Grundfakta: Stridsfordon i Det Stora Kriget

Här diskuteras och analyseras det första världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Inlägg: 9392
Blev medlem: 06 mar 2004 15:05
Kön: Man
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Grundfakta: Stridsfordon i Det Stora Kriget

Inlägg av McCoy » 30 apr 2006 23:18

Här kan ni eftersom fylla på med kort information om de olika stridsvagnarna och pansarbilarna som användes under Det Stora Kriget.

Använd mallen här under!

Namn

Längd:
Bredd:
Höjd:
Vikt:
Motor:
Bränsle kapacitet:
Toppfart:
Aktionsradie:
Besättning:
Beväpning:

Och några rader med fakta om fordonet i fråga.

Observera att ni inte glömmer bort att posta minst en bild av fordonet i fråga.

Glöm ej heller bort källanvisningar till faktan är ni snälla.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 30 apr 2006 23:31

Renault FT-17

Land: Frankrike
Längd: 5 meter
Bredd: 1,5 meter
Höjd: 2,15 meter
Vikt: 6,5 ton
Motor: 39 hästars bensinmotor
Bränsle kapacitet:
Toppfart: 7 km/h på väg, cirka 3 km/h i terräng
Aktionsradie: 65 km
Besättning: 2
Beväpning: Antingen en 37 mm kanon eller en 7,92 mm Hotchkiss-kulspruta.

FT-17 är förutom att vara min favoritstridsvvagn också urfadern till alla nu rullande stridsvagnar. Det var den första fungerande modellen med ett fullt vridbart torn, motorn bak och föraren längst fram. Betäckningen FT är något mytomspunnet, många tror att det står för "Franchisseur des Tranchées" (trenchcrosser) men egentligen betyder FT ingenting, det är bara de två bokstäver som stod på tur att användas. Den blivande pansargeneralen George Patton inledde sin karriär som pansarbefäl i en FT-17 och kommenderade hela två stycken vagnar i sitt första anfall. Totalt byggdes det uppåt 4000 FT-17 varav 500-600 fortfarande användes som basförsvar när tyskarna anföll igen 1941. De tog 1700 Ft-17 i beslag och använde dem bland annat för att patrullera ockuperade områden.
Bilagor
300px-FT_17.jpg
300px-FT_17.jpg (60.68 KiB) Visad 5392 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 30 apr 2006 23:40

Schneider CA1

Land: Frankrike
Längd: 6,32 m
Bredd: 2,05 m
Höjd: 2,3 m
Vikt: 13,6 ton
Motor: en 4 cylindrig Schneider på 60 hästkrafter
Bränsle kapacitet:
Toppfart: 8,1 km/h på väg
Aktionsradie: 30 km i terräng, 80 km på väg
Besättning: 6 man
Beväpning: 1 st 75 mm Schneider "Blockhaus" samt 2 st Hotchkiss-kulsprutor

Liksom den brittiska Mark I så var också CA1 baserad på en bandgående traktor, i fallet CA1 så tillverkades traktorn till och med för att dra artilleri när något geni kom på idén att bygga en stridsvagn av den. Den första prototypen visades för den franska armén i december 1915 och i september 1916 levererades de första exemplaren av CA1 till förband.
Bilagor
300px-Schneider_CA1.jpg
300px-Schneider_CA1.jpg (51.07 KiB) Visad 5389 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 30 apr 2006 23:48

St Chamond

Land: Frankrike
Längd: 8,7 m
Bredd: 2,7 m
Höjd: 2,4 m
Vikt: 22 ton
Motor: En 4-cylindrig bensinmotor på 90 hästkrafter
Bränsle kapacitet:
Toppfart: 12 km/h på väg
Aktionsradie: Inte så lång
Besättning: 8 (7 i tjänst och en i reserv)
Beväpning: 1 st 75 mm L12 CTR samt 4 st Hotchkiss-kulsprutor

Frankrikes andra tunga stridsvagn under kriget efter CA1. St Chamond hade många problem, det största var att banden var mycket kortare än chassit varpå den ständigt tippade fram och fastnade med nosen i marken. När den inte var i strid fick all besättning som inte krävdes för att köra den hålla till i bakdelen av vagnen för att tynga ner den. Prototypen godkändes i september 1916 och i maj 1917 såg St Chamond sin första strid.
Bilagor
180px-Char_St_Chamond_tank.jpg
180px-Char_St_Chamond_tank.jpg (37.98 KiB) Visad 5386 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 01 maj 2006 00:01

