna fick avsluta årets resor men i.o.m. detta inleds en ny spännande och rolig fas, nämligen planeringen av nästa års resor. Resmål, resrutter, resdagar, kalkyler mm snurrar redan runt för fullt i huvudet, men vad det i slutändan blir återstår att se. Potentiella resmål är bl.a. Normandie som jag inte besökt sedan 2000. Vill ta tag i Normandie ordentligt en gång för alla och avsätta 4-5 dagar. Wolfsschlucht 3, 25 mil sydväst om Paris kittlar också, så även Pithiviers, Beaune-de-Rolande, Holocaustmuséet i Orléans samt pansarmuséet i Saumur. Kursk, eller rättare sagt Prokhorovka, är också en plats som ständigt far i skallen och som öppnat upp sig tack vare att Wizzair flyger direkt från Warszawa till Charkov. Från Charkov är det bara ca fem mil till Belgorod, Ryssland, därifrån är det sedan bara ca fem mil till Prokhorovka. Stoppet i Warszawa ger mig möjligheten att stanna till i Polen några dagar. Kragujevac i Serbien ska också tas med i beräkningen. Men det kan lika gärna bli något som jag i skrivande stund inte kan förutse, det har hänt tidigare och kommer att hända igen. Men det finns ett orosmoment, fotbolls-VM i Brasilien. Har varit på sju mästerskap (EM och VM) tidigare och det är alltid en härlig upplevelse. Men en sådan tur skenar iväg ekonomiskt, flygbiljett, hotell, matchbiljetter och fickpengar gör att kalaset antagligen hamnar någonstans runt 40 000 riksdaler, om inte mer. Brasilien är dessutom inget land som lockar. I december har antagligen tankarna utkristalliserats lite mer och man får en känsla av vart det lutar.

Skriv svar