Försvar mot öst?

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Combatsanta
Menig
Menig
Från: Skåne
Militär Grundutb: Vapenvägrare
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Försvar mot öst?

Inlägg av Combatsanta » 12 jul 2013 14:29

Några frågor... Inte mitt specialområde men efter man läst andra världskriget i några år, asså storskaligt krig, varför är folk förvånade att Sverige bara skulle kunna "hålla ut" en vecka mot främmande (öst) makt och varför tycker folk det är lite?

Hur skulle en målsättning se ut både praktiskt och på en tidsskala för att tillfredsställa befolkningen för att de ska känna sig trygga? Jag menar om någon främmande supermakt tagit sig ann att invadera tordes det vara på en rätt stor skala med rätt stora ambitioner och då känns det som oavsett vad man sätter upp så lär det nog redan vara inräknat i fi:s ekvation.

/Ten

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 12 jul 2013 19:02

Ja det var en intressant fråga som även jag skulle vilja få ett svar på. Jag själv kan inte svara tyvärr. Ska man känna sig trygg så borde nog vårat försvar inrikta sig på försvar i vårat eget land och inte på att skicka trupper utomlands...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 jul 2013 15:10

Förvåningen om den begränsade försvarsförmågan beror nog till stor del på att Medelsvensson inbillar sig att vi fortfarande har någon form av invasionsförsvar. Ett trovärdigt försvar behöver bättre uthållighet än någon vecka, inte minst för att diplomatiska och militära insatser från utlandet ska ha en chans att ha effekt, jämfört med fait accompli innan någon hunnit reagera.

Skriv svar