A7V

Land: Tyskland
Längd: 7,34 m
Bredd: 3,1 m
Höjd: 3,3 m
Vikt: 30-33 ton
Motor: 2 st 4-cylindriga Daimlermotorer på vadera 100 hästkrafter
Bränsle kapacitet:
Toppfart: 15 km/h på väg, 5 km/h i terräng
Aktionsradie: 30-80 km beroend på terrängen
Besättning: 18 man
Beväpning: 1 st 57 mm kanon samt 6 st 7,9 mm kulsprutor

Tyskarnas största misstag under kriget var att de inte satsade på ett seriöst stridsvagnsprogram. Det enda som kom ut ur "piplinen" var detta monster som heter A7V eller "Sturmpanzer-Kraftwagen". Det tyska krigsdepartementet beställde 100 stycken A7V men bara 20 kom ut till förband från och med mars 1918. Liksom St Chamond hade A7V ett lång överhäng och fastnade i tid och otid. Trots sina många fel så har A7V blivit legendarisk och nedan följer en lista på alla de vagnar som kom ut till förband.

501 Gretchen: scrapped by the Allies in 1919 (Female).
502: Scrapped by Germans in October 1918.
503: Scrapped by Germans in October 1918.
504 Schnuck: lost at Fremicourt 31 August 1918.
505 Baden I: scrapped by the Allies in 1919.
506 Mephisto: lost at Villers-Bretonneux on 24 April 1918, recovered by Australians, now in Queensland Museum in Brisbane, Australia.
507 Cyklop: scrapped by the Allies in 1919.
525 Siegfried: scrapped by the Allies in 1919.
526: Scrapped by Germans in 1 June 1918.
527 Lotti: lost at Pompelle Fort 1 June 1918.
528 Hagen: lost at Fremicourt 31 August 1918.
529 Nixe 2: lost at Remis 31 May 1918, recovered by Americans and scrapped at Aberdeen Proving Grounds Museum in 1942.
540 Heiland: scrapped by the Allies in 1919.
541: Scrapped by the Allies in 1919.
542 Elfriede: lost at Villers-Bretonneux 24 April 1918
543 Hagen, Adalbert,König Wilhelm: scrapped by the Allies in 1919.
560 Alter Fritz: lost at Iwuy 11 October 1918.
561 Nixe: scrapped by Germans 24 April 1918.
562 Herkules: scrapped by Germans after 31 August 1918.
563 Wotan: scrapped by the Allies in 1919.
564: Scrapped by the Allies in 1919.
Bilagor
300px-A7v.jpg
300px-A7v.jpg (19.24 KiB) Visad 5383 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Inlägg: 2973
Blev medlem: 06 apr 2006 13:17
Kön: Man
Från: Skåne
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Ort: Skåneland
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 01 maj 2006 00:11

Wow vilket jobb du lagt ner, har haft ganska dålig koll på ww1 tidigare men blir bara mer och mer intresserad och dylika inlägg är verkligen super så tack Matte.
.: Legitimerad skrivbordsgeneral, nörd och tvåbarnspappa!

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 01 maj 2006 00:25

K Panzerkampfwagen (Grosskampfwagen)

Land: Tyskland
Längd: 12,7 m
Bredd: 6,1 m
Höjd: 3 m
Vikt: 120 ton
Motor: 2 st Daimler V6 om 650 hästkrafter
Bränsle kapacitet:
Toppfart: 8 km/h på väg
Aktionsradie: Ingen uppgift
Besättning: 27 man
Beväpning: 4 st 77 mm kanoner samt 7 st kulsprutor

Ett projekt som går att jämföra med andra världskrigets Panzer kampfwagen VII Maus. I juni 1917 beställde den tyska krigsmakten 10 av dessa monster för att en gång för alla bryta igenom västfronten. Det blev dock så att endast 2 st byggdes och de råkade bli färdiga samma vecka i november 1918 som kriget tog slut. Stridsvagn K är för övrigt något större än Maus och således det största landgående stridsfordon som tillverkats (den största stridsvagn som nått slagfältet är fortfarande den franska "Char 2C")

EDIT/ Det kan tillägas att man installerade ett signalsystem som egentligen var designat för ubåtar för att besättningen skulle kunna hålla kontakten med varandra.
Bilagor
German_K_Panzerkampfwagen_1918.jpg
German_K_Panzerkampfwagen_1918.jpg (27.14 KiB) Visad 5373 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Duck Norris
Menig
Menig
Inlägg: 37
Blev medlem: 03 aug 2006 22:12
Ort: Kronoberg
Kontakt:

Inlägg av Duck Norris » 04 aug 2006 20:13

Leichter Kampfwagen I.

