Tillståndet i försvarsmakten

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kön: Man
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Tillståndet i försvarsmakten

Inlägg av Battler » 10 aug 2012 10:28

En journalist (!) har träffande beskrivit tillståndet i försvarsmakten hos bloggaren Wiseman:

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2012 ... html#links

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Re: Tillståndet i försvarsmakten

Inlägg av Battler » 31 dec 2012 09:47

ÖB talar ut om tillståndet i försvarsmakten:
Om Sverige i dag angrips militärt kan vi i bästa fall försvara oss i en vecka – därefter måste vi få hjälp från andra länder. Inför hotet om nya nedskärningar av försvaret i en allt mer osäker värld så talar överbefälhavare Sverker Göranson klarspråk.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsv ... 789308.svd

Tidigare i veckan har rektorn för Försvarshögskolan och ledamoten av Krigsvetenskapsakademin generalmajor Karlis Neretnieks sagt att Sverige varken kan ge eller ta emot militär hjälp.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5389825

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 31 dec 2012 14:22

Men det blev ju lägre skatt istället. Vem har ork eller lust att bry sig om krig? Våra politiker ha sedan länge bestämt att det inte finns någon hotbild mot Sverige inom de närmasta åren. Försvarets kostnader är alltså inte motiverade.
Ut och shoppa med er istället era krigshetsare. Sven Hedin är död och ryssen är inget hot!
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 31 dec 2012 14:32

Sorgligt.
Finns väl snart mer generaler än soldater i Sverige.
Blir väl som för Von Rundstedt 1944.
Snart har väl ÖB bara makt att bestämma vaktavlösningen vid försvarstaben...

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 31 dec 2012 14:57

Sveriges försvarsmakt har blivit något hela annat än vad det borde vara. Värnpliktens avskaffande är mycket beklaglig, ett folkförsvar skall innehålla folkmedverkan. Likaså den enorma ekonomiska satsningen på JAS har urholkat budgeten för mycket annat. Man hade kanske kunnat nöja sig med att importera flygplan (det har vi gjort förr) istället för detta projekt som nog egentligen mest är till för att stödja försvarsindustrin. Staber, myndigheter och dyr materiel, men inga förband.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Battler » 31 dec 2012 16:03

Lansen skrev:Sveriges försvarsmakt har blivit något hela annat än vad det borde vara. Värnpliktens avskaffande är mycket beklaglig, ett folkförsvar skall innehålla folkmedverkan.
Kan inte annat än hålla med - för en gångs skull :japp:
Sedan så, angående JAS undrar jag om vi inte får mest pang för pengarna med just JAS, alternativen är bra mycke dyrare.
Citerar Schweiz försvarsminister som påpekade att Gripen var ”det billigaste alternativet”.
Problemet med försvarets kräftgång är att vi/våra politiker inte vill betala försvarskostnaderna. Som det är nu går 1,1 % av BNP till försvaret, eller i reda pengar ca: 42 milj.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 01 jan 2013 09:50

ett totalhaveri... Det mobiliseringssystem som Israelerna kopierade rakt av och fortfarande använder har vi bara kastat i papperskorgen eftersom en invasion är otänkbar, vilket den KANSKE formodligen är Men bättre att ha någon förberedelse än ingen alls.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Battler » 10 jan 2013 23:02

ÖB:s uttalande har skapat debatt.
"Om Sverige i dag angrips militärt kan vi i bästa fall försvara oss i en vecka - därefter måste vi få hjälp från andra länder." Förra veckans konstaterande från ÖB Sverker Göransson har väckt stor uppmärksamhet. Tomas Ries, lektor strategi och säkerhetspolitik försvarshögskolan, Peter Hultqvist (S) och Karin Enström (M), Försvarsminister medverkar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5404466

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 11 jan 2013 12:57

Suck----
Ingen värdighet finns kvar i Svenska försvaret längre. så typiskt oss på nåt sätt egentligen. Är verkligen inte vårt underbara vackra färdesland VÄRT att försvara längre?
Måtte fan ta dessa som ställt till det så för vårrt land....

