Gradbeteckningar svenska försvaret

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Gradbeteckningar svenska försvaret

Inlägg av Lansen » 27 mar 2007 08:05

Vi diskuterade detta på jobbet och kom fram till att följande stege gäller idag.

1. Vicekorpral
2. Korpral
3. Furir
4. Sergant
5. Fänrik

... osv

Överfurir och fanjunkare borttaget, är det korrekt?

Användarvisningsbild
Sköld
1:e Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Frivilligorg
Kontakt:

Inlägg av Sköld » 27 mar 2007 08:28

Här har du en lista som borde stämma, vet tyvärr inget själv

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_arm%C3%A9

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Från: Västra Götaland
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 27 mar 2007 08:48

Överfurir och Fanjukare finns kvar men inte Vice Korpral! Detta är från försvarets hemsida och bör då vara korrekt.

Gradbeteckningar
"Wars can be prevented just as surely as they can be provoked" Omar Bradley

MVH wiSH - Moderator

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Skåne
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 27 mar 2007 09:23

Nej Fanjunkare finns inte kvar det avskaffades för många år sedan (runt 83 tror jag), detsamma tror jag även det är för överfurir men där är jag inte lika säker. Bilden du hänvisar till på försvarets hemsida är bara en guide över de som finns/har funnits.
.: Legitimerad skrivbordsgeneral, nörd och tvåbarnspappa!

Användarvisningsbild
Zapper
Menig
Menig
Från: Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av Zapper » 27 mar 2007 09:27

Överfurir och Fanjunkare finns som grad ännu men ingen har utnämts till det sedan 1992. Vicekorpral avskaffades 1972.
//Johan

Spaningsledaren
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av Spaningsledaren » 27 mar 2007 10:40

Jag har dålig kläm på hur det kan stå till idag men jag vet något litet om hur det var förr: Under sekler hade Sverige då nämligen tre separata befälskåren, nämligen underbefälskåren, underofficerskåren och officerskåren. För att antyda, fort och grovt, de olika arbetsuppgifterna kan sägas att det typiska underbefälet hade en ansvarsställning till exempel som legementsbefälhavare eler i skötseln och utfordringen av hästarna i ett stall. Underofficeren deltog i den inre tjänsten, kunde t.ex. ansvara för ett vapenförråd eller för regementets kantin. Officerarna skötte de miltära uppgifterna, själva kriget. Sedan, för omkring tjugo år sedan kom det en tid när den här updelningen på tre kåren kändes förlegad och alla de olika gradbeteckningarna förvirrande. De tre kårerna slogs ihop till en enda. Alla blev officerare, med tillägget pluton- för de f.d. underbefälen, kompani- för de f.d underofficerarna och regements- för de f.d. officerarna. Furiren blev p-kapten, fanjunkaren k-kapten och kaptenen förblev det han hela tiden varit nämligen kapten. Om det jag här beskrivit fortfarande består är mer än jag vet. ( Men jag skulle väl knappast tro det.) Generellt:Utgångspunkten i alla sådana här sammanhang är verksamhetens art. Sedan får man finna former för den verksamheten. Det genererar sedan behovet av militära förband (eller i det civila t.ex. kommunalförvaltningar eller, i det privata näringslivet: företag/koncerner/dotterbolag.) När man hunnit så långt fyller man sedan på med personal, organiserad på bästa sätt. Här behövs sedan det vi kan kalla befattningsbeskrivningar som reglerar svängrummet och ansvaret i respektive och hur det hela skall hänga ihop lednings och rapporteringsmässigt. Titlarna är sedan ett bland flera hjälpmedel för att kommunicera den bilden. Under sekler var det t.ex. kaptenen som ledde ett kompani och med löjtnanter/underlöjtnanter som ledde de ingående plutonerna. Översten ledde sedan regementet, med ett antal ingående kompanier. På en ännu högre nivå var det en generalmajor som ledde arméfördelningen, en generallöjtnant som ledde armékåren o.s.v. Inne i plutonen fanns troppar och halvtroppar. I dessa fanns den här inre organisationen där underbefälen huserade. Plus att det fanns en regementsstab där översten kunde ha en major till stabschef, i lägre grad än han själv men hierarkiskt överordnad kompanicheferna. Allt detta en spegling av den faktiska organisationen.