Land: Tyskland
Längd: 5,08m.
Bredd: 1,95m.
Höjd: 2,52m.
Vikt: 6,89 ton
Bränslekapacitet:
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor
Toppfart: 14 km/h.
Aktionsradie:
Besättning:
Beväpning: 7,92 mm. maskingevär.

För övrigt så hade den endast 8-14 mm. pansar.
Bilagor
LKI.jpg
LKI.jpg (11.29 KiB) Visad 5197 gånger
Did the rifles fire o'er ye as they lowered you down?

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Re: Grundfakta: Stridsfordon i Det Stora Kriget

Inlägg av matte_a » 20 dec 2007 01:23

Mark I

Längd: 9,95 m
Bredd: 4,33 m
Höjd: 2,44 m
Vikt: Male: 28 ton, Female 27,4
Motor: En Foster-Daimler bensinmotor på 105 hästar
Toppfart: Ungefär 6,5 km/h
Aktionsradie: Kort
Besättning: 8
Beväpning: Male: Två 6-pundskanoner samt fyra .303 Hotchkiss kulsprutor
Female: Fyra .303 Vickers kulsprutor samt två .303 Hotchkiss

Mark I var den första stridsvagnen som sattes in i strid under Det stora kriget. Detta inträffade mitt under slakten vid Somme och blev ett pinsamt misslyckande för stridsvagnen som vapensystem då den helt enkelt inte var redo för strid. Majoriteten av de stridsvagnar som skulle sättas in havererade innan de ens passerat de egna linjerna och de övriga fastnade i den sega leran och sköts till småbitar av tyskt artilleri. Förutom detta så var arbetsmiljön inne i Mark I under all kritik, temperaturen steg ofta till över 50 grader och avgaser läckte in i den och det hände ofta att hela besättningar svimmade. Trots detta fortsatte utvecklingen och Mark I fick en lång rad mycket framgångsrika uppföljare där Mark IV utmärkte sig vid Cambrai och den förlängda Mark V var med om anfallet mot Hindenburglinjen 1918.
somme.jpg
somme.jpg (23.68 KiB) Visad 4739 gånger
mark_iv.jpg
mark_iv.jpg (33.05 KiB) Visad 4739 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Re: Grundfakta: Stridsfordon i Det Stora Kriget

Inlägg av matte_a » 20 dec 2007 01:42

Medium Mark A Whippet

Längd: 6,10 m
Bredd: 2,62 m
Höjd: 2,75 m
Vikt: 14 ton
Motor: 2 stycken Tylor bensinmotorer om 45 hästkrafter vardera
Toppfart: 13,4 km/h
Aktionsradie: Inte så värst lång
Besättning: 3
Beväpning: Fyra .303 Hotchkiss kulsprutor

Om Mark I-V var den stridsvagn som skulle ta sig igenom tyskarnas skyttegravar så var Whippet den stridsvagn som skulle utnyttja genombrottet med sin snabbhet och driva på tyskarna när de lämnade den relativa säkerheten i de befästa linjerna. Whippetvagnarna kom in sent i kriget och som första uppgift kom de att täcka den brittiska arméns flykt under våroffensiverna 1918. Under senvåren och sommaren kunde de inta rollen som snabba understödsvagnar och den 24 april genomfördes en aktion som fick tyskarna att på allvar inse att infanteriets tid var över och stridsvagnens tid var kommen. Sju Whippets jagade ikapp två tyska infanteribataljoner och inledde en slakt av av sällan skådad slag, när striden var över låg mer än 400 döda tyskar kvar samtidigt som inte en enda Whippet hade fått så mycket som en repa i lacken. Samma dag utkämpades också världens andra strid mellan stridsvagnar där en Whippet gick i strid med en tysk A7V, en strid som bara kunde sluta på ett sätt vilken den också gjorde. Den tyska A7V-vagnen sköt den lätta Whippetvagnen i bitar. När kriget senare den sommaren avslutades i och med det totala tyska sammanbrottet vid Amiens spelade Whippetvagnarna en stor roll då de stormade fram och utplånade mängder av tyskt infanteri och huvuddelen av det tyska artilleriet inom den sektorn.
whippet.jpg
whippet.jpg (19.04 KiB) Visad 4727 gånger
whippet2.jpg
whippet2.jpg (12.5 KiB) Visad 4727 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Re: Grundfakta: Stridsfordon i Det Stora Kriget

