Modellbeskrivningar från 2VK

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Modellbeskrivningar från 2VK

Inlägg av Trismegistus » 12 okt 2018 16:09

Trots att jag inte är någon som helst modellbyggare så kunde jag inte låta bli att slå till när jag hittade byggbeskrivningar för skeppsmodeller av tyska krigsfartyg. Extra roligt att dom var importerade till Sverige av Firma Eskader på Östermalm i Stockholm, den legendariska modellaffären på området som drevs av Hans Langhorst.

Här har vi modellritningar för fickslagskeppen av Deutschland-klassen, "Admiral Graf Spee" och "Admiral Scheer" och det är värt att notera att denna är utgiven 1942 - långt efter att Graf Spee fick bottenkänning vid Rio de la Plata. Med tanke på hur känsliga tyskarna var på propagandaområdet så är det anmärkningsvärt att man inte tagit bort Graf Spee och om inte annat ersatt henne med systerfartyget Lützow istället.

Som det står i texten så skulle man sätta ihop blad I+II; III+IV och V+VI för att få sammanhängande ritningar över hela skeppen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Modellbeskrivningar från 2VK

Inlägg av Horrocks » 13 okt 2018 20:18

Vad kul att se. Det är ju underlag som riktiga modellbyggare använder när de scratchbygger modeller från några plastark (då snarare träark), till skillnad från slashasar som jag själv som bygger utifrån byggsatser. Finns ett fantastiskt bygge dokumenterat på IPMS Stockholms forum om man vill veta hur det går till https://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/vie ... f=3&t=9694.

Eskader finns f.ö. kvar på Östermalm och är värd ett besök även om man inte är modellbyggare. En affär av gamla sorten som annars knappt existerar längre. Man känner hur dammet lättar lite när man öppnar dörren och man stegar in i en överfull lokal där man får dra in magen rejält för att inte riva ner högarna av lådor, båtar och modelljärnvägstillbehör.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Modellbeskrivningar från 2VK

Inlägg av Trismegistus » 13 okt 2018 22:05

Ja, dessa scratchbyggen är ju 100% hantverk då man verkligen måste göra allting själv, helt otroligt att folk har tålamod med detta.

Lägger in underlagen för Admiral Hipper och Blücher också. Är det någon som känner sig sugen på att sätta igång så skickar jag gladeligen över underlagen i originalstorlek. :)
Även med denna byggbeskrivning så är det intressant att man saluför ett redan sänkt tyskt fartyg - Blücher.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Skriv svar