Första världskriget och den nationalistiska propagandan

Det första världskriget var det första kriget där massmedia kom att spela en signifikant roll i förmedla nyheter från krigsfronten till hemmafronten. Det var också det första kriget att rikta en systematiskt producerad statspropaganda till allmänheten.

Ditt land behöver dig

your-country-needs-youDet kontinentala Europas arméer bestod av värnpliktiga som inte hade mycket till val än att delta i kriget. Men 1914 stod den brittiska armén i kontrast till detta och bestod av yrkessoldater och frivilliga. Britterna förlitade sig därför stort på propagandan i syfte att rättfärdiga kriget för folket och på så sätt stärka stödet för rekryteringen till armén och övertyga folket om att deras uppoffringar skulle belönas. En av de mest bestående av bilder från kriget – som vida kopierats och parodierats sedan dess – är rekryteringsaffischen föreställande Lord Kitcheners grovmustaschprydda ansikte och stränga finger anmodande den brittiska befolkningen att “Ditt land behöver DIG”.

Stereotyper djupt inbäddade i ett nationalistisk sentiment åberopades i syfte att rättfärdiga Storbritanniens inträde i kriget och brittiska propagandaaffischer utnyttjade ofta den religiösa symbolismen i St Georges dräpande av (den tyska) draken. Brittiska rekryteringsaffischer ändrade dock snart ton från vädjande till ett individuellt skuldbeläggande. Savile Lumleys kända affisch från 1915 föreställer två små barn frågandes deras far efter kriget om hans militära delaktighet: ‘Far, vad gjorde DU i det Stora kriget?’. Att använda barn som emotionell utpressning och skämma ut deras fäder till att delta i kriget var inte ovanligt. Även kvinnor tilldelades ansvar att få männen i krig. Den kanske kändaste affischen i denna genre är ‘Women of Britain Say—“GO!”.

Nationalistiska symboler

your-motherland-will-never-forgetNär den initiala euforin (krigsfebern) hade lagt sig var det nödvändigt att påminna folk, både hemma och i skyttegravarna, vad de slogs för. Huvudteman för detta inkludera ett stridsrop och uppmaning till krigslån; så väl som ansträngningar att uppmana till industriell aktivitet, att förklara den nationella policyn, att kanalisera känslor som mod och hat, att mana folket till att spara på resurser och informera om mat- och bränslesubstitut.

En taktik till statens förfogande var brukandet av ikoniska figurer i syfte att stärka den nationella identiteten och främja patriotismen. Detta kunde vara verkliga människor framställda i näst intill mytologisk form som nationalhjältar, eller så kunde de hämtas från gamla myter och folksägner: Britannia, John Bull och den brittiska bulldogen, den tyska örnen eller den franska tuppen.

Det ekonomiska motivet

Behovet av att samla pengar till kriget genom krigsobligationer var temat till några av de viktigaste patriotiska affischerna och för det nya filmmediet. Ett återkommande tema var porträtterande av mynt och sedlar som en aktiv kraft i det militära engagemanget, som exempelvis följande slogan: ‘Turn Your Silver into Bullets – at the Post Office’. I Frankrike utformades en liknande affisch designad av Jules Abel Faivre 1915, föreställande ett stort guldmynt med tryck av en gallisk tupp krossandes en tysk soldat med sloganen: ‘sätt in dina guldmynt för frankrikes guldchans till seger’.

Alla sidor använde således propaganda för att väcka känslor och vinna stöd till krigsmakten. Detta skulle komma att förfinas och förbättras till ett ännu mäktigare vapen under det andra världskriget.