Användarvisningsbild
malmen
Korpral
Korpral
Militär Grundutb: Luftvärnet
Kontakt:

Inlägg av malmen » 27 mar 2007 12:17

Överstelöjtnant
Major
Kapten
Löjtnant
Fänrik
Furir
Korpral
Menig*
* Lägst är underst.

Men Mening, Furir och Kopral är nog bara värnpliktiga graderingar.
Det finns ju mer ovanför Överstelöjtnant , men de kan jag inte :hmm:

Tillägg:
Snälla spaningsledaren, jag vet inte hur det är med de andra, men jag har väldiga problem med att läsa dina inlägg pga. den obefintliga styckeindelningen samt missbrukandet av punkter. Tänk på det :)
inter arma silent leges - Referensbilder från DAK sökes.

Användarvisningsbild
JaCke
Major
Major
Från: Finland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av JaCke » 27 mar 2007 15:03

Mening existerar, finns till exempel i Utlandsstyrkan.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av York » 27 mar 2007 16:02

Som notis kan nämnas att när jag låg på Livgardet i början av seklet användes vicekorpralmarkering på kragspegeln av de E-soldaterna som inte var GB. Gissar att det var för att kunna skilja E(10 månader) och F(7.5 månader) åt. Både GB och E låg inne 10 månader.

Så graden har används även om den nu inte betydde något, vilket de givetvis var medvetna om.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 27 mar 2007 16:25

Själv minns jag både "vicekorpral", ett streck samt "sergant", stjärna med ring omkring, ifrån min grundutbildning. (80-talet)

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Stockholm
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Gradbeteckningar svenska försvaret

Inlägg av Rasputin » 27 mar 2007 18:35

Lansen skrev:Överfurir och fanjunkare borttaget, är det korrekt?
Från min tid i det militära i slutet av 1980-talet vill jag minnas att överfurir och fanjunkare fanns som utbildningsgrader, dvs det var grader man kunde få under vidareutbildning i den frivilliga befälsutbildningen men inget man utbildades till i lumpen.

Användarvisningsbild
malmen
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av malmen » 27 mar 2007 19:00

Jag avslutade min värnplikt November 2005, och då hade vi samma lista som wiSH visade, men vi fick kryssa en del eftersom de inte existerade längre.

Som jag kommer ihåg kryssade vi Fanjunkare, Sergeant och Överfurir.
Furir samt kopral existerade bara för KB och GB-elever.

JaCke skrev:Mening existerar, finns till exempel i Utlandsstyrkan.
Mening är väl egentligen bara vanlig soldat, eller?
inter arma silent leges - Referensbilder från DAK sökes.

Spaningsledaren
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av Spaningsledaren » 27 mar 2007 19:41

Jag vill minnas att det finns en hygglig översikt av de svenska militära gradbeteckningarna i Bra Böckers lexikon, liksom i äldre lexika.

Här ett försök att helt kort kommentera några av de följdfrågor som tillkommit:
1.
Gradsystemet har utvecklats med tiden. Nedanstående hänför sig till c:a 1980-talet.
2.
Här fanns fortfarande de tidigare omnämnda tre befäls kårerna.
Den lägsta underbefäls graden var korpral, följd av furir.
Det fanns f.ö. vicekorpraler ( lägre) och överfurirer ( högre än enbart furir).
Den lägsta underofficersgraden var sergeant, följt av fanjunkare och krönt avslutat med graden förvaltare.
Den lägsta officersgraden var fänrik. Därefter löjtnant, kapten, major, överstelöjtnant, överste, överste av 1:a graden, generalmajor, generallöjtnant, och sist ( högst i grad) general.
3. Dessa beteckningar gällde i t.ex. infanteriet. Andra truppslag och försvarsgrenar använde andra beteckningar. En kapten i kavalleriet kallades ryttmästare. En fanjunkare i KA flaggjunkare. Det fanns inga generaler i flottan utan amiraler. O.s.v.
4.
Fältmarskalken utnämndes i princip på slagfältet. Den beteckningen ingår såvitt jag förstått saken inte i gradsystemet utan betecknar en högre rang.
(Jag skrev en del om rang under en annan tråd.)
5.
Felöversättningar ställer ibland till bekymmer. Vi läser t.ex. om kapetn Hornblower, kapten Kidd, Morgan m.fl. Detta är en felöversättning av den engelska örlogsgraden captain. Den motsvarande svenska graden är kommendör.
6.
Värnplikten anger på vilket sätt individen är knuten till krigsmakten.
Vid sidan av värnpliktsförhållandet kunde man vara t.ex. reservofficer eller stamanställt underbefäl. En stamanställd officer som lämnade den anställningen kunde, i och för sig, fortsätta som värnpliktig officer, eller övergå till reserven. Högre officerare som pensionerades brukade kvarstå i reserven en tid.
7.
Ibland förekom det att högre grad tilldelades den som gick i pension. En kapten kunde få majors avsked.
8.
Vid mycket stora truppstyrkor behövs givetvis fler grader. Under det andra världskriget fanns t.ex. armégrupper inom Wehrmacht, alltså en grupp av arméer, i sin tur indelade i armékårer, divisioner o.s.v. Här hade man då behov av att införa graden Generaloberst som vi väl kan översätta med generalöverste. Den graden finns inte i Sverige och lär väl knappast heller komma att behövas. Det finns andra avvikelser av liknande typ.
9.
I stort sett följer det svenska gradsystemet internationella förebilder.
10.
Allt tjänade ett praktiskt syfte, som redan antytts.

Användarvisningsbild
JaCke
Major
Major
Från: Finland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av JaCke » 27 mar 2007 20:13

malmen skrev:
JaCke skrev:Mening existerar, finns till exempel i Utlandsstyrkan.
Mening är väl egentligen bara vanlig soldat, eller?
Det beror väl på hur man definerar vanlig soldat. :)

En menig kan till exempel vara en prickskytt eller hundförare. Motsvarar nivå sju(1-7) i Utlandsstyrkorna.

Användarvisningsbild
LordDanielsson
Från: Kronoberg
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Kalla kriget
Kontakt:

Inlägg av LordDanielsson » 27 mar 2007 21:23

Nu kommer herr überMÖP igen.

Armen med början på högsta grad:
General, generallöjtnant, generalmajor, brigadgeneral, överste 1:a grad, överste, överstelöjtnant, major, kapten, löjtnant, fänrik, kadett 2:a året, kadett 1:a året, fanjunkare, sergant, överfurir, furir, korpral.

Flottan:
Amiral, viceamiral, kontermairal, flotiljamiral, kommendör 1:a grad, kommendör, kommendörkapten, örlogskapten, löjtnant, fänrik, kadett 2:a året, kadett 1:a året, fanjunkare, sergant, överfurir, furir, korpral.

Amfibie:
General, generallöjtnant, generalmajor, brigadgeneral, överste 1:a grad, överste, överstelöjtnant, major, kapten, löjtnant, fänrik, kadett 2:a året, kadett 1:a året, fanjunkare, sergant, överfurir, furir, korpral

Flygvapnet:
General, generallöjtnant, generalmajor, brigadgeneral, överste 1:a grad, överste, överstelöjtnant, major, kapten, löjtnant, fänrik, kadett 2:a året, kadett 1:a året, fanjunkare, sergant, överfurir, furir, korpral
// Kristoffer Danielsson

Courage is fear holding on one minute longer. -General George S. Patton

Skriv svar