Inlägg av matte_a » 20 dec 2007 02:00

Mark IX

Längd: 9,7 m
Bredd: 2,5 m
Höjd: 2,64 m
Vikt: 27 ton
Motor: En 6-cylinders Ricardo bensinmotor
Toppfart: 6,9 km/h
Aktionsradie: Något längre än Mark I men kortare än Whippet
Besättning: 4
Beväpning: Två .303 Vickers kulsprutor samt 16 hål för det medföljande infanteriet att skjuta genom

Mark IX var världens första APC (Armoured Personnel Carrier), byggd för att på ett säkert sätt transportera infanteri över slagfältet. Tyvärr kom arbetet med den igång för sent och endast ett fåtal vagnar var på plats vid västfronten när kriget slutade i november 1918. Upp till 30 soldater fick plats i vagnen och 16 av dem kunde använda sina vapen genom de hål längs sidorna av vagnen, detta gör att Mark IX också räknas som världens första IFV.
mark_ix.jpg
mark_ix.jpg (41.84 KiB) Visad 4719 gånger
Senast redigerad av 1 matte_a, redigerad totalt 20 gånger.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Re: Grundfakta: Stridsfordon i Det Stora Kriget

Inlägg av matte_a » 20 dec 2007 13:18

Fiat 2000

Längd: 7,4 m
Bredd: 3,1 m
Höjd: 3,9 m
Vikt: 40 ton
Motor: 1 styck Fiatmotor om 240 hästkrafter
Toppfart: 7 km/h
Aktionsradie: 75 km
Besättning: 10
Beväpning: 1 styck 65 mm kanon samt 6 styck 6.65 mm kulsprutor

Fiat 2000 var en italiensk tung stridsvagn som ansågs vara en av de bättre vagnarna rent tekniskt. Prototypen var klar i juni 1917 men den hann aldrig komma ut på förband under kriget då det uppstod svårigheter i tillverkningen. Fiat 2000 var tillsammans med FT-17 först med att ha ett rörligt torn och denna design inspirerar stridsvagnar än i dag.
images.jpg
images.jpg (2.91 KiB) Visad 4681 gånger
images1.jpg
images1.jpg (3.27 KiB) Visad 4681 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Inlägg: 1027
Blev medlem: 09 jul 2009 21:59
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 16 jul 2009 21:06

matte skrev: "Majoriteten av de stridsvagnar som skulle sättas in havererade innan de ens passerat de egna linjerna och de övriga fastnade i den sega leran och sköts till småbitar av tyskt artilleri."
Inte riktigt sant: 49 vagnar sattes in, 32 passerade egna startlinjen, 9 framryckte framför infanteriet, 9 framryckte bakom eget infanteri, 5 körde fast och 9 föll ur av mekaniska skäl.
Misslyckandet berodde inte heller på tekniska eller taktiska skäl; snarare att man försökt använda verktyget innan detta var färdigt. Således sattes alltför få vagnar in, ung. sex per anfallande division (att jämföra med ett komplett kompani, 24 vagnar, per division vid Cambrai året efter), de vagnar som sattes in var för tillfället SAMTLIGA som fanns i Storbritannien, dvs vagnar som använts i utbildningen och var utslitna eller i behov av renovering (minst en var tillochmed tillverkad av ångpanneplåt i stället för pansar, en stor överraskning för besättningen...). Till yttermera visso sattes inte vagnarna i i början på Somme-offensiven, utan i dess andra skede, den 15 september. Både vid Somme och Cambrai underutnyttjades stridsvagnarna p g a att vissa förbandschefer (typexemplet är gen "Uncle" Harper, chef för Highland Division, "Harper´s Duds". Harper ville inte ha några strv hos "sitt" infanteri.) inte begrep sig på hur det nya vapnet skulle användas.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst