Försvaret stoppar skogsbegravningar

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Försvaret stoppar skogsbegravningar

Inlägg av York » 18 nov 2018 09:57

SVT text skrev:Försvaret stoppar skogsbegravning Stupade soldater ska inte längre kunna begravas i skogen i händelse av krig, enligt Försvarsmaktens nya gravtjänst- reglemente som är under utveckling, skriver TT. I dagens reglemente står att en person får gravsättas precis där den stupat. Det är såklart smidigt för själva förbandet eftersom det inte behöver ordna transporter, säger Sten Elmberg vid Försvarsmakten. Med det nya reglementet ska döda föras till sina hemorter för att begravas på vanliga kyrkogårdar som har förberedda platser i händelse av krig.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Försvaret stoppar skogsbegravningar

Inlägg av Sonderling » 19 nov 2018 18:49

Jag tyckte detta lät lite verklighets frånvänt, eller hur jag ska uttrycka mig. Ja menar det är okej att planera sånt här i "fredstid" och verkar utgå från utlands missioner. Men vad händer i verkligheten? Om det inte går att skicka hem de stupade då?

Sonderling

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Försvaret stoppar skogsbegravningar

Inlägg av Trismegistus » 19 nov 2018 19:03

Nej, det låter i viss mån som en skrivbordsprodukt. Om det blir skarpt läge så tror jag tyvärr inte högsta prio för logistiken är att skicka hem stupade kamrater. Om vi jämför med hur det var i den tyska armén under kriget så begravde man först soldaterna där de stupade eller i direkt närhet. Koordinaterna märktes sedan ut på kartor så att man sedan i lugnare tider kunde komma och plocka upp kvarlevorna och begrava dom under högtidligare former på en soldatkyrkogård.

Skriv svar