Svensk "Bombardier" i första världskriget

Här diskuteras och analyseras det första världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Svensk "Bombardier" i första världskriget

Inlägg av Trismegistus » 18 feb 2018 23:28

Lite släktforskning när det är som bäst:
Av mer eller mindre en ren slump fick jag under förra veckan höra att en släkting på min mormors sida deltagit i första världskriget, vilket givetvis genast satte igång efterforskningsarbetet. På vilken sida var det ingen som visste, och det enda jag hade att gå på var att han senare bott i USA. Utifrån det så antog jag att han kanske deltagit i den amerikanska expeditionskåren, men där gick jag bet; ingen matchande svensk där...

Efter några timmars grävande med diverse varianter på namnet så fick jag dock en bekräftelse från kanadensiska arkiv; vår släkting Ture hade tydligen utvandrat från Hälsinglands skogar till Kanada och tjänstgjorde mycket riktigt i det kanadensiska artilleriet på västfronten.

Lite kortfattat så har jag hittat följande så här 24 timmar in i letandet:
I juli 1916 skeppades han över till Europa med Titanics systerfartyg Olympic och hamnade i 3rd Brigade Canadian Field Artillery (CFA), en del av 4th Canadian Division. Där nådde han efter en tid den militära graden "Bombardier"; fick utmärkelsen "Military Medal" för tapperhet i fält samt oturligt nog även 2 "wound stripes" att bära på uniformen. Dessa fick han första gången i juli 1917 - skottskada i vänster ben - samt sedan även hösten 1918 i andra slaget vid Cambrai där han skadades i huvudet samt höger ben. Det stod notering om GSW (Gun Shot Wound), men det nämndes även en fientlig artillerigranat. Detta gjorde att han delvis förlorade hörseln samt tyvärr även fick genomgå en amputation av höger ben; 26 år gammal.

Har under kvällen laddat ner hela krigsdagboken för 3rd Brigade CFA så det ska bli intressant att se lite mer exakt vad han varit med om. Divisionen var ändå inblandad i flera av de stora slagen på västfronten och lär väl ha fått sin beskärda del av det mesta.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Svensk "Bombardier" i första världskriget

Inlägg av Horrocks » 19 feb 2018 09:33

Spännande - historien tenderar att komma ett steg närmare när man har egen släkt som varit en del av den.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Svensk "Bombardier" i första världskriget

Inlägg av Trismegistus » 19 feb 2018 10:50

Ja, man lär sig dessutom något nytt hela tiden. Kanadas reguljära armé bestod t.ex. vid krigsutbrottet 1914 endast av 3 110 man + en frivilig militia på 74 213 personer som inte var så användbar i detta sammanhang. Av denna anledning var landet beroende av frivilliga, inte minst från personer födda i utlandet vilka kom att stå för 48,6% av totala styrkan i Canadian Expeditionary Force (inklusive kvinnlig medicinsk personal). De flesta av dessa var födda i Storbritannien, men totalt slogs 12 515 män i CEF, vilka hade ett födelseland utanför Kanada, USA eller Storbritannien.

Skriv svar