Militärhistorisk strid på väg!?

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Maitan
Aspirant
Aspirant
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Generellt intresse

Inlägg av Maitan » 25 jan 2011 22:57

Man ska ta det som står om SFHM på Beredskapsmuseets hemsida, liksom det som skrivs ovan av en del av Beredskapsmuseets försvarare, med en mycket stor nypa salt.

Som har framgått på en del andra forum under hösten så har Beredskapsmuseet anmält SFHM till JO, JK, Polisen, Förvaltningsrätten, Konkurrensverket, Riksrevisionen m.m.
Någonstans mellan 20 och 30 anmälningar, men man har inte fått rätt i ett enda fall. Vad kan det bero på? Otur?

Horatio – det finns 50-60 militärhistoriska museer i Sverige och jag vågar nog påstå att stödet ute i landet för Beredskapsmuseet i den här konflikten är mycket begränsat. Men då har också många av oss haft tillgång till mer, eller framför allt annan, information än den som Beredskapsmuseet själva står för. Undrar man över olika påståenden så går det faktiskt att ringa eller mejla SFHM. Jag vet flera som har gjort det och man får faktiskt svar.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av lasseman69 » 26 jan 2011 11:48

Maitan skrev:Man ska ta det som står om SFHM på Beredskapsmuseets hemsida, liksom det som skrivs ovan av en del av Beredskapsmuseets försvarare, med en mycket stor nypa salt.
Jo tjena du har nog stort förtroende på denna sida och ang den diskussion. Är det en tjänsteman tro :skratt:
Maitan skrev:Som har framgått på en del andra forum under hösten så har Beredskapsmuseet anmält SFHM till JO, JK, Polisen, Förvaltningsrätten, Konkurrensverket, Riksrevisionen m.m.
Någonstans mellan 20 och 30 anmälningar, men man har inte fått rätt i ett enda fall. Vad kan det bero på? Otur?
Kan även bero på att Staten mot den lilla människan inte många som får rätt där. Sen sitter det väl övernitiska tjänstemän som tolkar lagen till punkt o pricka utan att ha en uns om hur det är i verkligheten.
Maitan skrev:Horatio – det finns 50-60 militärhistoriska museer i Sverige och jag vågar nog påstå att stödet ute i landet för Beredskapsmuseet i den här konflikten är mycket begränsat. Men då har också många av oss haft tillgång till mer, eller framför allt annan, information än den som Beredskapsmuseet själva står för. Undrar man över olika påståenden så går det faktiskt att ringa eller mejla SFHM. Jag vet flera som har gjort det och man får faktiskt svar.
Jag tror tvärtom stödet är nog ofantligt stort om detta skulle uppmärksammans i en större tidning och på ett begripligare sätt. För många museum är nog ganska rädda om sina egna samlingar ,och vill inte att staten ska både ta och ge efter hur dom själv anser det vara. Ä r det inte dax snart att lägga NED tjafset ser nya reggade med nåt enstaka inlägg som kommer med olika svar. Detta kan man ju bara tolka som om att statens tjänstemän sitter på en forum och häver ur sig dumheter mot ett litet enskild museum nere i Skåne. Skäms på er. Hoppas en dag att vi i Sverige får samma regler som vissa andra länder inom vår Union. Då ska här inhandlas funktionsdugliga vapen,stridsvagnar och annat skoj :skratt: .

(ironi ? Kanske det ....)
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Maitan
Aspirant
Aspirant

Inlägg av Maitan » 26 jan 2011 22:38

Lasseman - A och O, i synnerhet för en officer, är att söka efter fakta innan man tar ställning eller tar operativa beslut. Vill man bara höra det som passar, ja då får man problem förr eller senare.

Du tycker inte att jag har någon trovärdighet eftersom jag har registrerat mig för att skriva ett inlägg i den här diskussionen. Det är inte en särskilt klok inställning. Återigen, ta reda på fakta.

Jag skulle vilja påstå att jag har en ganska bra bild över hur man ser på konflikten mellan Beredskapsmuseet och SFHM bland en stor del av övriga militärhistoriska museer. Och det är inte till Beredskapsmuseets fördel. I vissa fall kan naturligtvis tidigare agerande från Beredskapsmuseets sida mot andra enskilda och museer spela in, men i sakfrågan tycker nog alla att det regelverk som gäller för alla andra också ska gälla för Beredskapsmuseet.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 26 jan 2011 22:57

Öhm, först säger Laban att han avlsutar sitt deltagande i tråden, och några få minuter senare dyker ännu en helt ny användare upp som bara skriver i denna tråd, och på ett sätt som är väldigt likt Labans. Allt som fattas nu är väl att Laban gör ett "sista besök" och dementerar att det är han som skriver. Suck...

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Re: Militärhistorisk strid på väg!?

Inlägg av McCoy » 26 jan 2011 23:09

Vänligen håll er till ämnet utan att hugga varandra i ryggen.

Det spelar ingen roll om man är en ny eller gammal medlem här på KF. Samma sak gäller vilket som och det är att undvika min vrede och det gör man enklast genom att respektera varandra. Om man misstänker att någon inte är den som den utger sig för att vara så skriv då inte det i tråden utan använd rapporteringsfunktionen så kollar vi upp det.

Återgå...
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Laban 6
Menig
Menig
Från: Kronoberg
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Laban 6 » 27 jan 2011 08:58

Kilroy min vän - jag väntade bara på frågan/påståendet, men eftersom jag har varit statligt anställd så är jag ju vad jag förstått både inkompetent och opålitlig och tänker därför inte kommentera.