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 11 jan 2013 13:27

jag kom att prata med en kinesisk guide som jag stötte på utanför ett av de större turistatraktionerna i sthlm. På svenska säger hon till mig att vi svenskar är ett konstigt folk, "Ni ger ju bort ert land"

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 11 jan 2013 23:23

Det där med en vecka tycker jag är kvalificerat trams. Exakt VAD är det vi inte kan försvara oss mot en vecka? Och VILKA är det som inte kan försvara oss? Jag vet då att hemvärnet här i kommunen torde kunna gå till skogs i månader/åratal om så skulle behövas. Är det de nya yrkesmilitärernas övertidsbegränsningar som slår till efter en vecka?

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Battler » 12 jan 2013 01:03

Lansen skrev:Det där med en vecka tycker jag är kvalificerat trams. Exakt VAD är det vi inte kan försvara oss mot en vecka? Och VILKA är det som inte kan försvara oss? Jag vet då att hemvärnet här i kommunen torde kunna gå till skogs i månader/åratal om så skulle behövas. Är det de nya yrkesmilitärernas övertidsbegränsningar som slår till efter en vecka?
Sveriges överbefälhavare, han om någon borde veta.
Vi klarar alltså ett begränsat angrepp i en vecka?

– Ja, sedan är våra resurser nedkörda på sådant sätt att motståndskraften inte är så stor längre, svarar Sverker Göranson.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsv ... 789308.svd

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 jan 2013 11:29

Lansen skrev:Det där med en vecka tycker jag är kvalificerat trams.
Jaså? PÅ vilka grunder?
Lansen skrev:Exakt VAD är det vi inte kan försvara oss mot en vecka?
Ett anfall med styrkor kanske tre gånger större än våra egna på mer än ett ställe, kanske? Skulle t.ex. Gotland ockuperas skulle vi ha mycket svårt att återta ön.
Lansen skrev:Och VILKA är det som inte kan försvara oss?
Den alldeles för lilla armé som vi har numera. De dårar som inbillar sig att vi har ett invasionsförsvar har sovit sig igenom de senaste tio åren.
Lansen skrev:Jag vet då att hemvärnet här i kommunen torde kunna gå till skogs i månader/åratal om så skulle behövas.
Och vilken luftvärns- och pansarvärnsförmåga har hemvärnet? Kulsprutor och granatgevär. Vilken uthållighet har hemvärnsförbanden (proviant, bränsle, ammunition)? Om ett lands styrkor har tvingats övergå till gerillakrigföring har man redan förlorat kriget.
Lansen skrev:Är det de nya yrkesmilitärernas övertidsbegränsningar som slår till efter en vecka?
Det där tycker jag är kvalificerat trams.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 12 jan 2013 13:27

Battler skrev:Sveriges överbefälhavare, han om någon borde veta.
Han bedriver politik. Det gör man när man är på den nivån.

Jag vet av personlig erfarenhet att min hemvärnsgrupp med lätthet klarar oss i terrängen mer än en vecka. Finns det fortfarande någon form av manna-mod i resten av befolkningen så finns det säkerligen några till hemvärnsgubbar som klara sig längre än en vecka. Visst, yrkesförsvaret må kasta in handduken efter en vecka, Hellkvist gör nog det också, men att lede fi slår ner alla oss i hemvärnet på en vecka tror jag inte ett dugg på.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 jan 2013 14:40

Lansen, jag är också hemvärnsman, så du får nog äta upp det där med handduken. Jag tror att du överskattar hemvärnets förmåga att utgöra mer än ett störningsmoment för en ockupationsmakt. Även hemvärnet har ju tappat i numerär, även om vi fått bättre beväpning och utrustning. Men förmågan till utdraget försvar påverkas av om yrkesarmén slås ut, och det fattas en hel del nyckelpersonal inom hemvärnet. Gerillaromantik i all ära, men erfarenheten visar att det bara leder till lidande för civilbefolkningen.

Skriv svar