Horatio Nelson
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Horatio Nelson » 27 jan 2011 12:22

Har med stort intresse tagit del av Beredskapsmuseets nya avsnitt på deras hemsidas granskningsavdelning benämnd ”Granskning av myndigheten Statens försvarshistoriska museer”. Under avsnittet ”SFHMs hämnd för Beredskapsmuseets granskning” återfinns en hel del läsvärda trådar.

Jag tycker att Beredskapsmuseet utlägg av de faktiska skrivelserna mellan parterna i denna konflikt har en viss ”Wikileaks” dragning över sig. Här läggs alla skrivelser ut från båda parterna, det som skrivs vidimeras med hänvisning till faktiska dokument. Kanske man skulle kalla det hela för ”Museileaks”? Ursäkta min något torra humor. Tycker dock efter en objektiv genomläsning av alla dokument att SFHM har ett klart ledningsproblem. Går SFHM vidare rättsligt vidare med vad som här presenterats, riskerar SFHM att inleda en än större rättsskandal än vad det redan är. Det massmediala intresset kommer att åsamka SFHM och dess tjänstemän förödande skada. Vilket bara kommer att gynna Beredskapsmuseet än mer. Detta är min försiktiga analys av nu rådande situation. Har SFHM gjort en dylik riskanalys? Eller är SFHM med gott och rättmättigt mod beredd på det mediala drevet?

Något frapperande bland dessa utlagda dokument på Beredskapsmuseets hemsida, är vad som skrivs genom SFHMs ombud Advokatfirman Setterwalls skrivelse av den 15 juli 2010 gällande särskild handräckning genom Kronofogdemyndigheten:

"En utgångspunkt är som nämnts att all egendom som finns utställd på BM en gång
 har varit statlig egendom och förblir statlig egendom även om den förvaras på ett museum som drivs i privat regi. Denna typ av egendom får nämligen inte avhändas
 staten annat än i särskilt reglerade undantagsfall."

Jag frågar mig i så fall om denna skrivning är förenlig med vår grundlag? Har SFHM ett dåligt juridiskt ombud? Eller är det SFHM som dikterar vad som skall skrivas genom det juridiska ombudet?

Ponera att ovan utgångspunkt om det ”eviga statliga ägandet” skulle vinna. Privata museer skulle falla, privata samlingar skulle försvinna, militära antikhandlare gå i konkurs m.m. Hur tänker egentligen SFHM? Lever dess tjänstemän i en egen liten värld på Riddargatan 13? Inte sen jag under 1980-talet läste på Militärhögskolan om det kommunistiska statskicket i forna Sovjetunionen, har jag blivit mer fundersam. Det är ju ändock vårt Sverige vi lever i.

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Från: Västra Götaland
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 27 jan 2011 14:08

Laban 6 skrev:Kilroy min vän - jag väntade bara på frågan/påståendet, men eftersom jag har varit statligt anställd så är jag ju vad jag förstått både inkompetent och opålitlig och tänker därför inte kommentera.
Vänligen läs min kollegas inlägg ovanför här och HÅLL nivån högre än så här!
"Wars can be prevented just as surely as they can be provoked" Omar Bradley

MVH wiSH - Moderator

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 27 jan 2011 18:34

Ta det varligt i den här tråden tack då det är ett starkt infekterat ämne. Jag vill inte se påhopp och dylikt. Ovanstående personangrepp från Kilroy was here's sida är inte acceptabelt och inget som jag vill se.

Det renderar i en officiell varning från min sida till Kilroy! Om det upprepas blir det mindre roligt och det gäller alla då mitt tålamod är hårt ansatt. Man ska kunna vara civiliserade på ett internetforum och det begär jag av samtliga medlemmar här på KF.

Åter till tråden.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Maitan
Aspirant
Aspirant

Inlägg av Maitan » 27 jan 2011 20:47

Horatio
Alla dokument ligger inte ute på Beredskapsmuseets hemsida. Vissa läggs av någon anledning inte ut. Vill du ha hela bilden så kan du skicka ett mejl till SFHM så kan du få all skriftväxling via mejl. Jag träffade en av de inblandade på SFHM på en konferens i höstas och han berättade att många tidningar har kontaktats av Beredskapmuseet. Journalister har sen ringt SFHM och trott att nu har de en riktig skandal på gång, ett riktigt scoop. Efter att ha fått all skriftväxling och annan dokumentation så har man lagt ned. Och det är väl av samma skäl som inga rättsliga instanser heller har gått på Beredskapsmuseets linje. Det bör väl stämma till eftertanke, eller hur.
Jag kommer inte ihåg SFHM:s mejladress men den kan du nog googla fram.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 27 jan 2011 22:36

*** Tråden rensad! ***

Vänligen återgå till ämnet och ha i åtanke att respektera varandra så att den här tråden kan få fortsätta vara civiliserad.
Semper fidelis - McCoy

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 11 okt 2020 09:30

Nu verkar beredskapsmuseet vara inne i en ny juridisk strid. Man har anmält en författare, Aron Flam, som gjort en satir på en svensk tiger figuren på omslaget till sin bok. Man antyder att skulle vara högerextrem eller liknande, trots att han har judisk börd och skriver om Sveriges problematiska förhållanden till nazityskland under kriget. Det gick tydligen så långt att stora delar av böckerna beslagtogs av polisen. Nu är dock författaren frikänd.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 14 okt 2020 19:41

Jag läste lite om det. Det som beredskapsmuseet främst verkat ha reagerat på är att han kombinerat en svensk tiger med hakkorset, inte den ev kommersiella aspekten av han lånat symbolen En svensk tiger. Jag blev mest förvånad hur dåligt påläst beredskapsmuseets ordförande, tillika dess advokat, verkar vara ang laglig vs olaglig använding av hakkorset.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Skriv svar